Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp !!! Vattenpumpsproblem  (läst 6223 gånger)

Vitis

• Skåne
Hjälp !!! Vattenpumpsproblem
« skrivet: 16 maj-08 kl 09:48 »
Vi håller på och rengör vår brunn och efter decinfincering har jag kört våra vattenpumpar för att tömma brunnen helt.

Jag körde tills pumparna började dra luft (igår) och nu vägrar den ena pumpen att suga helt och hållet ... den andra får inte upp nåt tryck, rinner en yngklig liten stråle ur kranen. (Vi har två hus, därför två pumpar).

Pumparna är kopplade till varsin liten hydropress.

Nån som kan hjälpa till med felsökning eller förslag på vad man kan göra för att få igång eländena igen ?

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
SV: Hjälp !!! Vattenpumpsproblem
« Svar #1 skrivet: 16 maj-08 kl 10:04 »
rent spontant så får jag för mig att du nog behöver fylla pumpen och tillhörande "tank" med vatten innan du startar.

förr, innan vi fick kommunalt vatten ::), hade vi ofta problem med vattenpumpen eftersom det var en lång sugsträcka och hög sughöjd. den gamla pumpen gick sönder, nåt membran som utgått ur lagret året innan :P så vi köpte nya, första orkade inte :-\,  och där var det noga att se till att dom var ordentligt fyllda med vatten innan man kunde starta.

tillägg, ibland blev vi tvugna att fylla dom flera gånger i rad
« Senast ändrad: 16 maj-08 kl 10:06 av Susannett »
är Återprenumerant såklart.

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 16 maj-08 kl 10:22 »
Ok, det låter rimligt att pumpen behöver vatten för att kunna suga men var fyller man på detta ?

Ovanpå pumpen, den rostiga klumpen, finns en bult, det är det enda stället jag kan tänka mig. Förslag ?

Här är en bild på åbäket.

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 16 maj-08 kl 11:39 »
Dags att skrota den här manicken kanske ... häller i vatten, startar pumpen ... då sprutar vattnet ut i den lilla ventilen där man pumpar upp lufttrycket i trycktanken ... dagens första 'practical-joke' :P

*skurar golvet och tänker en runda till*

Bo

Problem med en pump
« Svar #4 skrivet: 16 maj-08 kl 12:05 »
kan bestå i att den gått torr och inte orkar suga, att ett filter vid intaget är igensatt, att det kommit in smuts i känsliga delar eller att den pajat.

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 16 maj-08 kl 12:36 »
He he. Problemet finns till och med omnämnt på Wikipedia. "överväg att köpa en ny hydropress" :)

( gummibälgen i tanken är kass)

Det är nog ingen dum ide, den tappar trycket hela tiden så man får pumpa upp lufttrycket stup i kvarten. Ny hydropress av denna blygsamma storlek kostar bara 300:- så det är väl inte mycket att krångla med. Pumpen får dock hålla ett tag till.

*drar på mig "rörmokarbyxorna" och lägger in en rejäl prilla*  ;)

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 16 maj-08 kl 19:47 »
Ny hydrofor installerad och pumpen lurade jag igång med några kannor vatten i lufthålet.

Funkar bätter än nånsin och efter att ha sett hur den gamla tanken såg ut innuti ...  :-X ... är jag glad att jag kostade på en ny + lite nya slangar.

Tack för hjälpen !

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 16 maj-08 kl 20:09 »
grattis ;D
är Återprenumerant såklart.

Dela detta:

* Inloggade just nu

215 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser