Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bildtråd Brahma  (läst 95681 gånger)

Solmalin

• Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Bildtråd Brahma
« Svar #200 skrivet: 25 sep-12 kl 21:39 »
Tack TouchOfRed!

Är då den i mitten på bilden en silver svartbandad?

http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/302_10151070898443932_389789587_n.jpg

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #201 skrivet: 25 sep-12 kl 22:19 »
Tack TouchOfRed!

Är då den i mitten på bilden en silver svartbandad?

http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/302_10151070898443932_389789587_n.jpg

Troligen en mixad färg ser det ut som. Det är iaf inte en ren silver svartbandad, då är de bara svart/vita/grå. Skulle kunna vara silver svartbandad blandat med guld svartbandad, då kan man få en silver svartbandad med rött i. Men har aldrig haft en sån mix själv så jag har ingen färg hemma att jämföra med  :)
Ser att du har en vit columbia också, kan det vara en blandning mellan vit columbia och guld svartbandad kanske?
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Solmalin

• Bohuslän
« Svar #202 skrivet: 26 sep-12 kl 08:14 »
Den vita columbian är ifrån en silver svartbandad tupp och en gul columbia höna alternativt en guld svartbandad höna, (de blandade ihop äggen). Jag antar att den måste vara från den gula columbian, men jag är ny på detta så jag har inte full koll på hur de kan bli.
Ditt förslag på blandningen av silvertuppkycklingen stämmer ju på pricken :-)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #203 skrivet: 26 sep-12 kl 08:25 »
Om man blandar olika teckningsformer,  som columbia och bandade, får man avkomma som inte är färgren eller rättare sagt teckningsren. Att renavla dessa djur är svårt.
Däremot kan man kombinera till exempel guld och silver.  Hönkycklingarna blir då någorlunda färgrena,  kan bli perfekta,  men tupparna blir färgblandade. Men de måste alltså ha samma teckning.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Solmalin

• Bohuslän
« Svar #204 skrivet: 26 sep-12 kl 08:32 »
Aha, columbia för sig och bandade för sig, jag lär mig!!
 Det jag inte riktigt greppat ännu är att tupparnas fjädrar (hos de bandade färgerna) inte ser "bandade" ut. Eller är det ytterligare något jag inte förstått ännu?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #205 skrivet: 26 sep-12 kl 08:56 »
Så är det med bandade tuppar. Det är svårt om inte omöjligt att avgöra en  sådan tupps teckning,  flera olika teckningar får ungefär likadana tuppar. man måste veta hans genetiska bakgrund.  Dessutom ändrar de sig mycket under sin uppväxt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

john1563

• Skåne
« Svar #206 skrivet: 02 dec-13 kl 13:39 »
Hej
Lite hjälp skulle jag behöva då jag inte vet något om Brahma, eller höns överhuvudtaget.
Mina små vill börja kläcka fram lite kycklingar så småningom och jag vill föröka göra detta lite rätt o riktigt redan från början, så vi inte står med en massa felfärgade eller ej rastypiska höns.
Bifogar lite bilder på de vi har och mottager gärna kommentarer om de är färgrena.
Jag har förstått att vi måste införskaffa tuppar i färgerna svart vit bandat och Svart för att kunna få fram färgrena i dessa färger.
Men i vilket fall som helst, vilka anser ni vara värda att fortsätta avla på, de flesta i skocken är bara ca 8 mån än, införskaffat lite här o där under året.
Kommer färgen att ändra ytterligare när de blir äldre?
I övrigt tycker jag att de ser rastypiska ut (besökte en utställning i höst för att få en jämförelse) men jag kan ha fel.

Den Guld svart bandade eller vad det nu är, verkar ha lite brunt ute i fjäderspetsarna, är det rätt eller skall man betrakta det som otypiskt och avstå att avla på den.

Första 4 bilderna är på
1 svart höna (har 2)
Spättad tupp, kallas det väl (har 1)
Guld bandad i färg? (har 1)

john1563

• Skåne
« Svar #207 skrivet: 02 dec-13 kl 13:44 »
Dessa 4 bilderna är på
Guld svart bandat (har 1 i denna färg)
Silver svart banda tror jag det kallas, varav en verkar lite brunaktig i färgen, ej färg ren eller ? (har 3 st i denna färg)

john1563

• Skåne
« Svar #208 skrivet: 02 dec-13 kl 13:47 »
De sista 2 är på spättade hönor (har 3st)
Varav den ena verkar ha några mörka vingar, se bild

FridaQuist

• http://www.nattstad.se/hönsgårdenårsnäs
    • Bohuslän
    • HönsgårdenÅrsnäs
« Svar #209 skrivet: 07 dec-13 kl 17:03 »
Einar och Ella!
Kycklingarna på bilden är inga brahmor men tycker det är en sån härlig bild.

Eva Fagerholm

• Hälsingland
    • Brahmatuppen Örnie
« Svar #210 skrivet: 26 jul-14 kl 17:58 »
Lägger in några bilder på min söta Örnie. En där han är 14 veckor, och ett par där han är 6 månader och börjar bli en riktigt ståtlig ungtupp.

Sörgården4

« Svar #211 skrivet: 30 sep-14 kl 22:04 »
Hej! Jag köpte 10 små Brahmakycklingar runt midsommar, han som jag köpte dom av var inte säker på vilken färg de skulle få. Nu när de fått sina riktiga fjädrar är de helt vita på kroppen och har grå eller svarta fjädrar på hals och stjärt. Är de ljus columbia eller vad kallas färgen annars?

Relaika

« Svar #212 skrivet: 09 okt-14 kl 14:50 »
Kan nån hjälpa mig med färgerna på dessa? är nybörjare på Brahma men helt frälst!!
Guldsvartbandad vet jag men de övriga? Gulblå columbia? gul? och tuppen till vänster, blir han också gul?
Tack på förhand!

Livet på landet☘

• Bohuslän
« Svar #213 skrivet: 26 aug-17 kl 14:17 »

Här har vi Alma, Lotta, ida, Stina och Alfred 4månader gamla 😊 isabellfärgade

Postat med Alternativ.nu´s app

Lotta Hansen

• Skåne
« Svar #214 skrivet: 28 aug-17 kl 08:30 »
Några av de mina i guld svart- och blåbandat!

Så fina!

Livet på landet☘

• Bohuslän
« Svar #215 skrivet: 28 aug-17 kl 08:51 »
Tack!😃

Koaala

• -
« Svar #216 skrivet: 29 aug-17 kl 22:28 »
Mina brahmor 😄

« Senast ändrad: 29 aug-17 kl 22:36 av Koaala »

Tesslinn

• Skåne
« Svar #217 skrivet: 08 sep-17 kl 12:30 »
Har funderingar kring mina inköpta Brahma
Ska inte de ha benbefjädring eller är de sen-växta helt gula ben med bara något fjun[emoji6]
Inte de bästa bilder då det hällregnar idag men benen syns tydligt runt 18 veckor

Therese

« Senast ändrad: 08 sep-17 kl 12:40 av Tesslinn »

Koaala

• -
« Svar #218 skrivet: 08 sep-17 kl 13:29 »
Har funderingar kring mina inköpta Brahma
Ska inte de ha benbefjädring eller är de sen-växta helt gula ben med bara något fjun[emoji6]
Inte de bästa bilder då det hällregnar idag men benen syns tydligt runt 18 veckor

Therese

Tyvärr tror jag att du har korsningar :( Har haft många Brahma kycklingar och alla har dunbefjäradre ben från dag 1

Koaala

• -
« Svar #219 skrivet: 08 sep-17 kl 13:38 »

Brahma kyckling med kalkonkycklingar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

164 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser