Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tränar vakteltuppar upp sig...  (läst 1149 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Tränar vakteltuppar upp sig...
« skrivet: 03 apr-09 kl 09:38 »
På att spela som de stora hönornas tuppar ute i hönsgården på att gala?  ::)

Satt inne på rummet igår kväll och plötsligt hör jag ett ljud... Ungefär "woooaaah", lite skrovligt, nästan som en katt som skriker (ni vet det där typiska ljudet av en katt som skriker man brukar använda i filmer då någon far in bland soptunnor och sådant... Används särskilt mycket i tecknad film.  ::) :P).

Jag blev först rädd och undrade vad fasen det var... Sedan kom jag och tänka på att det kan ju varit min vakteltupp.  ;D
Tidigare samma dag hade jag kollat honom i baken.. Han var alldeles blå och svullen och det kom rejält med tjockt vitt skum när man tröck på honom... Såg även att han börjat jaga damerna, så han lär ju vara könsmogen nu.  8) Stod faktiskt också då och tänkte på att han borde börja spela snart.

Men det lät inte alls som de andra vakteltuppar jag lyssnat på... Det där tjattrande höga ljudet.
Så min fråga är.. kommer han att träna upp sig eller kommer han alltid att låta som en lejonunge som försöker ryta?  ::)

Åh, kan klämma in en fråga till!

Kan jag vänta mig mina första vaktelägg snart!?  :D För om tuppen börjat spela och försöka para sig så borde väll hönorna också vara könsmogna nu eller när som helst?  :D (de är lika gamla)

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

peppz

• Västergötland
SV: Tränar vakteltuppar upp sig...
« Svar #1 skrivet: 03 apr-09 kl 13:37 »
Gissar att dom "lär" sig spela..   men vet inte om dom gör det genom att imitera, eller om dom övar upp sig ändå..   men det är helt klart skillnad på en ung tupp som börjar prata och på en äldre som fått "sjunga upp sig"

Värpa kan dom börja med vid 6-8 veckor om dom inte störs på något sätt..  men om man köper hem dom just då, så att dom utsätts för en flytt så kan det dröja lite till..   din borde ju känna sig mer än väl hemastadda vid det här laget skulle jag tro  ;)
Kennel SweetCaileanz

Dolvis

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 04 apr-09 kl 18:17 »
Kan bara svara utifrån egen erfarenhet som är denna: Vi skaffade 9 osorterade ungvaktlar varav 6 visade sig vara tuppar. Vi hörde aldrig något som lät som en marskatt, men däremot övade de som galningar  ;) några veckor innan de började slåss och vi tvingades sålla bort fem (ugnstekt baconlindad vaktel var gott  8)) Hönorna började värpa lite senare än tupparna började gala, men det KAN ju ha berott på stressen också förstås....

Twinkelstar

• -
« Svar #3 skrivet: 05 apr-09 kl 07:06 »
Kan bara svara utifrån egen erfarenhet som är denna: Vi skaffade 9 osorterade ungvaktlar varav 6 visade sig vara tuppar. Vi hörde aldrig något som lät som en marskatt, men däremot övade de som galningar  ;) några veckor innan de började slåss och vi tvingades sålla bort fem (ugnstekt baconlindad vaktel var gott  8)) Hönorna började värpa lite senare än tupparna började gala, men det KAN ju ha berott på stressen också förstås....

Nyfiken på d dära med bacon och vaktel  :P vilken vaktelart var d ??
/Lisa

Dolvis

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 05 apr-09 kl 09:31 »
Helt vanlig japansk! Och det var faktiskt väldigt gott, förstår att det betraktas som en lyxrätt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

196 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser