Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gutefår och ängssyra?  (läst 1707 gånger)

isa

• Värmland
gutefår och ängssyra?
« skrivet: 01 jul-08 kl 22:53 »
vet att jag har hört att just gutefår äter ängssyra, är det någon som vet?
tänkte införskaffa ett par stycken som skall sambeta med hästarna.
Gammal är äldst.

anette i bugared

• -
SV: gutefår och ängssyra?
« Svar #1 skrivet: 01 jul-08 kl 22:56 »
Mina får (Roslagsfår) äter det gärna.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

isa

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 01 jul-08 kl 23:03 »
ok intressant att höra.
Finns det någon bra sida på nätet man
kan läsa om just gutefår?
Gammal är äldst.

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #3 skrivet: 02 jul-08 kl 00:33 »
Varför inte på föreningen Gutefårets hemsida.   www.gutefar.se/
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Birgit

« Svar #4 skrivet: 02 jul-08 kl 07:24 »
De flesta får äter det mesta, men det kan vara en tillvänjningsproscess. Har de inte haft tillgång till någon växt kan det ta ett tag innan de smakar på just den.
Mina gutar och roslagsfår äter det mesta, men inte samtidigt och i en viss ordning. Godast först, gissar jag.

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 02 jul-08 kl 09:24 »
Det hänger också ihop med när de "erbjuds" syran. Är den gammal och träig så väljer de inte den i första hand, men nu, när den blommar så verkar den falla i smaken.
En parentes, humlorna älskar syran, så dess blommor innehåller säkert en hel del godsaker.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Birgit

« Svar #6 skrivet: 02 jul-08 kl 11:47 »
Precis Anette, får gillar få saker som är träiga och förväxta, möjligen just träd då ;D De är ju finsmakare och gillar det mesta som är sprött.
Sedan är det skillnad på hur svultna de är. Går de bara och småäter är de väldigt selektiva.

isa

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 02 jul-08 kl 21:54 »
tack för svaren, skall genast kolla deras sida.
Gammal är äldst.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #8 skrivet: 03 jul-08 kl 20:41 »
Nu är ju egentligen inte syror så bra att ge djuren...

våra får äter dem också.. men INTE korna...

de innehåller ämnen som inte är bra för fåren o korna...

kommer inte ihåg vad de heten just nu... men de kan få symptom typ CCN..

blir blinda o förlamade o kan dö...
får B vitamin brist...
är nåt ämne som blockerar B vitamin i vommen..

har för mig att de var Ryssgubbar / kaffesump (som vi kallar dem) o rävrumpor som kan orsakade detta.. om de äts i förstora mängder.. (åker fräken)

Men som sagt även mina får äter dem... :-[

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 03 jul-08 kl 20:45 »
jag gissar (obs, gissar) att det kan gå galet om de äter för mycket, precis som vi människor kan reagera på syror och få njursten om vi stoppar i oss för stor mängd. Speciellt om man släpper fåren på efterbete och det finns mycket lite att välja på och syrorna får stå för huvuddelen av intaget.

Birgit

« Svar #10 skrivet: 03 jul-08 kl 22:41 »
Dessutom när på säsongen de äter. Är säkert mer skadligt tidigt. Men man ska ju inte tvinga fåren (eller korna) att gå på marker med väldigt ensidiga grödor. Ekollon är ju också väldigt giftigt istora mängder. Men i små mängder är garvsyran bra.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #11 skrivet: 05 jul-08 kl 10:39 »
På tal om syror - ek och garvsyra?

Äter får eklöv? Av tradition har man ju inte hamlat ek eftersom ek varit kronans träd.

Nu tänker jag inte hamla ek, men vi har några ekar som gått omkull i blåsten de senaste veckorna, funderar på att ta lövet till stödutfodring i vinter.

Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 05 jul-08 kl 12:14 »
På tal om syror - ek och garvsyra?

Äter får eklöv? Av tradition har man ju inte hamlat ek eftersom ek varit kronans träd.

Nu tänker jag inte hamla ek, men vi har några ekar som gått omkull i blåsten de senaste veckorna, funderar på att ta lövet till stödutfodring i vinter.

Ja, får äter ek. I alla fall mina. Fast de väljer inte det först. Sen ska man kanske inte utfodra några stora mängder ek eftersom det är giftigt och beroendeframkallande (fast det gäller kanske framförallt ekollon?) Men, om du blandar upp eklöv med annat borde det vara ok. Det lär dessutom vara mindre "giftigt" när det inte är grönt längre.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Birgit

« Svar #13 skrivet: 05 jul-08 kl 15:22 »
På våren äter de gärna "eksly" också, men ekbladen blir ju lite träaktiga med åldern, så de är nog inte lika smakliga senare på säsongne. Men visst äter de dem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

220 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser