Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga foderautomat / vattenautomat ?  (läst 9181 gånger)

AnnyLee

• Gäst
Bygga foderautomat / vattenautomat ?
« skrivet: 23 jun-08 kl 09:15 »
Sitter och grunnar på hur man skulle kunna bygga en foderautomat, allt för att underlätta för latmasken (jag) ;D

Jag häller upp fodret i en  stor tunna med lock (plast) en 25 kg säck får precis plats i tunnan. Skulle man kunna bygga någon anordning så fodret rinner ut i en matskål direkt från tunnan, tror ni? Som en stor vattenautomat ungefär? Eller kommer hönsen att glufsa i sig alldeles för mycket foder om dom har fri tillgång?

Dessutom undrar jag om det är någon som har gjort en egen vattenautomat av en petflaska? Finns ju på högberga men frakten blir ju dyrare än grejen, liksom  ::)

johe71

SV: Bygga foderautomat / vattenautomat ?
« Svar #1 skrivet: 23 jun-08 kl 10:19 »
Dessutom undrar jag om det är någon som har gjort en egen vattenautomat av en petflaska? Finns ju på högberga men frakten blir ju dyrare än grejen, liksom  ::)

pratar du om den här modellen

så finns den hos granngården, om du har en sådan butik i närheten

AnnyLee

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 jun-08 kl 10:25 »
Oj, vad bra! Jag ska till Granngården imorgon! Tack för tipset! :D

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 jun-08 kl 10:27 »
pratar du om den här modellen

Exakt sådana köpte vi från Högberga. De verkade så praktiska och priset var lågt så vi köpte tio stycken. Sedan visade det sig att kaninerna kunde dra loss dem från nätet, så vi använder dem inte.

AnnyLee

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 jun-08 kl 10:33 »
Exakt sådana köpte vi från Högberga. De verkade så praktiska och priset var lågt så vi köpte tio stycken. Sedan visade det sig att kaninerna kunde dra loss dem från nätet, så vi använder dem inte.

fast jag ska ju ha dem till hönsen, så det gå kanske bättre ??? Kan ju inte bli mycket sämre än som det är nu när dom verkligen anstränger sig för att välta ut vattenbaljan :P Röja upp i blött sågspån är en ganska trist hobby.. ;)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 jun-08 kl 11:12 »
Till höns kan de nog funka.

Bovanägare

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 jun-08 kl 13:56 »
det klart att det går att fixa en utmärkt foderautomat av din tunna. Höns äter inte mer än de behöver så du behöver inte vara rädd att de glufsar i sig för mycket.
Du får fixa fram ett stort fat större än botten på tunnan med lite högre kant på, sen tar du kniven och skär ut hål längst ned på fodrtunnan så pillrar hönsen ut fodret själv genom hålen och det som rinner ut hamnar i fatet under tunnan.
Alltså sätt tunnan i fatet, förhoppningsvis är fatet så stort att det blir en "foderränna" på ca5-7 cm. Lycka till!

ozzy

« Svar #7 skrivet: 06 jul-08 kl 16:06 »
Hur funkar det?
Jag skolkade på fysiklektionerna och kan inte greppa hur jag ska göra.
Provade nyss med en flaska och en skål, borrade två små hål långt nere på flaskan och ställde flaskan i skålen.
Vattnet rinner ut i skålen och svämmar över. När jag sätter på korken på flaskan stannar vattnet i flaskan och ingenting rinner ut även fast skålen är tom...
hur ska man göra?
???????

ozzy

« Svar #8 skrivet: 06 jul-08 kl 20:41 »
lösningen: göra hålen lite större. hehe

ozzy

« Svar #9 skrivet: 07 jul-08 kl 17:13 »
man måste vara väldigt snabb med att fylla på vatten och få på korken...

ozzy

« Svar #10 skrivet: 11 jul-08 kl 16:02 »
ok även fast ingen annan verkar vara så intresserad av att göra en egen vattenautomat och spara ringa 50 spänn, så kommer här fortsättningen på hönshjärnans studie av naturlagarna:

Efter att ha varit på lantmännen och kollat in vattenautomaterna så förstod jag ju att vända upp och ned på flaskan och fylla på vatten, sedan på med skålen och vända rätt igen.
nu funkar den utmärkt.

men det här visste väl alla redan

Dela detta:

* Inloggade just nu

84 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser