Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vetebrödsrecept  (läst 3357 gånger)

tomas-kero

• Norrbotten
vetebrödsrecept
« skrivet: 08 feb-10 kl 19:15 »
Hej jag undrar om det är någon som skulle kunna ge mig Jan Hedhs recept på vetedeg? Typ vanliga bullar, vetelängd. Har hört att det ska vara bra men hans böcker är utlånade på biblioteket.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: vetebrödsrecept
« Svar #1 skrivet: 08 feb-10 kl 19:36 »
Ur boken Bröd från 2004. Jag har inte bakat det själv men nu blev jag onekligen lite sugen...

Fördeg:
700 g vetemjöl med hög proteinhalt
25 g socker
75 g jäst
500 g mjölk, 3%(5 dl)

Bortgörning:
175 g socker
10 g salt
50 g ägg (1 st)
20 g kardemumma, stött i mortel
500 g vetemjöl med hög proteinhalt, gärna stenmalt
250 g smör

Fördeg:
Väg upp mjöl och socker i en degbunke. Lös upp jästen i mjölken och häll den över mjölet. Arbeta degen på låg hastighet i 10 minuter. Lägg degen i en lätt inoljad plastlåda med lock och låt jäsa på varmt ställe tills degen fördubblat sin volym, ca 30-45 minuter.

Bortgörning:
1. Väg upp socker och salt och lägg det över fördegen. Tillsätt ägg, kryddor och mjöl och arbeta degen på låg hastighet i 5-6 minuter. Tillsätt smöret i små bitar, öka hastigheten och arbeta degen riktig elastisk i ytterligare ca 10 minuter. Gör glutentest.
2. Lägg degen i en lätt inoljad plastlåda med lock och låt jäsa i 30 minuter.
3. Forma bullar och lägg på plåtar med bakplåtspapper. Täck med duk oc låt jäsa till dubbel storlek i ca 60 minuter.
4. Vispa upp ett ägg med en gnutta salt och pensla bullarna försiktigt.
5. Sätt ugnen på 230 grader.
6. Baka bullarna gyllenbruna i ca 12 minuter.

Jag fick hoppa lite fram och tillbaka mellan recepten på julbröd och veteskorpor, men det är samma deg.

Hoppas det fungerar bra!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Silvberg

« Svar #2 skrivet: 15 feb-10 kl 17:25 »
Jag har provat men tyckte bullarna blev för torra. Däremot så fungerade det bra till skorpor, fluffiga och spröda!
Anna-Karin

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 15 feb-10 kl 19:19 »
Kan det passa till semlor?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Skrutt

• ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
« Svar #4 skrivet: 15 feb-10 kl 21:00 »
Nej, inte till semlor. I en deg för semlor skall det vara ägg och en nypa  hjorthornsalt tycker jag! men smaken är ju olika :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 15 feb-10 kl 21:20 »
I semlor ska det vara kardemumma om man frågar mig, och de ska vara kalljästa över natten, då blir de bäst. Dessutom ska man inte lägga på en skiva mandelmassa ovanpå, det blir bara torrt och trist, man ska gräva ut inkråmet i botten, blanda med mandelmassa och lite mjölk, och sedan lägga tillbaka i bullen. Locket ska vara litet, och vispgrädden mellanvispad. Och man ska ha mycket florsocker på! Man äter ju inte semlor varje dag, så då ska man njuta ordentligt när man väl gör det, tycker jag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #6 skrivet: 15 feb-10 kl 21:56 »
Det är ett ägg i det här receptet. I samma bok finns recept på en vetedeg som de kallar karlsbaderbröd, där är det fyra ägg i. Kan den passa bättre till semlor?

Jag har testat att göra semlor förr med vanlig vetedeg, typ den på vetemjölspåsen, men de bullarna blir alldeles för tunga och kompakta för semlor, som jag tycker ska vara väldigt lätta och luftiga.

Mandelmassan ska inte vara någon hård liten skiva nej, den ska vara som en mjuk kräm, brukar blanda lite ovispad grädde och inkråm med mandelmassan.

tinna.m

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 15 feb-10 kl 22:05 »
Semlor tycker jag om -två olika varianter är "godast"

Kesella i degen gör bullarna saftiga -den typen "ska" va små bullar.
Riktiga/gammeldags vill jag ha på vatten, jästa tre ggr, först kalljästa utan socker, rör i socker jäs igen baka ut - jäs på plåten. Då blir det mycket smak på bullarna.
Pensla med vatten innan bakning.
Kardemumma? Självklart.
Mandelmassa rörs ut i lite hett vatten till lagom konsistens.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Skrutt

• ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
« Svar #8 skrivet: 16 feb-10 kl 10:45 »
Här är min semlor;
12 st
100 g smör
3 dl mjölk
50 g jäst
1/2 tsk salt
1 dl socker
1 ägg
1/2 tsk hjorthornsalt
9-10 dl vetemjöl

jag jäser degen två gånger.

Pensla med ägg före gräddning
grädda 250 grader 5-10 min

Mandelmassa
mandel
florsocker
en skvätt grädde körs i mixern...mandel får gärna vara lite grovhackad...

bullarna gröps ur, blanda inkråmet med mandelmassa och en skvätt grädde till lagom konsistens.
i med det i bullarna på med vispad grädde och sen florsocker på locket....mums!!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

114 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser