Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Parasiter Coccidier  (läst 8231 gånger)

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Parasiter Coccidier
« skrivet: 13 dec-05 kl 10:25 »
Hej.
Är det fler här än jag som pratat med den fågelexpert på västkusten som kan mikroskopera och som anser att de flesta hönssjukdomarna härrör från parasitangrepp vilka försvagar djuren? Hon påstår t.ex. att coccidier är en form av parasit i tarmfloran och inte alls ingår normalt utan går att få bort.
Hon är väldigt kunnig, veterinärer från hela norden anlitar henne för diagnosticering och de som känner henne säjer att det hon inte kan om fåglar och deras sjukdomar/parasiter, det kan ingen.

« Senast ändrad: 13 dec-05 kl 11:17 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

bacillen

SV: Parasiter Coccidier
« Svar #1 skrivet: 13 dec-05 kl 14:36 »
hej kicki! jag tror att jag vet vilken vet du menar och ja hon är mkt duktig! konsultera henne även om papegojmat!! läs på SVA om coccidier och rätta sedan  din hemsida ;) ;D Det är ingen rykande aktivitet här på forumet för att inte tala om kackeltorget, det kom änna av sig efter den stora censuren Kramig Lucia önskar jag dig och alla andra!!
Nobody puts baby in a corner

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #2 skrivet: 13 dec-05 kl 16:19 »
Det har jag gjort men jag köper inte riktigt hennes hängivna tilltro till pellets. Jag vill inte ge mina höns, papegoja och hundar hårdprocessad pelleterad mat. Däremot ska jag ändra på min hemsida om coccidierna  ;)

Jag tillönskar dig och alla andra en skön Luciakväll
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Smilla

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 dec-05 kl 19:34 »
Hej!!
Jo jag har pratat med den kunniga damen. Hon är kanon!!
...jag har kört två kurer med Baycox och håller på med Flubenol, vi får väl se om jag har fått bort allt sen?!

Mvh

Barbro

« Svar #4 skrivet: 13 dec-05 kl 20:28 »
Jag har kontakt med henne i dagarna efter hänvisning härifrån, och det är jag mycket glad för, det känns hoppfullt!Hon berättade att hon själv varit i den situationen att hon haft fåglar som var sjuka i ett och från vetrinärshåll fick hon mest råd att avliva. men att hon sedan fått kontakt med danska vetrinärer som hade en annan syn på saken, och därifrån har hon lärt sig att diagnostisera ( mikroskoperar) och  hon anser att väldigt mycket kan behandlas, och att man sedan kan ha friska djur, om man bara är noga med att kolla alla nykomlingar innan de släpps in.(avföringsprov) Låter bra tycker jag,hoppas att det blir så för mina skyddslingar också!
Hon sa särskilt att det var OK att berätta om hennes verksamhet, så att flera kunde få hjälp!
Inte gör hon det för vinnings skull heller.
Barbro

bacillen

« Svar #5 skrivet: 13 dec-05 kl 22:42 »
jag menar nog inte samma ! den jag menar är veterinär. tillika fågelexpert :-X

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 13 dec-05 kl 23:31 »
 Var hittar ni Baycox? Jag trodde den utgått ur vårt sortiment eftersom det är en slags förebyggande sulfa?
  Att Coccidier är parasiter och inte bakterier som ofta finns hos höns och en massa andra djurslag (dock artspecifika) är väl ganska allmänt känt (trodde jag i alla fall). Men att helt få bort dem är förmodligen svårt om man inte använder Baycox, som är ett slags "vaccin" mot coccidios.
 Jag vet egentligen inte om jag tycker att man ska vara så "himla"  noga med att få bort varenda coccidie.... Jag tror välskötta hönor "i balans" klarar av att det finns några i hönsgården, jag är själv inte sugen på att använda Baycox (något som "storhönserier" använde när de hade hög beläggning i sina hönshus) jag har hellre mer plats åt hönsen för att slippa vara med och skapa resistenta stammar av parasiter...
 Lamm är tex väldigt känsliga mot coccidios men jag känner faktiskt ingen som har behövt behandla mot det, inom fårhållningen har man rutiner som förebygger. Inga lamm  i  rasthagen där  tackorna gått på vintern tex.
                                  Mvh
                                Charlotte            
« Senast ändrad: 13 dec-05 kl 23:51 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #7 skrivet: 14 dec-05 kl 09:23 »
konsultera henne även om papegojmat!! läs på SVA om coccidier och rätta sedan  din hemsida ;) ;D Det är ingen rykande aktivitet här på forumet för att inte tala om kackeltorget, det kom änna av sig efter den stora censuren
Först: Texten på min hemsida har SVA´s uppgifter som källa så för den skull behöver jag inte rätta eller ändra något. Däremot överensstämmer inte kvinnans uppgifter med SVA´s och jag är nog snarare är böjd att hålla med henne än dem.

Sedan: Jag uppfattar ditt ordval "Den stora censuren" som något negativt. Menade du det så? Jag uppfattade det nämligen inte alls så utan som att moderatorn tog sitt ansvar som moderator och tog bort trådar där netikett och PUL överträddes med råge.
Citera
Kan du med säkerhet veta att din goja får isig rätt mängd av näringsämnena? är inte gojor som vi, äter bara det gottigaste?  vad menar du med hårdprocessad mat, vad händer vid pelletering som inte är bra? kan det vara skillnad på dyr gojmat och billig hönsmat vad gäller kvalitet? intrssant ämne tycker jag, särskilt då vet rekomenderar pellets. gojor har väl speciella krav med tanke på deras ursprung?  hej hopp
Jag lägger in ditt mail och mitt svar här eftersom jag tycker det hör hit.
Pellets finns inte i naturen, det finns inga pelletsbuskar eller pelletsträd utan är helt och hållet en industriellt framtagen produkt som görs av samma råvaror som jag ger min goja i obehandlad form + att jag dagligen ger färsk frukt och grönt, vilka är en mycket viktig del av en vild papegojas naturliga meny men inte finns i några gojpellets alls.
Innehållsdeklaration från den mest exklusiva och därmed dyraste pelletssorten i min zooaffär: Havre, vete, sojabönor, sojaolja, jordnötter, solrosfrö, ris, karoten, spirulinalager, apelsinolja, bananolja, calciumkarbonat och div. tillsatta kem. vitaminer och mineraler.
Vid pelleteringen mals och upphettas dessa fröer. I och med det frigörs en hel del näringsämnen och vitaminer som är flyktiga och då försvinner samt att alla fetter och proteiner förändras vid upphettning så t.ex. det fett som finns i solrosfrö och soja bildar sk. "funny fats" = transfetter vilka är känt cancerframkallande hos båda mus, kanin och människa och då är det väl ganska troligt att de är det även för fåglar. Endast olivolja och rapsolja är så pass stabila att de kan upphettas utan att förvandlas till farliga fetter. För att kompensera vitaminförlusterna tillsätts syntetiska vitaminer vilket också är känt att på människa blir inte kroppen lurad utan uppfattar dessa som just de kemikalier de är och inte som vitaminer och varför skulle det vara anorlunda för djur? Varför skulle deras kroppar låta sig luras så lätt? Egenskaperna hos de förändrade ämnena är alltså annorlunda jämfört med de ursprungliga. Därför ger jag hellre rena och oprocessade råvaror till alla i mitt hus, både människor och djur.
Med en varierad obehandlad kost av alla dessa i pelletsen ingående + fler frösorter, frukt och grönt är jag alltså mer säker på att hon får i sig allt än om jag gav samma ämnen i pelletsform och hon äter faktiskt alla sorter, kanske beroende på att hon varit van ända sedan hon var liten fågelunge för det foder jag ger är enligt rekommendationerna från den duktiga uppfödaren jag köpte henne från.
Hehe, 99,99% av veterinärerna har ytterst begränsade kunskaper om gojor, precis som om höns, så jag litar mer på en mångårig och framgångsrik uppfödare. Alla veterinärer rekommenderar dessutom inte alls pellets och inte så mycket fröer heller som gemene man tror.
"kan det vara skillnad på dyr gojmat och billig hönsmat vad gäller kvalitet?" Den frågan förstod jag inte riktigt? Vad menade du? Om jag svarar såsom jag tror du menade får du skrika till om svaret är goddag yxskaft, för då missuppfattade jag din fråga.
Mitt svar: Nej det är ingen större skillnad mer än att papegojpelletsen består av andra och dyrare råvaror MEN råvarornas egenskaper förändras och många näringsämnen förstörs vid upphettningen som är densamma vid alla typer av pelletering och behandling med höga temperaturer.
Var hittar ni Baycox? Jag trodde den utgått ur vårt sortiment eftersom det är en slags förebyggande sulfa?
  Att Coccidier är parasiter och inte bakterier som ofta finns hos höns och en massa andra djurslag (dock artspecifika) är väl ganska allmänt känt (trodde jag i alla fall). Men att helt få bort dem är förmodligen svårt om man inte använder Baycox, som är ett slags "vaccin" mot coccidios.
 Jag vet egentligen inte om jag tycker att man ska vara så "himla"  noga med att få bort varenda coccidie.... Jag tror välskötta hönor "i balans" klarar av att det finns några i hönsgården, jag är själv inte sugen på att använda Baycox (något som "storhönserier" använde när de hade hög beläggning i sina hönshus) jag har hellre mer plats åt hönsen för att slippa vara med och skapa resistenta stammar av parasiter...
 Lamm är tex väldigt känsliga mot coccidios men jag känner faktiskt ingen som har behövt behandla mot det, inom fårhållningen har man rutiner som förebygger. Inga lamm  i  rasthagen där  tackorna gått på vintern tex.
Det kanke är skillnad på får och höns? Coccidios är en väldigt vanlig dödsorsak hos höns och jag tror inte alltid den beror på för hög beläggning eller dålig hygien utan på att djurens immunförsvar är nedsatt av t.ex. mask eller andra parasiter men eftersom coccidier också är parasiter som i sig sätter ner immunförsvaret och ökar mottagligheten för andra sjukdomar så det kanske blir en ond cirkel.
Att behandla med Bycox vid sjukdomsutbrott tror inte jag leder till resistenta stammar alls utan till friska höns. Det finns många coccidiestammar idag som är resistenta mot Esbetre, som är det vanligast förskrivna coccidosläkemedlet. Baycox finns fortfarande men eftersom karenstiden på ägg är väldigt lång jämfört med Esbetre och Baycox egentligen är framtaget för gris och inte för fjäderfä är veterinärerna restriktiva med att skriva ut det.

Citat  från SVA´s hemsida: " Koccidios hos fjäderfä orsakar förutom djurlidande även ekonomiska förluster till följd av nedsatt tillväxt och dödsfall".   Dessa parasiter hör alltså inte i den normala mag/tarmfloran och då  tycker inte jag det är något vi bör acceptera att ha i våra hönsflockar och därmed låta många liv gå till spillo i onödan - lika lite som jag anser att vi ska acceptera parasitdjur utanpå djuren och därmed acceptera och strunta i deras lidande av dessa angrepp.

Har kursverksamhet!

Farsan50

« Svar #8 skrivet: 14 dec-05 kl 10:24 »
Först: Texten på min hemsida har SVA´s uppgifter som källa så för den skull behöver jag inte rätta eller ändra något. Däremot överensstämmer inte kvinnans uppgifter med SVA´s och jag är nog snarare är böjd att hålla med henne än dem.

Sedan: Jag uppfattar ditt ordval "Den stora censuren" som något negativt. Menade du det så? Jag uppfattade det nämligen inte alls så utan som att moderatorn tog sitt ansvar som moderator och tog bort trådar där netikett och PUL överträddes med råge.Jag lägger in ditt mail och mitt svar här eftersom jag tycker det hör hit.
Pellets finns inte i naturen, det finns inga pelletsbuskar eller pelletsträd utan är helt och hållet en industriellt framtagen produkt som görs av samma råvaror som jag ger min goja i obehandlad form + att jag dagligen ger färsk frukt och grönt, vilka är en mycket viktig del av en vild papegojas naturliga meny men inte finns i några gojpellets alls.
Innehållsdeklaration från den mest exklusiva och därmed dyraste pelletssorten i min zooaffär: Havre, vete, sojabönor, sojaolja, jordnötter, solrosfrö, ris, karoten, spirulinalager, apelsinolja, bananolja, calciumkarbonat och div. tillsatta kem. vitaminer och mineraler.
Vid pelleteringen mals och upphettas dessa fröer. I och med det frigörs en hel del näringsämnen och vitaminer som är flyktiga och då försvinner samt att alla fetter och proteiner förändras vid upphettning så t.ex. det fett som finns i solrosfrö och soja bildar sk. "funny fats" = transfetter vilka är känt cancerframkallande hos båda mus, kanin och människa och då är det väl ganska troligt att de är det även för fåglar. Endast olivolja och rapsolja är så pass stabila att de kan upphettas utan att förvandlas till farliga fetter. För att kompensera vitaminförlusterna tillsätts syntetiska vitaminer vilket också är känt att på människa blir inte kroppen lurad utan uppfattar dessa som just de kemikalier de är och inte som vitaminer och varför skulle det vara anorlunda för djur? Varför skulle deras kroppar låta sig luras så lätt? Egenskaperna hos de förändrade ämnena är alltså annorlunda jämfört med de ursprungliga. Därför ger jag hellre rena och oprocessade råvaror till alla i mitt hus, både människor och djur.
Med en varierad obehandlad kost av alla dessa i pelletsen ingående + fler frösorter, frukt och grönt är jag alltså mer säker på att hon får i sig allt än om jag gav samma ämnen i pelletsform och hon äter faktiskt alla sorter, kanske beroende på att hon varit van ända sedan hon var liten fågelunge för det foder jag ger är enligt rekommendationerna från den duktiga uppfödaren jag köpte henne från.
Hehe, 99,99% av veterinärerna har ytterst begränsade kunskaper om gojor, precis som om höns, så jag litar mer på en mångårig och framgångsrik uppfödare. Alla veterinärer rekommenderar dessutom inte alls pellets och inte så mycket fröer heller som gemene man tror.
"kan det vara skillnad på dyr gojmat och billig hönsmat vad gäller kvalitet?" Den frågan förstod jag inte riktigt? Vad menade du? Om jag svarar såsom jag tror du menade får du skrika till om svaret är goddag yxskaft, för då missuppfattade jag din fråga.
Mitt svar: Nej det är ingen större skillnad mer än att papegojpelletsen består av andra och dyrare råvaror MEN råvarornas egenskaper förändras och många näringsämnen förstörs vid upphettningen som är densamma vid alla typer av pelletering och behandling med höga temperaturer. Det kanke är skillnad på får och höns? Coccidios är en väldigt vanlig dödsorsak hos höns och jag tror inte alltid den beror på för hög beläggning eller dålig hygien utan på att djurens immunförsvar är nedsatt av t.ex. mask eller andra parasiter men eftersom coccidier också är parasiter som i sig sätter ner immunförsvaret och ökar mottagligheten för andra sjukdomar så det kanske blir en ond cirkel.
Att behandla med Bycox vid sjukdomsutbrott tror inte jag leder till resistenta stammar alls utan till friska höns. Det finns många coccidiestammar idag som är resistenta mot Esbetre, som är det vanligast förskrivna coccidosläkemedlet. Baycox finns fortfarande men eftersom karenstiden på ägg är väldigt lång jämfört med Esbetre och Baycox egentligen är framtaget för gris och inte för fjäderfä är veterinärerna restriktiva med att skriva ut det.

Citat  från SVA´s hemsida: " Koccidios hos fjäderfä orsakar förutom djurlidande även ekonomiska förluster till följd av nedsatt tillväxt och dödsfall".   Dessa parasiter hör alltså inte i den normala mag/tarmfloran och då  tycker inte jag det är något vi bör acceptera att ha i våra hönsflockar och därmed låta många liv gå till spillo i onödan - lika lite som jag anser att vi ska acceptera parasitdjur utanpå djuren och därmed acceptera och strunta i deras lidande av dessa angrepp.

Hoppas att vi lärde oss något av den stora censuren ???

Kicki förespråkar alltså en allmän vaccinering för att utrota coccidios bland våra gårdshöns för annars struntar vi i och accepterar deras lidande. Brrrr det låter som ett val mellan pest eller kolera.

Du verkar ha en sund inställning Charlotte. Vaccinering av våra gårdhöns får mig att tänka på industrihöns. Rutiner som förebygger är sunt bondförnuft.
« Senast ändrad: 14 dec-05 kl 10:44 av Farsan50 »
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #9 skrivet: 14 dec-05 kl 13:06 »
Nu läste du allt lite snett Farsan. Jag förespråkar inte alls någon allmän vaccinering och aldrig förebyggande behandlingar av den typ som Charlotte beskriver. Enligt veterinärer och den fågelexpert jag hänsyftade är detta inte alls ett förebyggnade medel och det står inte heller så i veterinärfass utan ett medicinskt preparat för att behandla sjukdomen coccidios med, liksom esbetre är detsamma - ungefär som alvedon, bamyl och magnecyl är medicinska preparat med liknande verkan mot samma åkommor men tillverkade av olika fabrikanter och med lite olika styrka och innehåll.
« Senast ändrad: 14 dec-05 kl 13:21 av Kicki »

Har kursverksamhet!

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #10 skrivet: 14 dec-05 kl 13:19 »
Att Coccidier är parasiter och inte bakterier som ofta finns hos höns och en massa andra djurslag (dock artspecifika) är väl ganska allmänt känt (trodde jag i alla fall).
Charlotte, jag har inte påstått att coccidierna är bakterier. Däremot skrev jag att den omtalade experten hävdar att de inte finns normalt i en frisk tarm och på SVA´s hemsida står "allmänt förekommande", vilket inte heller är detsamma som normalt och friskt utan bara att det är väldigt vanligt - alltså ungefär som springmask på människa, vilket också är vanligt på barn men ändå inte tillhör den normala floran, inget man vill ha och inget tillstånd som bör kvarstå obehandlat eftersom det medför lidande för den drabbade.

Har kursverksamhet!

bacillen

« Svar #11 skrivet: 14 dec-05 kl 17:46 »
hej kicki och alla andra!  jag tyckte också att censuren var bra då flera inlägg var ur spår ordentligt, däremot är det synd att ingen nu tycks våga ta upp intressanta frågor där, å andra sidan verkar detta vara ett bättre forum!  tyckte mig igår se felaktigheter ang coccidier på din hemsida men ber om ursäkt om det var mitt misstag!  jag tror att bästa förebyggande vården är bra hygien och bra foder= starka motståndskraftiga höns

bacillen

« Svar #12 skrivet: 14 dec-05 kl 17:54 »
angående pellets är jag beredd att hålla med dig! men jag tycker ändå att pellets är ett bättre alternativ till enbart feta fröblandningar och div människomat som många gojor får hålla till godo med. du har rätt, de flesta vet. kan inte så mycket men det finns experter tex på blå stjärnan i gbg.                             alla djurägare är ju tyvärr inte så ambitiösa att de lagar husdjurens mat själva :-\

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 14 dec-05 kl 18:01 »
 Om vi tar och läser:
HJÄLP! Hittat blod i avföringen
(en tidigare tråd här på forumet) så tycks det som om coccidier skulle vara bakterier....
 Jag vet i alla fall att Baycox förut användes till kycklingar/unghöns i besättningar med hög beläggning i förebyggade syfte för att de skulle kunna bygga upp ett eget försvar mot parasiterna. Precis som det även nu står i Vet FASS att det används i Förebyggande syfte till spädgrisar i besättningar där coccidios förekommit.
 Om man helt vill utrota coccidios så tror jag man får det svettigt.... Först medicinera ALLA höns, sedan se till att alla besökare på gården använder skoskydd (om de på något sätt varit i kontakt med hönsbajs) och även själv använda skoskydd antingen hemma eller "ute i vida världen" för man vet ju aldrig vem som trampat där man själv kliver fram, finns det hönsbajs där så kan man få med sig ett otal coccidier hem igen eller om en objuden gäst kommer och går där man har sina frigående hönor.... Och har man då höns hemma som är totalt utan eget försvar mot parasiten och är uppfödda i "steril miljö", då tror jag man får problem....
 Allt detta prat om parasitfria, friska djur tycker jag att jag fick en annan syn på vid en kurs med en SVAveterinär. När vi pratade om Coccidios och Pasteurellabakterier hos kaninbesättningar så sa han att för forskningsändamål så krävdes helt parasit och bakteriefria försöksdjur. Och dessa köptes in från specialuppfödare som hade en steril miljö, är det vad vi eftersträvar för våra djur?? Och hur åstadkommer vi den miljön för utegående höns??
   Visst är det skillnad på höns och får ;) men jag skrev att "Fårmänniskor" har rutiner som förebygger coccidiosutbrott ( ett sjukdomsutbrott på lamm är väldigt allvarligt, precis lika farligt som hos höns) men i min bekantskapskrets har det inte förekommit utbrott just pga förebyggande rutiner (inte medicinering). Även om de allra flesta tackor bär på en mängd coccidier så utsätts inte lammen för högt smittryck innan de byggt upp ett eget försvar.
 Självklart ska man behandla sjuka höns/kycklingar!! Men att med mediciner försöka utrota cocciderna även hos "friska" hönor (det enda sättet) det är inget jag tror på i alla fall, men var och en blir ju salig på sin tro ;)
 Jag tror mer på att se till att hönsen är i bra kondition på alla sätt och vis så att de klarar av att ha en viss mängd coccidier som hålls nere med hjälp av bra skötsel rutiner. Och snabbt insatt behandling med lämplig medicin OM sjukdomen skulle bryta ut.
 Och till sist: Det behöver inte bara vara trängsel och smuts som orsakar sjukdomsutbrott. Även stress är en viktig orsak, flytt tex och här spelar det även in att hönsen möter varandras nya bakteriefloror och kanske även andra nya stammar av coccidier.
             Mvh
            Charlotte
« Senast ändrad: 14 dec-05 kl 18:52 av Charlotte »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #14 skrivet: 14 dec-05 kl 19:21 »
pellets är ett bättre alternativ till enbart feta fröblandningar och div människomat som många gojor får hålla till godo med.   alla djurägare är ju tyvärr inte så ambitiösa att de lagar husdjurens mat själva :-\
Instämmer helt, akta dig bara för att dra alla över en kam - jag tillhör nämligen den ambitiösa sorten. Det trodde jag framgick av min hemsida.
Ps. har du hittat felaktigheter på min hemsida så skriv dem gärna till mig privat med adressen till dokument med de rätta uppgifterna så ska jag bums rätta till dem. Ds.
står i Vet FASS att det används i Förebyggande syfte till spädgrisar i besättningar där coccidios förekommit.

Och dessa köptes in från specialuppfödare som hade en steril miljö, är det vad vi eftersträvar för våra djur?? Och hur åstadkommer vi den miljön för utegående höns??

se till att hönsen är i bra kondition på alla sätt och vis så att de klarar av att ha en viss mängd coccidier som hålls nere med hjälp av bra skötsel rutiner. Och snabbt insatt behandling med lämplig medicin OM sjukdomen skulle bryta ut.
Om det används förebyggande till spädgrisar är inte detsamma som att det görs lika på höns och definitivt inte som någon sorts vaccination!

Nej självklart eftersträvar vi inte en steril miljö och inte medicinerade höns heller eftersom vi då inte skulle kunna äta ett enda ägg MEN vi eftersträvar friska och ohyre/parasitfria höns och det är inte samma sak som att hålla dem i en steril miljö. En steril miljö får man om den är fri från bakterier och coccidier är ju inte bakterier så det är alltså inte alls samma sak med en parasit- och ohyrefri miljö som med en steril.
Att inte gå in i det egna hönshuset eller i den egna hönsgården med samma skor som gått hos andras höns är väl en självklarhet, eller...? Sverige är ju inte som en del andra länder där helt fria höns går ute överallt på vägar, gator och torg. Här är höns alltid instängda på tomt eller i hönsgård så att undvika främmande smittor som inte är luftburna är ganska lätt.

Slutet på ditt inlägg om vikten av förebyggande åtgärder i form av god hygien, tillräckligt med plats i hönshuset och bra skötselrutiner instämmer jag helt och fullt med OCH att insjuknade djur ska behandlas snabbt - Hehe, ja det var ju just det hela tråden egentligen handlade om och som Smilla beskrev ... Bycox som ett bra medel vid behandling av utbruten coccidios, speciellt i de fall där Esbetre visat sig inte ha någon effekt. Det finns ju olika typer av coccidier och esbetre tar tyvärr inte alla sorterna.
Så var nyligen fallet i mitt hönshus. Flera vuxna hönor fick symtom på coccidos och dog av sjukdomen, trots supersnabb insats med först acidofilus +Trevis och sedan Esbetre. :'(  De kvarvarande var också alla mer eller mindre hängiga så jag skickade träckprov till den nämnda experten som mikroskoperade det och konstaterade både spolmask och mängder av coccidier, trots att jag avmaskat dem med Axilur och behandlat med Esbetre! Idag, efter Flubenol- och Bycoxbehandling (som alltså är samma typ av mediciner som de första två men starkare och med lite annan sammansättning) är hönorna friska och pigga igen. Att jag inte kan äta äggen på flera veckor gör inget mot glädjen att se dem krya och alerta igen. Lycka till Smilla och Barbro, hoppas era höns också snart blir friska!  :)

Har kursverksamhet!

bacillen

« Svar #15 skrivet: 14 dec-05 kl 20:03 »
att du är ambitiös framgår med största tydlighet på din mkt trevliga sida!! har ju bara i mitt yrke sett många felutfodrade gojor och dom är det synd om! det om coccidier på hemsidan har du väl redan ändrat eller? ;)

Smilla

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 14 dec-05 kl 22:19 »
Tack Kicki...Jag vill inget hellre än att se mina hönor friska.

När vi ändå pratar om det; är det någon som har fått rekomendationer på hur lång karens det ska vara innan man får äta äggen efter en Baycox behandling?!

Den kunniga damen blev arg på en veterinär som skrivit ut Esbetre till mig så sent som i somras...hon sager att man ej ska använda Esbetre för att de kan ge sterila djur och att Esbetre ej tar alla  coccidier, mina tog det inte på som sagt.

Men jag måste ha starka hönor för det är bara en ungtupp som har dött (när de åkte på förkylning, det blev väl för mycket), men det är inte roligt att komma ut och se att det ligger träck i form av rent blod på gödselbordet...jag vill ha friska höns.

Jag har varit i kontakt med veterinär flera gånger angående detta, men här kan de ingenting om höns...sista gången jag pratade med "han" som skulle kunna mest om höns så fick jag utskällning och ombedd att nacka en höna för att skicka till SVA. Han sa "att det fattar du ju att vi vill ju inte ha någon New Castlesjuka hit"

Jag blir arg bara jag tänker på det...hur kan han säga så när det inte ens är lika symptom?!...jag blev då väldigt glad när jag fick tag på numret till damen som mikroskoperade...
hon trodde det var ett skämt för det var så mycket och så stora...hade aldrig sett den formen förut.

Men alla får vi göra vad vi tycker är bäst...jag är glad för Baycox!

Ha det gott allihop! :-*

Barbro

« Svar #17 skrivet: 14 dec-05 kl 23:04 »
Jag är också glad att det finns annan hjälp att få, har använt Esbetree utan effekt.
Det går öh inte att jämföra denna användning av medicinen(Bycox) med att ge den till stora besättningar för att de ska klara att överleva i trängsel och stress.
Och att försöka hålla sin besättning parasitfri genom att låta besökare ha skoskydd och själv använda det i andra hönsgårdar, känns inte som något bekymmer. Och nyanskaffade djur får vara isolerade tills de blivit kontrollerade, och behandlats om de har parasiter.
Djur man eventuellt avyttrar är föhoppningsvis så friska och starka att de inte dukar under när de kommer i kontakt med coccidierna.
I den bästa av världar! Jag hoppas att det blir så, tänker i alla fall ta chansen.

Charlotte

• -
« Svar #18 skrivet: 14 dec-05 kl 23:26 »
 Huga!
Det måste vara ena hemska coccidier ni fått! Då jag själv bara har haft enstaka utbrott på småkycklingar som Ebetre tagit bort på ett kick så kan det inte jämföras, hoppas det aldrig kommer såna hit....Såna finns förhoppningsvis inte här eftersom våra veterinärer skriver ut Esbetre och det funkar. Baycox har bara använts av en tjej jag känner som hade mycket värphöns och fick det utskrivet att ges när kycklingarna/unghönsen var små (naturligtvis inte sedan eftersom man inte får äta äggen) men då tålde hönsen smittan. Sedan fick hon beskedet att medicinen inte längre skrevs ut eftersom förebyggande behandling med såna preparat inte längre var tillåten.
 Därav min skepsis mot Baycox :) Och att Esbetre funkat utmärkt för mig, och inga sterila höns har jag fått heller.
 Men hur har ni tänkt att få bort smittan från hönsgårdar och tomter? Gräva bort jorden och lägga på ny? Annars kommer ju smittan bara att gå runt runt, eller?? Eller byta rastgårdar?
 Hoppas det går bra för er!
                         Mvh
                      Charlotte

Ronny

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 15 dec-05 kl 02:34 »
Förlåt att jag blandar mig i, men jag är inte riktigt med! Om man håller en hönsflock på ett fritt och naturligt vis, år efter år, så är det ytterst få som får diarre (coccidier i tarmen som orsakar lidande). Självklart så måste de ges foder och dricksvatten så att det inte blir förorenat och får stå så som en bakteriehärd. Däremot så har jag aldrig märkt några problem med höns som dricker utomhus ur tex en vattenpöl. Jag har flera gånger blivit kontaktad av göteborgsdamen som vill göra gällande att jag är en helt oansvarig ordförande för över 2000 fjäderfäintresserade medlemmar som inte vill köpa hennes koncept! Jag säger som min förefträdare Jonny andersson i Kroksjö: "Lite skit rensar magen"!" En uppgrävd jordtorva med grönt och friskt gräs till en nykläckt kycklingkull är allt som behövs för att de ska ha chansen att anpassa sin bakterieflora. Att sen enstaka individer inte har den förmågan genom arvet är en annan femma.
« Senast ändrad: 15 dec-05 kl 02:44 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

135 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser