Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lampa i hönshuset?  (läst 8809 gånger)

lantisen

• Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
Lampa i hönshuset?
« skrivet: 01 aug-08 kl 07:48 »
Vad  har ni för lampa i hönshuset och hur mycket använder ni dem exv vintertid?

Vi har ingen direktel till vårt hönshus utan får dra skarvsladd ut, men det ska väl fungera det med. Sätter nog in en keramiklampa också i vinter.

Någon skrev nåt om garderobslampor med batteri. Hur ser såna ut? Var hittar man dem? Ger de tillräckligt med ljus?

Lycka

• Ångermanland
SV: Lampa i hönshuset?
« Svar #1 skrivet: 01 aug-08 kl 09:06 »
Lysrör med icke blinkande rör.
Lampor över huvud taget som är godkända för djurstallar,
 tror att IP ska ligga på 65 och över.
Element lika så måste vara godkända.
Annars blir det bittert om ngt händer. :'(

« Senast ändrad: 01 aug-08 kl 09:09 av Lycka »
Hedemorahöns

pita

• -
« Svar #2 skrivet: 01 aug-08 kl 09:18 »
Varför har man lampa i hönshuset? Jag hörde någon gång att man stressar djuren och att dom inte håller lika länge. (om det är för äggläggandet ds) om man använder lampa. Men jag e osäker, intressant.
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 01 aug-08 kl 10:36 »
Pita
Extra ljus har man till hönorna på vintern, för att i de norra delarna av Sverige räcker inte dagsljuset till. en höna bör ha ca 8 timmars dagsljus för att hinna samla ihop tillräckligt med mat. Jag själv bor i Halland och vi har gott om dagsljus, så jag behöver inget ljus till mina höns. Det beror även på hur du vill driva ditt hönshus. Vill du att dina hönor ska värpa ägg året runt behöver du kanske lite tillskott beroende på var du bor. Själv går mina höns  i vila några månader under vintern och då tillför jag inget ljus. :)
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 01 aug-08 kl 10:56 »
Jag har lampa av flera orsaker. Dels för ljuset, men inte bara för att hönorna skall fortsätta värpa även vintertid utan, för att de skall få en längre tid under dagen att vara vakna på då de äter, putsar, o.s.v. Jag har också sett att om jag har en svag lampa även nattetid (dvs dygnet runt) så styr fortfarande det naturliga dagsljuset det mesta av hönans äggläggande och hon tar sina viloperioder när hon behöver. Det innebär att jag har en jämnare äggproduktion under hela året, utan toppar och lågperioder. Har nån gång räknat på att med "mitt sätt" värper mina hönor i snitt ett ägg var tredje dag med viss ökning under våren. Kanske är det därför de fortsätter att värpa långt upp i hög ålder.

Det är också för min egen del som jag vill ha ljus hos hönorna hela dygnet. Jag vill kunna komma och titta till dem lite senare på kvällen utan att behöva tända lampan och störa dem med den plötsliga ljusexplosion det innebär, plus att om nån höna hoppar ner från pinnen under natten så ser hon bättre var hon skall hoppa för att inte skada sig.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

pita

• -
« Svar #5 skrivet: 01 aug-08 kl 11:01 »
Pita
Extra ljus har man till hönorna på vintern, för att i de norra delarna av Sverige räcker inte dagsljuset till. en höna bör ha ca 8 timmars dagsljus för att hinna samla ihop tillräckligt med mat. Jag själv bor i Halland och vi har gott om dagsljus, så jag behöver inget ljus till mina höns. Det beror även på hur du vill driva ditt hönshus. Vill du att dina hönor ska värpa ägg året runt behöver du kanske lite tillskott beroende på var du bor. Själv går mina höns  i vila några månader under vintern och då tillför jag inget ljus. :)

Ok, Tänkte inte på att vi har en norra del ;D bor ju själv i södra delen av sverige. Mina går också i vintervila för jag tillför inget ljus. Kommer bar ihåg sen jag jobbade i hönshus att dom hade ljus en massa timmar varje dag bara för att dom skulle produsera mera ägg. Dom stackarna fick bara leva i 1 1/2 år också. Fy vilket liv. Tack och lov så kan man äta ägg med gott samvete nu.
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

lantisen

• Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
« Svar #6 skrivet: 01 aug-08 kl 11:03 »
Intressant Anette  :)

Jag hade inte tänkt tillföra extra ljus för äggläggningens skull utan mer för att vi ska se något då vi går in i hönshuset  ;) Blir ju mörkt så snabbt på vintern och på morgonen är det kolsvart här då vi fodrar djuren.

Funderar på om vi skulle låta lampan lysa på morgontimmarna ca kl 6 - 8 innan solen kommit igång. På kvällen får de då inget extra ljus utan endast det naturliga när vi släcker och säger gonatt runt 17-tiden. Vad tror ni om det? Kan det fungera?

Vi kommer nog att välja en något svagare lampa (godkänd) än lysrör som ändå ger ett gott, mjukt ljus.

Strajder

• Aspegården
« Svar #7 skrivet: 01 aug-08 kl 13:23 »
Lysrör med icke blinkande rör.
Lampor över huvud taget som är godkända för djurstallar,
 tror att IP ska ligga på 65 och över.
Element lika så måste vara godkända.
Annars blir det bittert om ngt händer. :'(

Du behöver inte IP65, det räcker med IP54. Men däremot ska armaturen vara D-märkt (D i triangel) för användning i dammiga miljöer, ska den monteras på brännbart underlag som trä så ska den även vara F-märkt. Lämplig ljusmängd för värphöns är 3-5 W per kvadratmeter. Ska du ha glödlampa så är det i stort sett bara keramiksockel med glaskupa som får användas. Kabelmaterialet ska vara råttsäkert (antingen EKPK/FKPK eller säker förläggning med EKLK, EKK).

Alla uppgifter hämtade från den fantastiskt bra pärmen Lantbrukets Brandskyddskommité (http://www.svbf.se/A1_Omoss/Bilder/flik5.pdf).

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 01 aug-08 kl 21:59 »
Konstigt min elektriker sa inget om att jag måste ha en viss sorts råttsäkra saker i mitt hönshus. Han är väldigt duktig sådan men jag får väl dubbelkolla. Jag kan förstå det i stora ladugårdar men i ett litet hus med hobbyhöns? Hm...tja jag får kolla upp det när vi kommer dit.

johe71

« Svar #9 skrivet: 01 aug-08 kl 23:07 »
Jag kan förstå det i stora ladugårdar men i ett litet hus med hobbyhöns?

angående din elektriker så tänkter han säkert använda/rekomendera någon av de kabeltyper som Lycka räknar upp eftersom det är de som är godkände för användning i ladugårdar/stallar/uthus etc. Det är dock osäkert om en elektriker använder termen "råttsäker" :) men han använder med stor säkerhet den typen av kablar  utan att kalla dem för det

sedan så gör reglerna (efter vad jag förstår) ingen skillnad på storleken på byggnaden, och det som händer om man har installerat icke godkända saker är att försäkringsbolaget blir glada när de slipper betala ut ersättning när olyckan väl är framme...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 02 aug-08 kl 08:08 »
Mina höns får lampaca 8 tim vintertid.
Förra säsongen vilade mina höns ca 4 månader
trots ljus.
Fick skämma ut oss och gå till ICA och handla ägg.
Hade 19 hönor.
Kul va :(
Bra att någon håller reda på godkänd IP när jag tar i ;)
Hedemorahöns

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 04 aug-08 kl 12:37 »
angående din elektriker så tänkter han säkert använda/rekomendera någon av de kabeltyper som Lycka räknar upp eftersom det är de som är godkände för användning i ladugårdar/stallar/uthus etc. Det är dock osäkert om en elektriker använder termen "råttsäker" :) men han använder med stor säkerhet den typen av kablar  utan att kalla dem för det

Hihihih....du har förmodligen rätt! :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

93 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser