Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsens säkerhet. Olika ideer  (läst 2051 gånger)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
Hönsens säkerhet. Olika ideer
« skrivet: 07 jul-08 kl 14:30 »
Hej

Är inne på att skaffa höns. Tjejen har haft höns tidigare så vi är inte helt oerfarna men jag undrar lite om det här med sittpinnar. Jag tänker skaffa svarthöns som ju är bra flygare. Kan jag då ha sittpinnarna väldigt högt. Så högt att exempelvis en räv inte når upp till dom. Och sitter hönsen i såna fall kvar på sittpinnarna eller hoppar dom ner när de blir rädda. Borde ju annars vara ett smidigt sätt att slippa få hönsen uppätna.

Vad tror ni?
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

rina

• Gäst
SV: Hönsens säkerhet. Olika ideer
« Svar #1 skrivet: 07 jul-08 kl 15:07 »
Hur högt sittpinnarna kan sitta vet jag ej..men ofta gör man ju pinnarna i olika höjder och en del föredrar då dom som sitter högts upp men detta är inget skydd mot räv !!! Kommer han in i hönshuset blir det ofta stressat och då flaxar dom omkring och är då lätta byten..om dom var så förståndiga att sitta still högst upp vore det ju toppen.....men så smarta är dom inte. Utan det som gäller är kanonsäker gård om man inte vill stänga luckan varje kväll...en kompis till mig stänger aldrig sina luckor sommartid men har elstängsel runt...och hitills har detta funkat bra ...men sen har hon inga grannar i närheten som klagar på tuppar som gal vid 3-4 tiden heller sommartid....det är ju de också...men satsa på en säker gård så det blir bra ska ni se. :) Lycka till !!

Snickarn

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 07 jul-08 kl 21:25 »
Nä, det var väl det jag tänkte. Men alltså, är inte deras försvar i det vilda att flyga upp i träd och sitta där? Eller har jag missuppfattat nåt.

Ett annat sätt att skydda dom kan ju vara att bygga huset på plintar. En kompis till mig har så med svarthöns och det verkar funka fint, men han har ju även lucka till dom. Men det borde ju kunna hålla typ räv ute. Och kommer han inte in i hönshuset borde de ju inte bli så stressade. Någon hönsgård har han inte, hönsen går fritt på tomten. Det funkar väl bättre med de naturliga raserna som inte är så sönderavlade. Hans tupp hade överlevt rävattacker och en rovfågel som plockat upp han, men han var tilltufsad :)

Gäller väl att man har lite träd och buskar på tomten som de kan söka skydd under också förstås.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 07 jul-08 kl 21:42 »
Gäller väl att man har lite träd och buskar på tomten som de kan söka skydd under också förstås.
Ja visst, det är en vacker tanke, men det är alltid någon stackare som inte hinner undan. För dom flyger som regel inte upp i träden om dom hotas, utan gömmer sej under buskar eller hus eller gamla skrotbilar som parkerats på tomten.

Att låta hönsen gå helt fritt kan fungera bra länge, men förr eller senare hittar rovdjuren dit, och då nöjer som sej inte med att ta en höna. Jag tycker att det bästa är att ha en rovdjurssäker hönsgård, och släppa ut hönsen fritt när man har möjlighet att övervaka dom.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #4 skrivet: 08 jul-08 kl 08:28 »
Nä, det var väl det jag tänkte. Men alltså, är inte deras försvar i det vilda att flyga upp i träd och sitta där? Eller har jag missuppfattat nåt.

Ett annat sätt att skydda dom kan ju vara att bygga huset på plintar. En kompis till mig har så med svarthöns och det verkar funka fint, men han har ju även lucka till dom. Men det borde ju kunna hålla typ räv ute. Och kommer han inte in i hönshuset borde de ju inte bli så stressade. Någon hönsgård har han inte, hönsen går fritt på tomten. Det funkar väl bättre med de naturliga raserna som inte är så sönderavlade. Hans tupp hade överlevt rävattacker och en rovfågel som plockat upp han, men han var tilltufsad :)

Ja att de flyger upp i träd är ett slags försvar, men förebyggande. De hoppas att de inte blir hittade av rovdjuren som snokar runt på marken. Tyvärr är det helt klart så att när de då verkligen behöver sitta på sina upphöjda platser, blir de helt hysteriska och börjar flaxa runt och ramla ner..........

Du får ha väldigt höga plintar för att inte en räv ska ta sig in. Det är nog snarare så att så länge inget rovdjur hittat matfatet går det bra, sedan är det bara att bygga ett fort runt de som blir kvar.
Svarthöns eller någon av de andra lantraserna är helt klart bästa valet om man ändå vill hålla höns på naturligt vis utan hönsgård, de har de naturliga instinkterna kvar på ett annat vis som gör att de klarar luft- och markanfall bättre.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 08 jul-08 kl 14:36 »
Okej. Tack för alla svar. Jag tror nog det blir svarthöns eller möjligtvis Hedemora. Man får väl bygga ett hönshus med en liten utegård åt dom så får de vara helt lösa när man sitter i trädgården då. Det funkar väl, eller är räven så fräck så den tar höns även om jag sitter i trädgården?
//Snickarn

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #6 skrivet: 08 jul-08 kl 14:59 »
Vill den så tar den en höna mitt framför näsan på dig, men vanligen inte. Förhoppningsvis ska du klara dig många år innan räven kommer på middag.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

fjäderfän

« Svar #7 skrivet: 08 jul-08 kl 15:11 »
sätt eltråd runt hönshus och hängnen det funkar jag har inte blivit av med en enda sen jag gjorde det och innan va det ett svin på ialla fall 5 i veckan.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Sirpa

• -
« Svar #8 skrivet: 10 jul-08 kl 01:00 »
jag undrar lite om det här med sittpinnar.
Jag tänker skaffa svarthöns som ju är bra flygare. Kan jag då ha sittpinnarna väldigt högt. Så högt att exempelvis en räv inte når upp till dom

Rävar kan hoppa "upp till" 2 meter.....
Höns och Liljor i min trädgård.

Dela detta:

* Inloggade just nu

86 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser