Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  golvvärme utan el ??  (läst 9400 gånger)

soulflow

• lilla tärnö
golvvärme utan el ??
« skrivet: 11 mar-10 kl 18:56 »
hei * är i färd med att timra ett hus som kommer att stå i funäsdalen. tomten saknar el och vi har tänkt värma upp huset med kamin. går det att driva ett golvvärmesystem med vattenmantlad vedkamin, utan el ?? hur mycket el behövs för att driva eventuell pump till acctank ?? klarar man det via solpaneler. har också hört någonstans om någon manick i rökröret som alstrar el av värmen ?? kan detta vara tillräckligt ?? ja, det hörs nog på mina frågor att jag är tämligen oinsatt i det här så alla tips och funderingar kring uppvärmning utan el tages tacksamt emot.

jenz
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

ensamhet

• Lappland
SV: golvvärme utan el ??
« Svar #1 skrivet: 11 mar-10 kl 19:27 »
Vattenburen golvvärme kan du ha det är bara cirkulationspumpen som behöver ström. Jag har hört att det finns dom som går på 12 volt annars får du ha en omvandlare. Själv har jag drivit pumpen med solcell och batteri med omvandlare.

Digger

« Svar #2 skrivet: 11 mar-10 kl 21:20 »
på vintern har man inte många soltimmar..., och när det sen lyser frammåt vårkanten behövs ingen golvvärme. Min pump i huset är på lägsta effekt 46 watt, kör dock min på högsta för att få jämn värme över hela golvet. Så jag har väldigt svårt att se att det ska funka utan nån generator som laddar batterier.
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

rufor

« Svar #3 skrivet: 12 mar-10 kl 09:35 »
Det går bra att använda bara 12 v. Har gjort det länge. Men i fjällen behövs inte bara solpanel utan man måste nästan ha en liten vindsnurra. När jag satt opp den blev livet enklare. För när inte solen skiner på vintern kan man ge sig den på att det blåser.
  Sedan använder man en 12 V cirkulationspump från en husvagn. Den klarar iallafall av ett ca 50 m3 kåk att cirkulera runt. I början tog jag bara med ett fräscht batteri när jag var där. Det tillsammans med de 2 som står till panelen som bank, klarade en vecka med varmä och ljus.
  Men snurran gjorde att jag kunde koppla in det tredje batteriet i banken och lämna det
Världen är full av vinnare och förlorare! Hoppas du är en av dem....

OliK

• Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 12 mar-10 kl 11:09 »
eller så får du el till pumpen ur kaminens värme:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stirlingmotor eller http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article41583.ece
Sanningshalten i NyTeknik är ju oftast jämförbart med Aftonblaskans, men för en startpunk räcker det ju.
/olik

daniel.h

« Svar #5 skrivet: 12 mar-10 kl 11:13 »
Jag har en gammal 15w pump från skroten i ett rum i verkstaden på ca 70m3 och
det är inte stor temperaturskillnad på in och ut temp, så många watt behövs inte,
men det är svårt att hitta sådana pumpar och så krävs 220volt.
Har funderat på att koppla på en liten 12volt motor på axeln men har inte kommit
på någon bra lösning för att få det tätt, kanske kan gå med magneter på något sätt
eller så kan det fungera utan tätning om det inte så högt tryck och friska lager i pumpen.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #6 skrivet: 13 mar-10 kl 08:53 »
Bygger man nytt kan man försöka se till att möjliggöra självcirkulation. Enklast om du har panna och ack i källaren.

Det finns strömsnåla cirkpumpar. Min Grundfos Alpha 2 drar 5W på lägsta. Borde räcka fint för golvvärme.

Kräver en omvandlare dock. Som troligen har mer än det som tomgångsförbrukning.

Lösningen kan vara att ha bara ackumulatorn i källaren. När du eldar så kör du en pump för att få ner varmvattnet, sedan självcirk resten av tiden. Fast då kan du kanske inte elda utan el ...

soulflow

• lilla tärnö
« Svar #7 skrivet: 13 mar-10 kl 13:22 »
hei och tack för alla svar. det låter inte helt omöjligt med andra ord att kunna driva ett liknande system utan dragen el. som läget är nu får jag den el jag behöver av en liten 50 w solpanel som laddar ner till två batterier. de brukar räcka till belysning (LED), tv och att köra laptopen via en konverter i närmare en vecka. när den nya stugan kommer på plats är tanken att uppgradera till större paneler och möjligtvis en liten snurra. ett annat intressant alternativ är en liten bränslecell http://www.efoy.com/en/cabins-benefits.html som backar upp batterierna när solen inte räcker till. återkommer med flera frågor så snart jag kan precisera mig lite :)

jenz
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

diabas

« Svar #8 skrivet: 13 mar-10 kl 17:40 »
Hej
Om du vill ha golvärme får du börja med att ha golvet ordentligt isolerat. Sedan skall du välja lämpligt värme medium, vatten, luft eller elektricitet. Sedan måste du ha något som får värmen att cirkulera. Jag har ett luftburet system i garaget där är fläktkanaler ingjutna i betonggolvet. Ett system som aldrig fryser. Men fläkten måste drivas på något sätt

Cyklisten

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 mar-10 kl 19:10 »
Jag tyckte bränslecellen var intressant och hittade så småningom priser:

http://www.baywashop.de/Artikel.aspx?SparteID=1&ArtikelID=1073728&ArtikelName=EFOY+Brennstoffzelle+

23000 kr för den billigaste på 25W.

De drar 0,9 liter metanol per kWh el. 10 liter verkar kosta ca 500kr, så elpriset blir ca 45 kr/kWh. Bästa jag sett någonsin!

http://www.campervanstuff.com/shop_stuff/index.php?mod=product&id_prd=1062

sub rosa

« Svar #10 skrivet: 18 apr-10 kl 23:50 »
Grannen har ett vattenburet system till sin kökspanna som bygger på självtryck. Han värmer hela huset med den. Det har något med skillnaden i diameter på -från och -tillvatten att göra. Han eldar på bottenplan och får cirkulation även i elementen på övervåningen. Denna princip borde funka väl även till golvvärme! Övertrycket tar väl den lättaste vägen antar jag. Kanske har en backventil något finger med i spelet......vad vet jag? Jag har inte satt mig in så mycket i det tekniska men det funkar uppenbarligen, och har så gjort, sen 1948.

Kunskapen fanns innan cirkulationspumpens frammarch så kanske kunskapen är utdöd idag?
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Vurre

« Svar #11 skrivet: 19 apr-10 kl 08:40 »
Tänk bara på att du inte kan åka bort utan tillsyn vintertid. Ett fruset värmesystem är inte kul, frusen golvvärme är ett helvete.

snus? vad är priset på en pris?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: 19 apr-10 kl 22:09 »
Grannen har ett vattenburet system till sin kökspanna som bygger på självtryck. Han värmer hela huset med den. Det har något med skillnaden i diameter på -från och -tillvatten att göra. Han eldar på bottenplan och får cirkulation även i elementen på övervåningen. Denna princip borde funka väl även till golvvärme! Övertrycket tar väl den lättaste vägen antar jag. Kanske har en backventil något finger med i spelet......vad vet jag? Jag har inte satt mig in så mycket i det tekniska men det funkar uppenbarligen, och har så gjort, sen 1948.

Kunskapen fanns innan cirkulationspumpens frammarch så kanske kunskapen är utdöd idag?

Självcirkulations- (termosifon-) tekniken är inte alls bortglömd idag, varenda en får lära sig hur det fungerar på fysiken i högstadiet eller gymnasiet. Däremot ingår den väl inte i de standardlösningar som dagens rörmokare har närmast till hands i ryggmärgen.

Värmesystem med självcirkulation bygger på att värmekällan (kökspannan/kaminen) placeras lågt i förhållande till elementen, det behövs inga backventiler och rördimensionerna är som regel lika i hela systemet men betydligt grövre än i ett värmesystem med cirkulationspump. Men det är nog svårt att få golvvärme att fungera med självcirkulation, även om man har möjlighet att placera pannan en våning nedanför det golv som ska värmas.

Digger

« Svar #13 skrivet: 20 apr-10 kl 19:36 »
glöm det, har golvvärme med pannan i källaren, och elementen blir varma, men inte golven. De behöver mer flöde
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

torbjorn

• Medelpad
« Svar #14 skrivet: 20 apr-10 kl 19:38 »
En möjlighet att få mer flöde genom golvvärmen i ett system med självcirkulation skulle förstås kunna vara att lägga golvvärmeslingan i serie med returen från ett (eller flera) element på övervåningen.

emil.a

• Småland
« Svar #15 skrivet: 10 aug-10 kl 20:47 »
Harsjälv funderat över denna lösning till framtida hus. kommer då dock bygga huset helt annorlunda än vad nu är fallet.

Handlar det inte helt om vad vattnet har för fallhöjd? ett manuellt reglage borde göra susen i och med cirkulations regleringen. (är det konstant cirkulation i golvvärmesystem? :S )

Och om man skulle få för sej att åka ifrån huset en kall vintervecka, är det inte bara att tömma systemet?
fritt å fint <3

torbjorn

• Medelpad
« Svar #16 skrivet: 10 aug-10 kl 22:02 »

Och om man skulle få för sej att åka ifrån huset en kall vintervecka, är det inte bara att tömma systemet?

Man vill inte gärna tömma värmesystem och fylla på nytt vatten stup i kvarten, eftersom det blir onödigt mycket korrosion med "färskt", syrehaltigt vatten. Vill man frostsäkra systemet får man blanda i glykol.
Dessutom är det ju inte så lätt att få fram vatten i flytande form och fylla ett värmesystem i ett utkylt hus, utan att få isproppar och andra bekymmer på kuppen.

sub rosa

« Svar #17 skrivet: 09 sep-10 kl 20:12 »
www.euronom.se har de en en hybridsolfångare som alstrar värme som vanligt men också ström via en solcellspanel. En integrerad cirkulationspump sköter vätskeflödet optimalt utan annat styrsystem. dvs ingen tillförd strömkälla som kan lägga av när helst el-leverantören finner det för gott.
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Gottfrid

• -
« Svar #18 skrivet: 24 dec-13 kl 01:08 »
Ett vatten buret system i ett fritids hus?? Nått så vansinnigt dumt! Och golv värme! Tänk över de lite. Huset måste ju kunna kall ställas.Skaffa  riktiga kaminer och en vedspis. Det tar ju en satans tid innan golvet blir varmt ,innan tanken är varm då du kommer upp till Funäsdaln å de är 25 grader kallt.

hans

• Dalsland
« Svar #19 skrivet: 24 dec-13 kl 14:00 »
Jag diskuterade ett vattenburet värmesystem med min kompis som är rörläggare (endast element) i mitt fritidshus där jag är permanent boende då detta skulle vara självcirkulerande krävs ganska stora dimensioner på rör vilket skapar enl.honom ganska stora kostnader jag har iof inte plats för acc tankar vilket också skulle leda till att vid stark kyla, så är det kallt när man vaknar.... Hade jag byggt nytt idag i din situation hade jag isolerat rejält hela huset och haft en sorts vedspis som jag kan stormelda vid ankomst och senare hålla en bra underhållsvärme med plus tex en väggansluten wallaskamin (avgaserna ut genom väggen)disel låter kanske inte så kul men det är ändå hyggligt driftsäkra energisnåla och enkla lösningar som ger dig betydligt mer möjligheter att ägna dig åt annat än ett eventuellt krånglande golvvärmesystem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

124 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser