Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna kalkonglädjetråden  (läst 27407 gånger)

Pernilla Lava

• Södermanland
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #40 skrivet: 26 mar-11 kl 06:46 »
 :D :D 13 ägg i kläckare och det vore väl den om det inte kom ut en endaste liten  :P :P
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Eva R

• Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
« Svar #41 skrivet: 27 mar-11 kl 12:47 »
I dag är jag glad för jag har fått säsongens första ägg från mina broncekalkoner.
De bor ute med bara ett öppet vindskydd, så jag trodde jag skulle få vänta till midsommar ::).
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

fauve

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 06 apr-11 kl 10:30 »
Den 23:e april hämtar jag mina bronskalkoner (1+2)  ;D

Ska bli himla roligt + att jag (förhoppningsvis i dag) får hem en del hönsägg + att där fick jag medskickat 4 ägg från Cröllwitzerkalkoner, som en liten "bonus". Tack snälla trallallaa  :-*

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #43 skrivet: 06 apr-11 kl 21:59 »
:D :D 13 ägg i kläckare och det vore väl den om det inte kom ut en endaste liten  :P :P
Ja nu är dom lysta och ja... ett enda var befruktat... men den e jag glad för och hoppas på!
Det e inte så lätt som med höns inte.. känner mig lite bortskämd med ruvvulliga hönepönor och massa befruktade ägg.....
påt igen bara 6 nya kalkonägg i kläckaren... :P

fauve

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 07 apr-11 kl 11:05 »

Äggen från trallallaas Cröllwitzerkalkoner kom fint paketerade tillsammans med olika hönsägg i går och inte ett enda syntes vara trasigt  :)

trallallaa

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 07 apr-11 kl 11:18 »

Äggen från trallallaas Cröllwitzerkalkoner kom fint paketerade tillsammans med olika hönsägg i går och inte ett enda syntes vara trasigt  :)

Åh, jag blir så glad då äggen kommer fram hela  ;D

fauve

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 07 apr-11 kl 11:22 »
Jag och maken blev småkära i de fina kalkonäggen  :-*  :-[

Längtar tills jag kan lägga in dem i kläckaren, men de får vänta några dagar till.. De fick vila stilla över natten och nu blir det som vanligt vändning 2 ggr/dag innan det är dags för suroförvaring  ;D

fauve

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 07 apr-11 kl 15:23 »
 o:)

Lyste igenom alla ägg som låg i mina 2 suro, sorterade bort de tomma & de med blodring i och flyttade över, flyttade ankäggen till en kläckspecial (testad och mkt väl fungerande på dv.kochins) och modellerade om lite i alla 3 kläckare, så nu ligger både höns och kalkonägg i egen kläckare och den "evinnerliga" väntans tid har börjat  ;D
« Senast ändrad: 07 apr-11 kl 15:26 av fauve »

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #48 skrivet: 16 apr-11 kl 00:02 »
 :D :D Åhhh äntligen kom den lille ut!  :D :D
1 på 13 ägg!
Ensam och liten men får snällt vänta på kyckling (höns) kompisar som kläcks om 2 dagar och sedan bo under en erfaren hönsmamma.
12 nya ägg i kläckaren och hoppas tupparna fått mera sol på sig nu så att befruktningen är bättre!!  :P :P

mera kalkoner, mera mera!!   ;D :P

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #49 skrivet: 16 apr-11 kl 09:09 »
:D :D Åhhh äntligen kom den lille ut!  :D :D
1 på 13 ägg!
Ensam och liten men får snällt vänta på kyckling (höns) kompisar som kläcks om 2 dagar och sedan bo under en erfaren hönsmamma.
12 nya ägg i kläckaren och hoppas tupparna fått mera sol på sig nu så att befruktningen är bättre!!  :P :P

mera kalkoner, mera mera!!   ;D :P
Grattis till den lille. Se nu  till att den fattar att äta och dricka. Kalkonkycklingar är inte alltid så smarta och är den dessutom ensam...Lycka till  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #50 skrivet: 19 apr-11 kl 23:27 »
Grattis till den lille. Se nu  till att den fattar att äta och dricka. Kalkonkycklingar är inte alltid så smarta och är den dessutom ensam...Lycka till  ;D
TACK!  :D :D
Pigg och nyfiken e den lille raringen och äter och dricker duktigt. Nu har hon (jag vill att det ska vara en hon!) också 10 kyckling syskon att gosa med under mamman. Allt bra hittills.... men jag tar lite extra hand om den gruppen då jag är väl medveten om att dom ska vara lite svår skötta, fast det inte syns på dom  :P ;D   och så har jag 1 till befruktat ägg av 6 st i kläckaren, hi hi!! sakta men säkert... mera kalkoner mera mera

fauve

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 24 apr-11 kl 11:00 »
I går hämtades mina första gobblers, som med lite tur utökas i antal här under försommaren  o:)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #52 skrivet: 24 apr-11 kl 12:32 »
Grattis till dina fina fåglar  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

fauve

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 24 apr-11 kl 12:44 »
Tackar, de är rätt festliga med sitt klunkande, väsande, blåsande osv konstiga ljud  ;D

Eva R

• Södermanland
« Svar #54 skrivet: 24 apr-11 kl 16:23 »
Tackar, de är rätt festliga med sitt klunkande, väsande, blåsande osv konstiga ljud  ;D

Kalkoner är riktigt roliga fåglar, man måste bara älska dem.
Grattis till nyförvärvet!
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

Eva R

• Södermanland
« Svar #55 skrivet: 28 apr-11 kl 16:59 »
Jag är glad över sex befruktade av sex lysta kalkonägg  :).
//Eva R

fauve

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 29 apr-11 kl 10:36 »
Ca 6 dagar till kalkonkläck nu och jösses vad tiden går sakta...  o:)

Eva R

• Södermanland
« Svar #57 skrivet: 02 maj-11 kl 19:49 »
Årets första kalkonbebbar :-*.
Ny börjar det roliga, fler ägg i kläckaren.

//Eva R

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #58 skrivet: 03 maj-11 kl 20:29 »
Idag fick jag mina allra första kalkonägg! ;D 5st från Eva R skickade på posten. Alla hela och fina både på ytan och vid genomlysning! ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

fauve

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 05 maj-11 kl 10:19 »
Och i går kläcktes det 2 st cröllwitzerkycklingar här  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

235 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser