Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Återbruk av nötskal?  (läst 4468 gånger)

ananda

• Gäst
Återbruk av nötskal?
« skrivet: 16 dec-05 kl 10:38 »
Kan man hitta på något med alla nötskal som blir över efter julens nötknaprande?

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:Återbruk av nötskal?
« Svar #1 skrivet: 16 dec-05 kl 12:50 »
Lägg dem som ett täcke över jorden i krukor, mot uttorkning, kolla bara så att det inte möglar. Har aldrig testat men det var något jag kom på nu. Eller kanske på jorden i växthuset eller i rabatten.....
kan själv

småland

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 dec-05 kl 20:17 »
Om du inte hittar på något annat med dem, så kan du alltid elda upp dem för att få värme eller varmvatten.

Det fanns en diskussion på ett annat forum om vilka brännbara material som kan användas istället för ved. Ett av de mer intressanta möjligheterna handlade om hur just nötskal kan samlas in och sedan eldas upp. På detta sätt slipper man både en del avfall samt värmer huset 'gratis'. Fast detta gäller väl mest dem som anväder större mängder av nötter. Något annat som rekommenderades att användas var gamla nedbrunna stearinljus.

Fast hur det lukar och sotar har jag dock ingen aning om :D

HildaM

« Svar #3 skrivet: 17 dec-05 kl 12:05 »
Gör ett snyggt halsband.  ;D

Glädjefrid

« Svar #4 skrivet: 03 mar-06 kl 16:38 »
Jag sparar nötskalen till att lägga på sparrisodlingen. Det blir mest pistagenötskal och de är ju lite salta så de lämpar sig bäst till sparris som är salt-tolerant. Det blir KANON bra täckning som håller fukt mycket bra pga skalen skålformighet!
VH
RN

hustigern

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 21 apr-06 kl 18:07 »
Jag har hört nånstans att körsbärskärnor förr användes som vi idag använder vetekuddar. Ni vet, värma och lägga på stela muskler. Kanske kan man göra nåt sånt med nötskal? Med tjockt tyg runt så det inte blir obekvämt med vassa skal...

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Glädjefrid

« Svar #6 skrivet: 21 apr-06 kl 19:48 »
Jag testade att mikra en grabbnäve valnötskal i en minut, (dumt nog i påse av fiberduk... den smälte lite grann), och det  fungerade utmärkt!! Minst lika bra som vete men kärnor är säkert bättre då jag tror att de håller värmen längre.
Med en shucker lin-påse eller liknande är det ju en fin julklapp/födelsedagspresent!
VH
RN

nettan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 okt-06 kl 22:31 »
Kan man hitta på något med alla nötskal som blir över efter julens nötknaprande?

men hörru, det är väl ändå HÖJEN av snålhet?

git

• På våran gård är det
« Svar #8 skrivet: 24 okt-06 kl 12:49 »
Nä det är det inte det är återvinniing, höjden av sålhet är att inte dela med sig
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Eulalia

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 okt-06 kl 12:52 »
nånstans läste jag att man skulle lägga nötskal på uppfarter och stigar där man vill hålla ogräset borta...
var det här på Alternativ?

och sen har jag även hört att nåt nötskal ska vara bra mot parasiter,Black Walnut tror jag det var,  fast i vilken form vet jag ej
« Senast ändrad: 24 okt-06 kl 13:05 av Eulalia »

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 24 okt-06 kl 13:58 »
Jag kokar mina fällor i walnötsskal innan jag vaxar dem varje höst. Det ger en svart rostbeständig yta. utmärkt antirostbehandling som inte lämnar några dofter efter sig som får viltet att rygga för.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 24 okt-06 kl 16:08 »
nånstans läste jag att man skulle lägga nötskal på uppfarter och stigar där man vill hålla ogräset borta...
var det här på Alternativ?

Det får jag nog ta och prova. Har sjukt mycket ogräs mellan plattorna på våra trädgårdsgångar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

179 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser