Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har storleken betydelse???  (läst 2243 gånger)

Lasso

• Skåne
Har storleken betydelse???
« skrivet: 16 maj-08 kl 15:41 »
Hej!

Jag bygger ett hönshus och undrar om storleken på "redet" ,
tängte ha Skånska Blomme.

Undrar också om längd och grovlek på sittpinen.

Tacksam för svar ;)
Bor med bästa familjen på Sätaröds gård vid foten av Linderödsåsen där vi har hund, katt, Gotlandsfår,höns och Linderödsgrisar, Gotlandskaniner och odlingar som blir större och större för vart år.

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
SV: Har storleken betydelse???
« Svar #1 skrivet: 16 maj-08 kl 16:20 »
Läste i boken "Höns" Där är beskrivning på hur man kan bygga och mått!!!!
Måtten är "Ett fackrede bör vara ca 35cm brett, 40 cm djupt och 40 cm högt för stora höns."

Lycka till!!!!!!!!!!!
 ;)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 maj-08 kl 09:05 »
Sittpinnarna bör inte vara helt runda. Jag har bytt ut mina sittpinnar till riktiga grenar i stora hönshuset. De har kanske en diameter på 5-7cm och där bor det bla Faverolle. Och i det lilla huset är diametern 3-5cm och där skall mina Araucanor bo.
I boken Höns skriver de att man kan använda fyrkantsstav som är 4*5cm (stora höns), 3*4cm (dvärgar), och runda av kanterna.
« Senast ändrad: 17 maj-08 kl 09:07 av Inga-Lena »

Lasso

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 20 maj-08 kl 09:31 »
Tack tack!

Då ska jag byta några.
Har nu tre rader på 120cm långa med 10cm imellan (snät under)
pinne 1 är en rund pinne på 5-8cm
pinne 2 & 3 är rundstav på 2,8cm så då ska dom bytas.
Bor med bästa familjen på Sätaröds gård vid foten av Linderödsåsen där vi har hund, katt, Gotlandsfår,höns och Linderödsgrisar, Gotlandskaniner och odlingar som blir större och större för vart år.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 maj-08 kl 13:25 »
Nja tror inte "storleken" har nån jättebetydelse ;D ...ursäkta, kanske bara jag som skrattade för mig själv när jag läste rubriken... ::)

johe71

« Svar #5 skrivet: 20 maj-08 kl 13:52 »
Har nu tre rader på 120cm långa med 10cm imellan (snät under)

ska du ändå byta så kan du ju passa på att få rätt avstånd mellan dem också :)

enligt jordbruksverket "Centrumavstånd 300 mm, avstånd till vägg 200 mm.", så 30 cm ska det vara mellan sittpinnarna (för blomme räknas väl som en vanlig höna och inte som en dvärg?) och minimum 15 cm sittpinne per höna ska de ha om man vill följa reglerna (eller 18 cm per höna om man vill följa kravs regler)

angående rede så säger jordbruksverket så här "minsta area 0,075 m2, kortaste sidan 0,24 m", så förslaget på 35 cm x 40 cm och 40 cm högt uppfyller med råge reglerna, och att komma ner till minimimåtten, 24 cm x 31 cm, är absolut inget mål.
Sedan bör man ha minst ett rede per 6 hönor

Nypålandet

« Svar #6 skrivet: 22 maj-08 kl 16:27 »

Sedan bör man ha minst ett rede per 6 hönor

Fast alla kommer lägga sina ägg i samma rede ändå  ::)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #7 skrivet: 22 maj-08 kl 21:46 »
Om redena sitter ca 60 cm upp på väggen, bör man då ha en sittpinne utanför redena?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #8 skrivet: 22 maj-08 kl 23:40 »
Vi har en liten kant framför, om man tänker sig att golvet (bottnen) i redena skjuter fram en liten bit extra och så är det en list fastspikad mot den så det blir som en liten 'ramp' för hönan att flyga upp på innan hon knallar in i redet

(hoppas min förklaring inte var för luddig...)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #9 skrivet: 06 jun-08 kl 22:38 »
Vi håller på att renovera ett gammalt hönshus, i en gammal ladugård. Såhär ser det ut när Sofia 8 veckor gammal, (som vi hoppas är en höna, vad tror ni??) sitter framför ena redesavdelningen.
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Nypålandet

« Svar #10 skrivet: 09 jun-08 kl 10:13 »
Om redena sitter ca 60 cm upp på väggen, bör man då ha en sittpinne utanför redena?

Annars sitter de på kanten & skiter rätt ned i redet, så det är en bra idé

Dela detta:

* Inloggade just nu

91 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser