Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ex bokföringsskola.  (läst 126298 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #60 skrivet: 27 jan-11 kl 09:47 »
Kul att det blivit lite liv i tråden till slut :)

Inspirerad av detta så dra jag lite om lagerhantering, det är ju hyfsat aktuellt nu..

Vi har ju tidigare gått in lite på hur lagret hanteras, men jag tänkte här dra ett litet eget kapitel om det.
Inom lantbruk så bokförs alltid djur som lager, inte inventarier.

På bokslutsdagen så gör man en inventering av lagret, är det stora summor så ska helst en revisor eller liknande vara med och bekräfta att uppgifterna stämmer.
Djuren värderas enligt skatteverkets listor  http://www.skatteverket.se/rattsinformation/allmannarad/2008/allmannarad2008/skva200827.5.69ef368911e1304a6258000517.html         , foder som man köpt sätts till det värde det kostat att köpa, och egen skörd till vad det skulle kostat att köpa produkten.
Allt skrivs ner, dateras och undertecknas.

I bokföringen sen använder man två konton för lager. 1400 ( lager ) och 4990 (lagerförändring )  Lagerkontot 1400 syns i balansräkningen och visar hur mycket tillgångar företaget har, och 4990 syns bara i resultaträkningen och för där med resultatet upp eller ner, beroende på vad som hänt med lagret under året.
Har man många olika produkter på lager, kan man om man vill dela upp 1400 i underkonton, t.ex 1400 för spannmål och 1410 för djur för att få bättre överblick, men det är frivilligt.

4990, lagerförändring är ett mycket finurligt konto att använda just inom jordbruk, t.ex då man har tagit in en skörd som man har på lager vid bokslutet..Var kom den ifrån?
Många tycker ju annars att om man bokfört inköpt foder på 4010, så kan man plocka lagret därifrån och lägga på lagerkontot. Och visst går det, slutresultatet blir samma, men bruttovinsten för året blir felaktig och man får komma ihåg att föra tillbaka lagret efter årsskiftet, annars säljer man varor år 2 som man inte har nån kostnad för inköpen för.

Exempel.

Vid inventeringen får vi fram att det finns 10 ton havre i lager, vi värderar den till 1,50, alltså 15000 kr.
Då bokar vi in 15000 som en pluspost på Lager,1400  och 15000 som en minuspost på Lagerförändring,4990.
Eftersom 4990 är ett kostnadskonto, så kommer en minuspost här att öka vårt resultat för året, och det är ju riktigt, lagret ska ju bli en intäkt.

År 2 får vi missväxt och skörden i lagret blir bara 3 ton, vilken vi värderar till 4500 kr. Då bokar vi in mellanskillnaden mellan förra årets lager och det nuvarande, dvs 11500 kr, som en minuspost i Lagret och en pluspost på Lagerförändring, och då kommer resultatet att minska med 11500.
Är man osäker på var det ska vara plus eller minusposter, så är ju tipset att börja med lagerkontot, där finns ju logiken, har lagret ökat så blir det plus, har det minskat så blir det minus.
Frågor så långt?

Sjökärrets ekogård

• Uppland
fråga om nolla momsen
« Svar #61 skrivet: 15 feb-11 kl 10:14 »
Hej!
Nu i momsdeklarationstider för oss som deklarerar i skattedeklaration undrar jag:

visst är det så att man måste nollställa momsen i bokföringsprogrammet? Det är väl inget programmet gör automatiskt? Jag har ett program som heter UNIBAS som för övrigt är lätt att jobba i, dvs man behöver inte kunna debet o kredit men man kan använda det om man vill.

Har jag fattat det rätt att man gör såhär?

1. för över till 2650 den summa man ska betala el få tillbaka från staten? (UT minus IN-moms)

2. sedan från 2650 till 2012 (avräkning)

3. sedan från 2012 till antingen från eller till bankkonto eller eget uttag/insättning beroende på varifrån man tar pengarna resp sätter in dem?

Existens?

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 15 feb-11 kl 11:01 »
Jag vet inte hur det görs i Unibas, men det vanliga är ju att när du drar fram en momsrapport så får du boka in summorna på ingående och utgående moms så att dom kontona nollas, sen läggs då mellanskillnaden på 2650. När man går över årsskiftet/bokslutet, så ska alltså 2650 vara det enda av momskontona som det finns nån summa på, + eller -  beroende på om man är skyldig eller ska få tillbaka moms.

2650 måste sen tömmas manuellt, ja.

Jag brukar göra i 3 steg. 
Vid månadsslut/årsslut går summan till 2650.
När jag deklarerar momsen går summan till avräkningskontot.  ( det är väl denna punkt som är lite valfri, tidsmässigt )
Och när summan betalas ut eller in, så förs det över till/dras från bankkontot.

Så, ja, du har fattat rätt ser det ut som.. :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #63 skrivet: 15 feb-11 kl 11:52 »
Oj, vilket jobb Du lagt ner, Existens? !  Jag gör ett

*hundöra*

här, och hoppas kunna begripa något om en tid, när jag :P haft tid  :)  att läsa igenom alltihop.

Skulle Du kunna tänka Dig att lägga in detta i handboken, tro?  Eller, nej visst nej, det går ju inte ...  Stor skada.

Jättebra initiativ!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sjökärrets ekogård

• Uppland
« Svar #64 skrivet: 15 feb-11 kl 20:44 »
Tack för ditt svar på momsfrågan!

Det här är en superbra tråd, och du är verkligen en hyvens mänska som vill dela med dig på ett pedagogiskt sätt!

Stort tack!

ingegärdsgårn

« Svar #65 skrivet: 15 feb-11 kl 22:25 »
I morgon öppnas skatteverkets elektroniska förenklat årsbokslut. En kanonbra tjänst där du både gör ditt förenklade årsbokslut och deklarerar.

Liahloppan

• Uppland
« Svar #66 skrivet: 03 mar-11 kl 19:16 »
Men ÅÅÅH vilket bra initiativ!! Precis vad jag behöver! Tack snälla rara för ditt engagemang i att lära ut hur man sköter detta nödvändiga ont. Dagens guldägg till dig!!
Den vänligaste och förståndigaste själ jag känner bor i min hund. Om jag själv förmår vara hälften så kärleksfull och förlåtande mot människosläktets alla brister är jag fullt nöjd.

Neiklot

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 05 mar-11 kl 16:10 »

Tack för en mycket bra tråd!

:)

Sjökärrets ekogård

• Uppland
Ny fråga : bokföringskonto för damm?
« Svar #68 skrivet: 06 apr-11 kl 09:42 »
Hej Existens!

Har du tips om på vilket konto man ska bokföra kostnad för att anlägga en damm? vi har alltså betalt för en tjänst, så för satte jag övriga externa tjänster men då registreras det som en administrativ kostnad vilket ser lite knasigt ut.

Existens?

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 07 apr-11 kl 12:46 »
Nja, om det är en nyanlagd damm, får du ju inte göra direktavdrag för den, utan det räknas som markanläggning och ska skrivas av med 5% per år.
Och då bokförs den på 1150, och kommer alltså inte att påverka resultatet med mer än 5 % detta året.

Är det däremot en reparation av befintlig damm, så får man dra kostnaden direkt, men är det en gråzon ( att det t.ex var en liten pöl som du grävt ut, och vill göra avdrag ) så ska man ju inte skylta med det utan gömma den i nåt anonymt konto, t.ex 'reparationer och underhåll fastighet', 5170.

Neiklot

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 11 apr-11 kl 18:34 »

Är det moms på banktjänster?

???

Existens?

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 12 apr-11 kl 06:44 »
Inte på vanliga banktjänster, nej.

Om du däremot anlitar banken för att t.ex göra en deklaration, så blir det ju som en vanlig konsulttjänst.

Neiklot

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 12 apr-11 kl 18:04 »
Tack! :-)

Jag var lite osäker men kom fram till samma sak (Google!)..

Neiklot

• Gäst
Skicka credit!?
« Svar #73 skrivet: 22 jul-11 kl 12:15 »
Hej!

Jag har skickat en faktura till en kund. (sista bet. 12/8).

Nu skulle jag skicka en tilläggsfaktura då jag hade missat ett par saker.

Kunden ville att jag då skulle skicka en credit också, på första fakturan - Vad menar dom?

/Neiklot
(Ps. pinigt att ringa och fråga ^^ )

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: Skicka credit!?
« Svar #74 skrivet: 22 jul-11 kl 12:31 »
En kreditfaktura i detta fallet innebär väl att du skriver minus framför beloppet på samma belopp som den faktura du redan skickat var på.

Sen tar du upp hela beloppet på en faktura.

Jag har ju fått kreditfaktura nån gång när det varit fel belopp på en faktura så har jag bara behövt betala skillnaden sen. kredit innebär väl återbetalning i detta fallet.

Jag är inte hundra på att jag har rätt men tror det är så.

//mclaeson

Hej!

Jag har skickat en faktura till en kund. (sista bet. 12/8).

Nu skulle jag skicka en tilläggsfaktura då jag hade missat ett par saker.

Kunden ville att jag då skulle skicka en credit också, på första fakturan - Vad menar dom?

/Neiklot
(Ps. pinigt att ringa och fråga ^^ )

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #75 skrivet: 22 jul-11 kl 12:33 »

Neiklot

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 22 jul-11 kl 12:39 »
Ah, men det kan nog stämma.

Så jag skriver en "orginalfaktura" med Hela beloppet (inkl. det jag missade)
minus det belopp som dom betalar via den andra fakturan?

tack för länken.. :)

Existens?

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 22 jul-11 kl 13:53 »
Du skriver en ny, likadan som den första du skickade, alltså på det lägre beloppet. Döper den till 'Kreditfaktura' och sätter ett minustecken framför beloppen. Viktigt är att den är på exakt samma belopp, på öret. Annars fyller den inte sin funktion.

Sen skriver du en ny faktura på hela beloppet. Så ger du dom båda.

Man gör så här för att underlätta bokföringen. Både du och kunden hanterar fakturorna på samma vis i er bokföring. Ni bokar in kreditfakturan omvänt mot en vanlig faktura, alla poster, även momsen alltså. På så vis 'försvinner' den felaktiga fakturan ur bokföringen utan att man behöver rota fram orginalet och kludda nåt på den.
Har man en liten omfattning spelar det kanske inte så stor roll, men bokar man in flera hundra fakturor och sen kommer nån jeppe och säger att han vill ändra på en som skickades för några veckor sen, då blir det jobb att leta fram, och därför är en kreditfaktura enklare. Och det är här som exaktheten i beloppen kommer in, om kreditfakturan skiljer sig nåt öre från orginalet, så blir dom örena kvar i bokföringen lik förbaskat och skapar jobb att leta upp.

Neiklot

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 22 jul-11 kl 15:32 »

Tack Existens! ;D

Men nu har jag ett annat problem!
Mitt program vill inte skapa kreditnota/faktura!!!

"Om du i det här programmet har en faktura som skickats till en kund med felaktigt innehåll, skall du istället ersätta den felaktiga fakturan och skicka en ny, rättad faktura till kunden. Den felaktiga fakturan i programmet makulerar du samtidigt enligt anvisningarna i programmet.

Detta enkla och lätt begripliga förfarande ger exakt samma resultat som när man laborerar med kreditfakturor."

Så jag får väl göra så som programmet vill?

Kan jag på den nya fakturan lämna samma betdatum som innan?

Existens?

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 22 jul-11 kl 17:03 »
Problemet är att det inte blir 'exakt samma resultat' som  med en kreditfaktura.. För dig kanske, ja, men inte för kunden och personligen brukar jag alltid sätta kundens väl i första hand.
Skickar du bara dit en ny, rättad, faktura, så blir din kund tvungen att leta upp den gamla och makulera den. Så visst, i slutänden blir det ju samma sak, men med mer manuellt jobb.

Dela detta:

* Inloggade just nu

192 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser