Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snöröjning med ATV  (läst 16414 gånger)

pålle

• Gäst
SV: Snöröjning med ATV
« Svar #20 skrivet: 05 sep-09 kl 15:19 »
Jag tror som de flesta andra som svarat att en ATV inte är rätt pryl för att ploga kilometervis med väg.. Hur kul du än tycker det är att köra ATV så kommer du garanterat att svära som en borstbindare när du gjort det några gånger, för det kommer ta tid och kraft med en sådan maskin och sådana sträckor.

För den summan som det skulle gå åt att köpa en så pass rejäl ATV som det skulle krävas för att lyckas kan du köpa en liten traktor, typ Grålle, för snöröjningen (och en massa mer uppgifter) PLUS en liten kines-ATV att ha kul med (och även nytta) och ändå få en jäkla massa pengar över
och en pålle ochså  skulle det räkka till  ;D mvh

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #21 skrivet: 05 sep-09 kl 15:42 »
En sån här klarar man sig ganska långt med:

http://www.blocket.se/alvsborg/Mf_135_23114940.htm?ca=11&w=3

Extra vikt på drivhjulen kan fixas med t ex betongvikt upphängd i hydraularmarna.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #22 skrivet: 06 sep-09 kl 15:54 »
Tack för alla kloka svar.   :)  Jag läser och lär mig. Detta ställe är nr 4 på min tänkbara tomtlista. De övriga tomterna ligger utefter vägen som Vägverket har hand om, ca 20 – 60 meter ifrån.

Jag har nu kollat upp att de två närmast gårdarna ligger 850 m och 1450 m ifrån korsningen där ”min” väg börjar. Vad är rimligt att betala för varje plogningssväng på 1,3 km?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #23 skrivet: 07 sep-09 kl 21:39 »
Tack för alla kloka svar.   :)  Jag läser och lär mig. Detta ställe är nr 4 på min tänkbara tomtlista. De övriga tomterna ligger utefter vägen som Vägverket har hand om, ca 20 – 60 meter ifrån.

Jag har nu kollat upp att de två närmast gårdarna ligger 850 m och 1450 m ifrån korsningen där ”min” väg börjar. Vad är rimligt att betala för varje plogningssväng på 1,3 km?

Hej Tuvstarr,,,

Plogkonstnader är i princip omöjligt att svara på, men om vi utgår från det dyraste = inlejd lastmaskin + förare från maskinfirma, så får du nog räkna med ca 7-800:- i timtaxa inkl moms.
En pensionerad granne med glöd för maskiner/plogsvängen, kan å andra sidan köra sträckan för "några hundra" bara de får brumma på och tjäna sig en liten hacka utöver bränslet.

Man måste även se lite till vägstatus, och om det gäller kontrakt för hela vintern, eller enbart enstaka ggr osv.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #24 skrivet: 08 sep-09 kl 00:24 »
Hej Tuvstarr,,,

Plogkonstnader är i princip omöjligt att svara på, men om vi utgår från det dyraste = inlejd lastmaskin + förare från maskinfirma, så får du nog räkna med ca 7-800:- i timtaxa inkl moms.
En pensionerad granne med glöd för maskiner/plogsvängen, kan å andra sidan köra sträckan för "några hundra" bara de får brumma på och tjäna sig en liten hacka utöver bränslet.

Man måste även se lite till vägstatus, och om det gäller kontrakt för hela vintern, eller enbart enstaka ggr osv.

Hej, hej!

Maskinfirma blir alldeles för dyrt. Det får bli en granne som man får försöka komma överens med. Båda gårdarna har själva en bra bit till den allmänna vägen så det är väl troligt att de sköter plogningen själva.

Jag satt själv och gissade på 200-300 kr, men var rädd att det var för snålt tilltaget.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Pong

« Svar #25 skrivet: 08 sep-09 kl 18:29 »
ATV är inget prisvärda tillförhållande till nyttas och priset mot en traktor. Har väl sitt användningsområde.

gaup

« Svar #26 skrivet: 11 sep-09 kl 13:04 »

köp en sån här i stället ploga går alldeles utmärkt köra hem ved ta sig till jobbet eller en liten  äventur
kör min på ca litern milen (diesel) och är det oplogat och man är lat så är det bara att köra ;D

gaup

« Svar #27 skrivet: 13 sep-09 kl 00:12 »
Kanske ska skriva var för inte en atv är nåt för snöskottning..  klarar väll skåne vinter och liten gårdsplan men börjar det va en kilometer väg så har du styft jobb hela dag... atv är alldeles för lätt för att vara effektiv.. sen har vi ju det med priset visst finns kina maskiner fast då e du ju lika fullt fordonslös
och en bra maskin kostar ju en hel del och då är det ju lika bra att införskaffa en äldre Landcruiser.. väljer man fordon med lite omsorg så gör du allt som en atv gör samt har fordon som klarar även tyngre sysslor..

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #28 skrivet: 13 sep-09 kl 22:53 »
Tack för tipsen i tråden.

Nu har jag några plogningsalternativ att välja mellan, om jag nu hamnar på tomt nr 4.

Åter nr 1/13

Månskensodlaren

• Hälsingland
« Svar #29 skrivet: 18 sep-09 kl 00:55 »

köp en sån här i stället ploga går alldeles utmärkt köra hem ved ta sig till jobbet eller en liten  äventur
kör min på ca litern milen (diesel) och är det oplogat och man är lat så är det bara att köra ;D

Är det en landcruser? lr vad är det? vart får man tag i en sån? pris?

gaup

« Svar #30 skrivet: 18 sep-09 kl 01:19 »
Jo det är det en BJ45 om ni letar lite så finns dom .. kolla upp även BJ75 samt HJ60..priser ligger mellan trettio till hundra.. själv gillar ja de lite äldre cryzarna på de behöver man inte vara så hemma på elektronik... samt att de är lite robustare-mera traktor..

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #31 skrivet: 18 sep-09 kl 08:23 »
och en pålle ochså  skulle det räkka till  ;D mvh

;D ;D ;D
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #32 skrivet: 19 sep-09 kl 00:46 »
En sådan, och du kan spara pengarna för vägbygget.

pålle

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 19 sep-09 kl 01:47 »
En sådan, och du kan spara pengarna för vägbygget.

TÖRSTIGTDET SLÅR ADRI ERIKTG KUSE

Roary

« Svar #34 skrivet: 22 sep-09 kl 10:03 »
Varför ska du ploga om du ändå inte har en bil? Köp en atv med larvfötter till eller annu bättre, en snöskoter. Sjukt kul att köra och tar sig fram överallt (särskillt om det är snö)

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #35 skrivet: 22 sep-09 kl 10:09 »
NejnejNEJ, det är en sån här du ska ha! 

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #36 skrivet: 22 sep-09 kl 23:29 »
Varför ska du ploga om du ändå inte har en bil? Köp en atv med larvfötter till eller annu bättre, en snöskoter. Sjukt kul att köra och tar sig fram överallt (särskillt om det är snö)

Jo, jag har allt funderat på en landsvägsregistrerad ATV, med larvfötter också. Men jag måste kunna tanka den och det finns ingen mack i byn. Och snöskoter får man väl inte köra på allmän väg och det går inte att köra vid sidan om vägen heller. Tvingas bla in genom ett naturreservat. Sedan får man ju inte köra motorfordon i terräng.

Detta med att ha en plogad väg ända fram är nog bra för tex räddningstjänst.

Men bil blir jag nog tvungen att skaffa ändå, fast det tar emot. Mycket hänger på den framtida jobbsituationen och mitt hälsotillstånd.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #37 skrivet: 22 sep-09 kl 23:33 »
NejnejNEJ, det är en sån här du ska ha!  http://www.youtube.com/watch?v=Mv4Rmy1f6as

;D  Det ser ut som något ur en rymdödlorna-anfaller-b-film.   ;D

Åter nr 1/13

gaup

« Svar #38 skrivet: 23 sep-09 kl 11:27 »
Har haft en sån jävligt rolig men fan så onyttig...

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #39 skrivet: 23 sep-09 kl 23:14 »
Har haft en sån jävligt rolig men fan så onyttig...

Man måste ju få roa sig också och ibland krävs det ett ”onyttigt” fordon till det.   ;)

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

110 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser