Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Misslyckat surdegsbak ?  (läst 8653 gånger)

Televinken_73

• Uppland
Misslyckat surdegsbak ?
« skrivet: 16 jan-10 kl 12:42 »
Har 2 ggr försökt att krydda och smaksätta med bla sirap och brödkryddor!
men då har det blivit degigt i mitten  :(
använder ingen jäst och vill inte använda det!
Går det inte att tillsätta sirap? annars vad gör jag för fel?
har provat olika jäsningstider och olika konsistens men utan lycka !
så snälla kom med lite tips!
Allt jag vill bli, är att få känna mig fri ;)
Spänning får tiden att roligt framåt gå, om man ej på elstängsel olyckligt råkat skvätta på ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Misslyckat surdegsbak ?
« Svar #1 skrivet: 16 jan-10 kl 12:55 »
Om brödet blir degigt, så brukar det bero på att det inte blivit färdigbakat. När brödet fått skorpa kan man sänka temperaturen och ha brödet inne längre, men på lite lägre temperatur, så blir det genombakat utan att bli bränt eller stenhårt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

jenses

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 jan-10 kl 13:00 »
Går det inte att tillsätta sirap?
Ju, det går.
Om man nu inte kan låta bli...  :P

mistel

• -
« Svar #3 skrivet: 16 jan-10 kl 13:05 »
Kopierat från bakkemi

Sött i degen
Forskning visar att man uppfattar tillsatt sötma vid ungefär 90g/L degvätska
Socker bromsar inte bara jästens aktivitet för mer info, den begränsar även glutenutvecklingen. Detta sker att precis som salt tar socker vatten från mjölet.
Socker liksom salt drar åt sig vätskan och håller fukten i brödet.
Mer än 5% socker hämmar jästens aktivitet (använd raskdeg), ca 6% socker ökar styrkan i degen samt något mer färg till skorpan.
Mer socker än 13% förstör styrkan i degen. Degar där socker eller sirap tillsatts med mer än 40 g per kilo mjöl blir tyngre och jäser sämre.
Om du önskar att använda honung eller sirap istället för socker kontrollera då hur stor vatten mängd de har. Ex: Om du byter ut 100 gram socker mot 100 gram sirap, så är sirapens "torrsubstans" ca 80% dvs 80 gram, resten är vätska, minska då vatten mängden med 20 gram.
För honungen skiljer det mer beroende om den är fast eller flytande.

Så ja sirapen kan vara orsaken till den ändrade konsistensen på brödet.

Televinken_73

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 16 jan-10 kl 13:16 »
Tack för hjälpen  :D
Då var det sirapen som busade med mig  ;)
Tyckte det var skumt att det blev tokigt helt plötsligt!
men svaren om eftergräddning, vilka temperaturer rekomenderar ni?
jag har lärt mig att börja på topp temp och sedan sänka när man sätter in brödet till 175-225 till fördig!
Har ni andra erfarenheter?
Spänning får tiden att roligt framåt gå, om man ej på elstängsel olyckligt råkat skvätta på ;)

Ullrika

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 16 jan-10 kl 13:53 »
När jag började mäta innertemperaturen på brödet så behövde jag inte längre få degiga bröd. Om du inte gör det och är osäker om brödet är klart så är mitt tips att hellre grädda brödet lite för längre än tvärtom.

En hård skorpa mjuknar efter ett tag.
Har bjurholmshöns och värmlandsfår.

mistel

• -
« Svar #6 skrivet: 16 jan-10 kl 13:57 »
Jag brukar sätta in bröden vid maxtemperatur för att efter några minuter sänka temperaturen, jag brukar grädda tills innertemperaturen är runt 96 grader (riktigt grova bröd bakar jag sällan men när jag bakar såna brukar jag låta temperaturen gå uppåt 98 grader)

Vill man ha en riktigt tjock hård skorpa som inte mjuknar snabbt kan man spruta in vatten samtidigt som man stoppar in brödet och sedan vädrar man ut fukten ca 3-4ggr under gräddningens tid genom att öppna ugnsluckan (+aldrig ha mjölkprodukter i brödet, sånt har man bara om man vill ha en mjuk skorpa)

LitenLudd

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 jan-10 kl 14:11 »
hur gör man grunden till surdeg ??  ???

mistel

• -
« Svar #8 skrivet: 16 jan-10 kl 14:17 »
Jag brukar blanda mjöl + vatten + lite honung eller rivet äpple i en glasburk till en lös gröt som jag ställer varmt och rör i den varje dag under några dagar med locket löst liggande på, när man ser att det börjar bubbla lite brukar jag mata med lite mer mjöl + vatten. När surdegen är riktigt aktiv kan man baka på den, den går även att förvara i kylskåpet bara man fyller på med lite vatten och mjöl någon gång i veckan så den får ny mat.

Televinken_73

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 16 jan-10 kl 14:32 »
Jag blandar:
2 dl rågsikt
2 dl vatten (ljummet)
(ev en tsk honung i startkulturen den första blandningen)
sedan matar jag varje dag och rör om noga varje dag med 1-2 dl lika delar vatten (ljummet) och rågsikt.
kan ta mellan 2-5 dagar innan det börjar bubbla bra! lukten ska vara syrlig och trevlig!
jag siktar gärna mjölet då det lättare blir mögel och otyg om det finns mjöl på ytan!
och var försiktig med salt och socker då detta ställde till det för mig!
tack alla för all hjälp!

LitenLudd

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 jan-10 kl 10:34 »
Tack för tipsen ! Har rågsikt hemma, ska genast testa  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

114 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser