Det blir ju till att börja med en helt annorlunda kemisk process om man förestrar oljan med etanol från E85 i stället för metanol. Slutprodukten kallas då REE, och inte RME.
Bensininnehållet i E85 är 12,5 % på sommaren och 22,5 % på vintern, sedan finns det också med några procent MTBE, denatureringsmedel och diverse tillsatser för att blandningen ska bli kemiskt stabil. Detaljer om vad E85 innehåller hittar man i produktdatabladen som finns att ladda ner från mackkedjornas websiter.
Det finns enkla metoder för att skilja bort bensinen från E85, men tyvärr stannar MTBE och de andra otrevligheterna kvar i etanolen. Se vidare här för beskrivningar, samt länk till metod för att mäta bensinhalten i E85.
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=1728En sak man alltid måste se upp med när man köper metanol är hur ren den är. Billig metanol av s k teknisk kvalitet innehåller ofta en hel del organiska syror och andra otrevligheter som dels gör den korrosiv (det är därför som metanol ofta levereras i rostfria fat) och dels kan störa förestringen om man ska använda den till att göra RME. Den metanol som säljs som t ex modellflygbränsle eller för motorsportbruk brukar, eller borde åtminstone, vara bättre. Men då drar priset gärna iväg också. Om man ska köpa billig metanol så bör man ha tillräckliga kemikunskaper och labbresurser för att kunna analysera den och bedöma om det finns några otrevligheter i den som kan ställa till problem för RME-tillverkningen. Eller också köper man så stora partier att man kan begära analysprotokoll från leverantören för varje sändning, fast även då bör de egna kemikunskaperna räcka till för att kunna tolka protokollet.