Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vaktlar  (läst 9462 gånger)

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re:vaktlar
« Svar #20 skrivet: 31 jan-06 kl 01:36 »

(Var och kikade på kinesiska vaktlar idag, såg väldigt fina ut men hugamej vad de var dyra - 95:- för tuppar och 235:- för hönor)

Japanska vaktlar brukar vara billigare och de är "roligare" eftersom du kan äta/baka med deras ägg.

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Skytten

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 31 jan-06 kl 09:42 »
Visst finns det vilda vaktlar i Sverige, de Japanska vaktlarna är en variant som har framavlats och är en högvärpande sort.

Skillnaden är ungefär som mellan vilda höns och avlade tamhöns.

Den japanska vakteln finns i olika varianter, en mindre som har hög värpförmåga, och en större "köttvaktel" som värper lite mindre. Precis som med höns är det svårt att kombinera hög värpförmåga och storlek.

Vakteln är också vanlig i djurförsök.

Bob-White är en amerikansk fågel, och kallas vaktel, trots att det egentligen inte är en vaktel i strikt mening, liksom alla nya världens vaktlar.

Bob-White värper mindre, och mindre ägg, och är lite större, så den hålles lämpligast som hobby eller kött.

En viktig sak är att det är viktigt att de avlade japanska vaktlarna, inte kommer ut i naturen, de kanske inte klarar sig, men värre är att de kan om inhemska vilda vaktlar finns i området, para sig, det är samma art, men de bär på anlag som förutom hög värpförmåga även lägre ruvlust, och kan så att säga "kontaminera" genpoolen hos vilda vaktlar.

Således den japanska vakteln är ett husdjur, den finns inte vilt.

Den kinesiska vakteln kan närmast liknas vid en "burfågel" den har liten ekonomisk betydelse.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bondmoran

« Svar #22 skrivet: 31 jan-06 kl 11:37 »
Det finns många vackra vaktelsorter, sök på quail så finns det bilder.

Det finns några i sverige som har en del sorter till hobby tyvärr har jag inte min a adresser kvar  :'(

För närvarande har jag kinesisk dvärgvaktel  ett blått par som ligger på ägg. De går tillsammans med sebrafinkar och kanariefåglar som också ruvar just nu.

För flera år sedan läste jag i Land om en som hade vaktlar och som sen släppte ut dom när de inte värpte lönsamt längre.

Jag tror inte de klarar sig så länge ute eftersom de inte är vana vid fodersök och dessutom blir de lätt ett offer för katter och andra rovdjur. Alltså är det djurplågeri att släppa ut dem så.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Webmaster

• Småland
    • Stjärnås Djur och Fjäder
« Svar #23 skrivet: 23 sep-06 kl 00:42 »
Tackar för era svar och fortsätter min "kapning" av tråden. Nu ska här nämligen väljas sort. Vad är den stora skillnaden mellan japansk och kinesisk vaktel förutom priset och storleken? Har de olika stor äggproduktion?

Mvh Cecilia
(Var och kikade på kinesiska vaktlar idag, såg väldigt fina ut men hugamej vad de var dyra - 95:- för tuppar och 235:- för hönor)

Hej Cecilia!

Nu vet jag att tråden är lite gammal och du har förhoppningsvis skaffat dig några fina vaktlar. Själv har jag haft uppfödning av vaktlar i ganska många år och kan gärna ge dig lite tips. (Kolla gärna på min hemsida)

Först av allt kyla, mina vaktlar alla sorter springer gärna ute på vintern och pickar. Tänk på att den japanska vaktlen som oftast kallas för eurovaktel då det inte finns så många renrasiga Japanska är en blandning mellan Japanska/Europeiska som finns här i vårt kalla land och precis som sagts innan är en hybrid för äggproduktion.

Skillnaden mellan Kinesiska och Japanska är mycket stora, både i storlek, personlighet, mat osv... Som förstagångsvaktel rekomenderar jag alltid Japanska. Dom är både trevliga och lägger ägg regelbundet (Dagligen i stort sett). Kinesiska lägger bara det antal dom tänkt att ruva.

Jag har Kinesiska, Japanska, Bobwhite, Californiska.

Hör gärna av dig om du vill veta mer.
« Senast ändrad: 23 sep-06 kl 00:45 av stefhan »
Om ett hönshus är ett hus där höns bor i, vad är då ett skithus?

Johan1983

• Halland
SV: vaktlar
« Svar #24 skrivet: 21 aug-13 kl 04:45 »
Bobwhite har ju söta små kritvita ägg, hur ofta värper dom? Är äggen bra?

Dela detta:

* Inloggade just nu

116 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser