Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Möglig jordgubbssylt  (läst 6018 gånger)

Susanne

Möglig jordgubbssylt
« skrivet: 05 aug-05 kl 12:23 »
För första gången så har jag i sommar lagat jordgubbssylt, men tyvärr så hade den inom loppet av bara en månad möglat.  :( Har inte varit med om att sylt möglat, men å andra sidan så är det mest bara lingon och hjortron som det blir sylt av hos oss.

Är det någon som vet varför jordgubbssylten möglade? Jag har inte tillsatt något konserveringsmedel, ifall det kan vara orsaken. Likaså använder jag alltid mindre sockermängd än recepten brukar innehålla eftersom jag tycker sylterna blir för söta med receptens mängd. Men varken lingon- eller hjortronsylt har möglat för det, så är det så att jordgubbar saknar det konserverande ämne som finns naturligt i lingon?  ???

Bondmoran

Re:Möglig jordgubbssylt
« Svar #1 skrivet: 05 aug-05 kl 15:06 »
När morsan och ½syrran kokade sylt åt mig för flera år sedan möglade alltihop trots konserveringsmedel. De lade ett lock av smält parafin överst men hade inte sett till att det slöt tätt. Sen tyckte de att jag BARA skulle peta dän det som var mögligt men det gjorde inte jag utan lät allting hamna på komposten UTAN parafinet då.

Sen fick jag aldrig mer nån sylt av dom  ;D och det var ju lika bra det.

Jag brukar frysa ner sylten i mindre förpackningar eftersom jag inte nått annat alternativ till förvaring ännu. Jordkällarn är helt rasad men kommer att byggas upp under hösten/ nästa vår.

Hälsningar
Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #2 skrivet: 05 aug-05 kl 21:21 »
...Likaså använder jag alltid mindre sockermängd än recepten brukar innehålla eftersom jag tycker sylterna blir för söta med receptens mängd. Men varken lingon- eller hjortronsylt har möglat för det, så är det så att jordgubbar saknar det konserverande ämne som finns naturligt i lingon?  ???
Det krävs en tillräckligt hög sockerkoncentration för att det skall bli konserverande. De lättsockrade sylterna som man kan köpa kompenserar det med konserveringsmedel. Så sockret är nog förklaringen till att den möglade. Man bör inte ändra på sockermängden om man inte är beredd att förvara sylten/saften i frysen.

Lingon däremot är lite speciellt, det innehåller naturligt en hög halt av bensoesyra och det råkar vara ungefär samma sak som konserveringsmedlet E211, natriumbensoat. Det gör att t.ex. rårörda lingon håller sig i kylskåp länge utan socker och tillsatser.

Vet inte om hjortron också naturligt innehåller något konserverande. Är ganska säker på att jordgubbar inte gör det, annars hade de inte möglat innan man ens kommit hem med dem.

Ett tips är att det går att blanda i lingon i diverse andra sylter och safter för att öka hållbarheten, man får smaka sig fram till vad man tycker är bra.

Susanne

« Svar #3 skrivet: 11 aug-05 kl 14:56 »
Tack för era svar!
Och för tipset om att frysa in sylten.
Hade inte en tanke på det själv.  :-[

Andreasb_se

• Gäst
Re: Möglig jordgubbssylt
« Svar #4 skrivet: 21 apr-06 kl 12:46 »
Hjortron ska ha naturliga konserverande ämnen i sig. Jag har läst någonstans att hjortron använes ombord på båtarna förr i tiden framför allt mot skörbjugg men också för att det hade en så god hållbarhet.

jette

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 jun-06 kl 22:40 »
prova göra sylt med syltsocker. det blir då dubbelt så mycket frukt än socker och är inte så söt heller. och sen är det också viktigt att göra ren glaset där locket ska sitter innan du sätter på den. glaset ska också hälst vara full. je mindre luft detså bättre. våran sylt hålla sig alltid länge.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #6 skrivet: 06 jun-06 kl 12:27 »
Rätt sockermängd, steriliserade burkar och lufttät förslutning hjälper! Använd så mycket socker som det står i receptet. Ställ de nydiskade burkarna i kall ugn och låt den värmas till 100 grader. Låt burkarna stå där till sylten är klar. Fyll het sylt på heta burkar, ända upp till kanten. Sätt på locket omedelbart. Då får man ett vakuum som hindrar skadliga bakterier.

Så gör jag i alla fall och jag förvarar sylt i skafferiet utan mögel. Men när burken är öppnad måste den in i kylen. Samma sak med den där sista burken som aldrig blir fylld ända upp.

sussa

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 08 jun-06 kl 15:46 »
Hjortron innehåller precis som lingon, bensoesyra.
Jag brukar göra precis som Susanne, värma burkarna och locken till 100 grader och fylla på sylten het och direkt försluta burken.  Samma procedur gör jag vid saftkokning, värmer flaskorna och kork i ugnen till 100 grader. Det har sällan möglat.
/sussa
kämpar med att bli fri....

Dela detta:

* Inloggade just nu

162 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser