Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ytterligare problem  (läst 2604 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
Ytterligare problem
« skrivet: 02 jan-10 kl 18:40 »
Har en jonsered motorsåg 2095 .Lite använd till mobiltsågverk och lite vid huggning .
4 år gammal sparsamt använd och servad ,nu har kolven satt sig hur e de möjligt.Byter man nu foder och kolv eller vad görs??.

Har en sthil ms 200,fick problem med förgasaren i början bytades på garantin .DÅ sa säljaren att de hade problem med förgasarna på dessa maskiner.Nu 1,5 år senare är det antagligen samma fel.
Någon som har haft en problemfri ms 200.
Sedan fattar jag inte hur stihl kan ha ett så korkat påfyllingssystem.Man får vara noga så det inte blir för fullt och man få se upp i tät granskog så oljeploppen inte öppar sig själv och oljan kommer på byxorna.Detta kände stihl ingenting om när jag frågade på skogsmässan .Men 3 jobbarkompisar med samma såg har 2 fått ny förgasare och alla 3 känner till och har koll på oljeploppen.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: Ytterligare problem
« Svar #1 skrivet: 02 jan-10 kl 19:33 »
Angående den första sågen så kan du ha tur att få loss kolv/kolvring. Pytsa i lite rostlösande olja eller diesel i cylindern och låt verka några dagar. Hjälper det inte så att den släpper av sig själv kan du prova knaka försiktigt på kolven (om den inte är i nedre dödläget).
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 jan-10 kl 19:45 »
inte för ja har hafft problem med förgasaren men däri mot påfylnaden  rena skräpett lika illa är det med oli på fyllnin man måste se till att jöra rent i korken med bensin    mvh

Körven

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 04 jan-10 kl 07:53 »
Har en jonsered motorsåg 2095 .Lite använd till mobiltsågverk och lite vid huggning .
4 år gammal sparsamt använd och servad ,nu har kolven satt sig hur e de möjligt.Byter man nu foder och kolv eller vad görs??.

Jag fick ett liknande problem med min 2095,och det berodde på att en ljuddämpar skruv lossnat och värmeskölden "plåtblecket" blockerat utblåset.Det blev ett litet spår på kolven och ringen var sönder,efter rengörning och en ny kolvring,och en lätt slipning av cylinderväggen så blev den som ny.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

183 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser