Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skita ute passar mig fint!  (läst 4078 gånger)

AntiUrban

• Backwoods Home
Skita ute passar mig fint!
« skrivet: 04 jan-04 kl 21:13 »
Att köpa en bostad är ju dyrt, omöjligt för många. Men om man kan tumma på bekvämligheterna så kan det ju bli väldigt mycket billigare??

Är det ngn som har goda råd om detta? främst tänker jag på hygein förstås. Jag vill inte lukta illa varje dag?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Skita ute passar mig fint!
« Svar #1 skrivet: 05 jan-04 kl 13:57 »
Tvål och vatten, kanske? ;)

Itagüí

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 jan-04 kl 23:28 »
Eureka!!!
 ;D

Om det är dusch utan el och kommunalt vatten du tänker på så kan man ha en vinddriven pump som pumpar upp vattnet till en behållare på vinden eller något. Det kräver förstås att det finns en brunn.

Sen kan man ju ha en handpump som skickar vattnet till uppvärmning i en tank vid en kamin eller något och sedan till en tank högt upp. Sen är det bara att duscha!
Då tummar du lite på bekvämligheten, men du kommer bli stark i armarna och du kommer kunna hålla dig ren och luktfri :)

Det går att komma på mycket finurligt. Man kan ha en cykel kopplad till en pump. Har man då en stor tank så kan man ta ett rejält cykelpass varje helg så har man duschvatten för resten av veckan. Ooouj, vilken träning :)

deepdiver

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 jan-04 kl 01:17 »
Raderat av admin eftersom inlägget kom fel (se deepdivers förklaring nedan)
« Senast ändrad: 13 jan-04 kl 23:16 av admin »

deepdiver

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 jan-04 kl 01:20 »
Vad fel det kan bli ibland...

Jag satt och komponerade ihop ett meddelande i en timme. Jag skulle kopiera meddelandet för att vara säker på att inte bli av med det när jag skickade det. Det som hände var att jag klistrade in mitt föregående meddelande istället.

Därför fick du ett väldigt konstigt svar...

Så kan det gå! Men man lär sig! Och det är ganska skrattretande!  :)

Itagüí

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 jan-04 kl 02:14 »
Ahaaa.. du råkade bli av med det du skrivit. Ahh, sånt är jobbigt. Har åkt på det många gånger. Men du kan ju ta bort dina egna inlägg.

Nu kanske det inte går om jag postar efter. Men Camilla, du kan ju städa upp här :)

Hoppas du orkar skriva det på nytt Johan. Och var noga med ctrl+c  ;)

Yehala

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 13 jan-04 kl 03:14 »
Jag brukar bada och tvätta mig ute. Nu har min granne dessutom byggt en bastu vid bäcken, så då blir det ännu bättre!

Neiklot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 jan-04 kl 08:28 »
Yehala!
Jag antar att du inte gör detta vintertid? (Eller kanske..!)

För under sommarhalvåret (då det är hyffsat varmt i sjöarn och bäckar) så är det ju inga problem alls.
Använd ett miljövänligt tvål bara. :)

Själv har jag i en gammal ruin ställt en mjölkanna på kanten.
(Kanten är högre upp än vad mitt huvud är, likaså kannan).
Sen från kranen har jag fäst en slang och sen ett duschhandtag i andra änden.
Det är bara kalldusch änsålänge, men jag jobbar på att kunna varma upp vattnet.

Jag skriver en beskrivning och bifogar ritningar när jag är färdig med denna. :-)

Man kan ju även bygga (eller använda ett vanligt vitt badkar) ett badkar i trä.
Då kan man även få värmberedare och jag tror inte det behövs någon ström.
Dessa brukar dock vara väldigt dyra att köpa.

Men det är då man använder människans mer udda organ - Hjärnan! ;)

lottis

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 jan-04 kl 16:31 »
Yehala.

Tänk om grannen inte vill att du skall använda hans bastu då??

Man skall inte förlita sig på att andra skall ha sånt man själv vill, och att man dessutom får använda det i tid och otid. ::) ;D

Lottis

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 23 jan-04 kl 14:26 »
Tvättlapp, en liten balja, en tvål och några liter vatten. Så har vi klarat oss i flera år nu.....

Yehala

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 20 jul-04 kl 15:48 »
Citera
Tänk om grannen inte vill att du skall använda hans bastu då??

jag känner min granne.  ;)

Det är jag som murat hans skorsten och lagt nytt golv i hans kök, och dessutom har vi byggt en lada ihop.  ;D

och... jo - även på vintern

Sara

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 aug-04 kl 10:17 »
Pannmur! Gärna bastu oxå.Funkar hur bra som helst, bara att plaska på. Annars tycker jag att det funkar bra att bada i en butt ; )
Såg en gubbe på tv som eldade i en pannmur och hällde vattnet i ett badkar som stod bredvid, utomhus. Där badade han sommar som vinter. Vet även en kille som eldade direkt under badkaret men det blev inn i H-vete hett åt ändan,funkade bättre att elda så vattnet blev varmt sedan vänta ett tag och sedan la han i nåt att sitta på(vad kommer jag inte ihåg).

bushwomen

« Svar #12 skrivet: 09 jul-07 kl 18:48 »
kände oxså en man som eldar under badkaret,han har grävt upp ett hål under badkaret däri lagt ved o tänt på väntat medans vattnet som han hällt i karet blivit varmt,o sen njöt han,vi hade en lista som vi fick sätta upp oss på,jag badade inte där,men det såg skönt ut!!!!ajg såg på blocket för länge sedan ett gjutjärns kar med lock på det skulle eldas under ifrån som på en vedspis,det var många många liter som värmdes upp på en gång,eller en gammal bykgryta,eller en ny som går att köpas från"silvanas bygg"för cirka 700 kronor,till alla er som vill ha en!!!m.v.h.bushwomen

Dela detta:

* Inloggade just nu

230 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser