Skrev du 150 kr per år? vilket vrakpris! Och på gångavstånd! Det är annat än i Malmö, det, där jag bodde och aldrig kom längre än till en dröm om odlingslott... .-) Eftersom jag är skåning kan jagi nte så mtycket om odlingsbetingelserna i Jämtland, men kanske jag kan tillföra något.
Det är aldrig för tidigt att börja få bort ogräs. Gräv upp rotogräs, som kvickrot, kirskål och nä'sslor. Rensa också undan fröogräs, som våtarv, trädgårdsveronika och , inte mionst, maskros. Lena Israelssons tjocka bok Köksträdgårdne är en guldgruva för alla odlare, och här finns grundliga råd om markbearbetning också. Hoppas nån från kärvare klimat ger besked, men eventuellt kan du odla potatis under halmbalar redan i höst, det beror lite på hur kallt det blir hur tidigt hos dig.
Vad gäller gödsel, så brukar ridskolor och hästgårdar ha problem att bli av med gödseln.
Hinner ud rensa ogräs och grävca om lite, så kan du också så gröngödsling över alltihop inför våren.- Det finns blandningar att köpa som bl a innehåller klöver, som ju är en av de växter som kan ta upp kväve från luften.
Lycka till från blåsiga Söderslätt!