Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Galen termostat!!  (läst 1722 gånger)

peppz

• Västergötland
Galen termostat!!
« skrivet: 07 mar-09 kl 08:30 »
Jag har alltid kläckt ägg i liten skala här hemma i ett par hemmabyggda kläckare och det har fungerat utmärkt.

Men nu är dom alla fulla med vårens ank/hös/gås-ägg så när jag nu fick hem ett gäng vaktelägg med posten så lånade jag en covatutto24 av en kompis..
Den gick jättebra på ca 37.7C  (100F) i flera dagar, men efter att jag öppnat och lagt i äggen har den blivit helskum, ökar upp värmen till 38,5C (101.3F)
och som högst var den upp en tripp på 39.1C (102.3F) och jag sänker och sänker temperaturen allt jag hinner med, men kläckaren envisas..

hur illa är det att ligga en grad eller två för högt på vaketelägg? ska jag vänta ut dom, eller ska jag våga skruva isär kläckaren och justera/byta tremostaten?
Kennel SweetCaileanz

Skytten

• Skåne
SV: Galen termostat!!
« Svar #1 skrivet: 07 mar-09 kl 10:21 »
Får du inte ner värmen ganska omgående blir det få och svaga vaktlar, de kommer kanske redan på 15:onde dagen.

Jag har varit ute för liknande, dåligt kläckresultat och fler dog de första dagarna. De som klarade sig igenom blev ok.
det blev ungefär 40% resultat, alltså ca hälften av det brukliga.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

peppz

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 07 mar-09 kl 10:47 »
Okay, tack.
Dom är bara på 1:a dygnet nu och jag har stoppat in ett par tandpetare mellan locket och botten och nu ligger det för stunden runt dryga 37 som sig bör.. får se om termostaten kompenserar eller om det håller sig stabilt där..
nu sitter jag och stirrar på hygrometern i stället för att se vad som händer med fukten med denna nya ventilation..
Kennel SweetCaileanz

peppz

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 22 mar-09 kl 12:51 »
dag 17 och inte en spricka i ett endaste ägg...  inte ett pip och inte en knackning...
ser onekligen lite dystert ut :(
Kennel SweetCaileanz

Taggis

• vänner
« Svar #4 skrivet: 22 mar-09 kl 13:33 »
Har du lyst äggen eller det är svårt när dom är så små ?
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

peppz

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 22 mar-09 kl 18:02 »
jodå, jag har lyst dom men det är svårt med vaktelägg, små, mörka, fläckiga ägg...  vissa kunde jag se var tomma, ett par var befruktade och ungefär hälften var omöjligt att säga något om...
Men eftersom det gör mer skada än nytta varje gång man lyfter på locket till kläckaren så är det mer min filosofi att vänta tills det är dags för kläckning och se vad det blir...

Men ett par st hade jag nog hoppats på...   
ska ta hem mitt ultraljud i morgon från jobbet och "titta in" i äggen, men det känns som om det kanske är lite i senaste laget ändå...

Blir det inget av dessa så åker jag nog ut till Börje Küller och köper ett par ungfåglar istället..
Kennel SweetCaileanz

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 22 mar-09 kl 18:17 »
Vänta till dag nitton, då kan man nog säga att hoppet är ute.  Jumbovaktlar som kom dag nitton har jag haft, kanske för sval kläckare då.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

peppz

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 22 mar-09 kl 19:01 »
ja, jag tänkte knäcka upp och se efter vad f-n som händer på tisdag kväll...  hittar jag nån som lever då så kan jag vänta ytterligare ett par dagar, men det är väl inte så troligt...
Kennel SweetCaileanz

peppz

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 23 mar-09 kl 08:50 »
kollade med ultraljudet idag, två stycken är det iaf så jag väntar välan vidare och ser om någon av dom tänker komma ut...
Kennel SweetCaileanz

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 23 mar-09 kl 08:56 »
Är det runt 17 dagars ruvningstid på vaktelägg? Vi funderar på att lägga i några i kläckaren när den blir tom.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

peppz

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 23 mar-09 kl 18:59 »
vändstopp på 14-15 dagar och kläckning på ca 17 dagar.

Jag hade trassel med hög värme i början och räknade med kortare tid, men dom kom sent på 18:e dygnet.

Dock med ganska dåligt resultat, 4 kycklingar på 18 ägg...

Av från början 18 ägg var det 6 som kläcktes, och två av kycklingarna dog vid kläckning/strax efter.
av de 12 som inte blev något av så var det 10 tomma och ett med något sörjigt ruttet outvecklat och ett med en nästan fullgången lintott som måste ha dött bara några dygn tidigare...

men men, det var mindre lyckade förhållanden, med skickade ägg och strul med kläckaren..  räknar kallt med att det går bättre nästa gång..
och med tanke på att jag nästan givit upp hoppet om någon kläckning alls vid det här laget  så känns 4 st små ynkliga pipisar ganska kul just nu det med..

Kennel SweetCaileanz

Dela detta:

* Inloggade just nu

179 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser