Visst är bensinen billigare idag, än för 50 år sedan, det var bilar oxå, och bilar var inte var mans egendom.
Billigast idag är maten, skulle den räknas efter arbetstid, så har den gått från 50% av hushållsinkomsten till 12% på 50 år plus att den är mer bearbetad idag.
Hela välståndsökningen bygger på produktivitetsutveckling.
Få saker har blivit dyrare, skulle det inte vara så skulle vi leva som man gjorde då. Det finns de som gör det, sjukpensionärer med en bruttolön på 5200:- lever på en standard som fanns hos "lägre medelklass" på fyrtiotalet.
Bensinpriset är därför inte för lågt om man räknar som tidigare, men skall miljöskulder amorteras, och en omställning ske snabbt skulle priset för en liter bensin ligga på 18 Kr.
Priset är ändå kännbart för många, så det finns visst berättigad klagan, men att sänka det tjänar lite till.
Ekonomikörning, samåkning, planering, övergång till snålare bil, biobränsle, kan tillsammans spara ca 40% av ens nuvarande kostnader. Många mil är helt enkelt onödiga.
Rätt konstigt, bil och bostad är de största utgifterna i ett svenskt normalhushåll , i många fall går en lön till detta och en till allt annat.
Sett exempel på en som behövde ytterligare en bil, för att kunna ta sig till ett anvisat halvtidsarbete. Jobbet var lågavlönat, standarden efter arbetslösheten sjönk i familjen.
Detta kan ordnas med kollektivtrafik på många håll, men det finns platser där man inte har råd att jobba om pendlingen är lång.
Själv kör jag ca 100 mil/mån och lägger 240:- på drivmedel.