Jag är som sagt nybörjare och vet inte om de coccidier jag har här är hemskare än andra. Det är väl troligt att man som nybörjare är mindre benägen att acceptera att det går åt lite kycklingar på vägen, Jag blir jätteledsen och vill göra allt för att det inte ska hända i onödan. Och jag håller med Smilla om att det är obehagligt att se blod i avföringen på gödselplattan varje dag, de djuren kan inte må optimalt bra!
När det gäller användning av Baycox får man skilja på profylax och behandling. I mitt ( eller hönsens) fall handlar det om behandling, där behandling med Esbetre inte haft effekt ( de fortsätter att bajsa blod)
Såg förresten i Fass Vet att Esbetre inte får ges till äggläggande djur, vet någon varför? Fosterskadande?
I produktresumén för Baycox beskrivs att det verkar intracellulärt i parasiterna och inte påverkar värddjurets celler. Inte ska det heller påverka immuniteten. Resistensutveckling har inte noterats ( jag vet att det är fabrikanten som skriver detta, men de måste väl ändå ha lite på fötterna)
Jag tycker fortfarande att det i mitt fall är ett vettigt försök att komma tillrätta med det jag tycker är ett problem, nämligen att hönsens hälsa inte verkar optimal, och jag ska gärna berätta hur det går.
De symptom de har nu är en hönkyckling som sedan 10 dagar har en inflammation i ett ögonlock som är svullet, hon är också aning "sänkt". En av Åsbotuppkycklingarna, han som bajsar mest blod, är betydligt mindre och magrare än sin bröder och inte heller på topp. Däremot har kochintuppkycklingen som var liten och ynklig och dåligt befjädrad tidigare, vuxit till sig och fått jättefin fjäderdräkt, verkat ha tillfrisknat på egen hand.
Hoppas ni håller tummarna för att mina höns blir friska, även ni som inte gillar upplägget!
Hej, hej