Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna med väsande andning  (läst 8543 gånger)

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
Höna med väsande andning
« skrivet: 04 apr-06 kl 20:05 »
En av mina dvärgkochinhönor har lite "väsande" andning, hörs mest på kvällen när dom nattas. Hon är pigg annars, äter, värper & gräver. Inga nysningar eller hostningar. Tips om vad man kan göra? Hon är ca 3 år.
« Senast ändrad: 04 apr-06 kl 22:06 av Charlotte »
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Höna med väsande andning
« Svar #1 skrivet: 04 apr-06 kl 22:23 »
En del hönor har lite konstiga ljud för sig när de vilar eller sover. Ganska lustigt. Det är ingen fara vad jag vet i allafall. Hade en kochinhöna som lät så. Hon var pigg och nyfiken på det mesta.

I dagarna fick jag en ny besättning värphöns i stora stallet. En av de bruna hönorna hade liknande ljud för sig men är pigg av sig och felar ingenting.

Så du kan nog sova lugnt på natten. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Mossie

« Svar #2 skrivet: 05 apr-06 kl 08:27 »
Tack Christine för ditt lugnande besked.
GRATTIS & Lycka till med nya hönsen!

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 05 apr-06 kl 08:53 »
Hej Mossie!

Kanhända har din höna fått något som fastnat i krävan, t.ex. ett vasst sädeskorn eller annat. Försök att massera henne; håll runt krävan och "rör runt " lite, försiktigt. Annars kan du försöka att med en spruta ge henne lite filmjölk med olja i. Det lenar och är ofarligt och i många fall släpper det som eventuellt fastnat, det halkar ned!!

Varför du hör pipljudet bäst på kvällen är antagligen för att då är det tyst och lugnt och alla ljud blir större.

Hoppas det går över och din lilla höna blir "väsfri".
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

christine

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 05 apr-06 kl 20:04 »
Hej Mossie.

Jag brukar läsa innan jag somnar och igår letade jag information om gäss då jag idag har blivit med gåsägg. 8)

Ramlade då in på sidorna om sjukdomar i en bok som Nils Olsson skrivit "Våra fjäderfän" skriven 1954.

Luftsäckskvalster, Cytodites nudus, (låter otäckt) kan förekomma i hönsens luftrör och luftsäckar. När de uppträder i stort antal, kan de förorsaka inflammation och skador på slemhinnorna, varav djuren kan bli besvärade och i svåra fall även dö.

Angrepp av luftsäcks kvalster är svårt att konstatera, när de är av lindrig natur. Vid starkt angrepp besväras djuren av andnöd och ett svagt ljud hörs när de andas.
Denna åkomma förebygges genom renlighet.

Nu kanske jag skrämt upp dig, det behöver inte vara så. Jag upplever det som väldigt ovanligt bland höns och jag har bara en höna nu som låter konstigt. Den Kochin höna som hade besvär är nu borta och hon var också då den ändå i hönshuset som lät så.

Jag blev lite orolig när jag läste detta igår kväll att jag måste skriva till dig.

Hoppas din höna blir bättre. ;)
« Senast ändrad: 05 apr-06 kl 20:08 av christine »

Mossie

« Svar #5 skrivet: 06 apr-06 kl 07:59 »
Nejdå Christine, jag blev inte uppskrämd, jag var jätteorolig redan innan. Jag ska nog inte ha höns, jag är för blödig. Jag hoppas att det inte är luftv.kvalster för jag försöker hålla rent, mockar ut varje morgon, byter golvströ ofta, diskar och fejar åt hönsen, men man vet ju aldrig. Vi får vänta och se, hon verkar inte "sjuk" annars. Jag masserade krävan lite igår & så fick dom Citroseed & Echinaforse i vattnet.

christine

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 06 apr-06 kl 12:48 »
Visst ska du ha höns. Blödig är vi alla i början. Jag nästan tillbad gud när jag skulle nacka den första hönan och grät och bölade floder. Men har man mycket höns och djur överhuvudtaget så är det alltid någon indvid som insjuknar. Vissa gånger är det så att man blir tvungen att avliva ett djur med eller utan veterinär.

Nu tvekar jag inte längre med att ta till yxan efter att hönan fått en chans. Mina hönor får drygt 3 dagar eller en vecka på sig att tillfriskna i sjukstugan. Sen åker yxan fram.

Jag kanske låter rå när jag  säger så men det är verkligheten i min vardag. I sjukstugan s¨får det den medicin som krävs och omvårdnad.

Så har kvar dina höns. Jag lovar de skänker dig mycket glädje.

Christine

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 09 apr-06 kl 15:10 »
Hej Mossie!

Jag hoppas att du har dina höns kvar... och jag är så nyfiken på att höra om din lilla väsande höna blivit bra i sitt "pipljud"?
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Mossie

« Svar #8 skrivet: 09 apr-06 kl 17:09 »
Tack för omtanken Amanda! Jodå, peppar,peppar hon är jättepigg, gräver, äter & värper. Hon låter bara lite hes nu. Ingen av dom andra har visat samma symtom, så jag vet inte vad det var. Hon kanske hade fått en Tupp i halsen?

I@

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 apr-06 kl 11:23 »
Hej!
Väsande andning brukar tyda på någon slags luftvägsinfektion.

MVH Ia  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

158 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser