Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mitt nya hönshus  (läst 64340 gånger)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Mitt nya hönshus
« Svar #160 skrivet: 30 dec-11 kl 17:53 »
Lina skulle du kunna uppdatera med lite bilder nu? :D
Jag håller på att fixa färdigt i förrummet. När det är klart kan jag försöka ta lite mer bilder.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

patrik1

• Skåne
« Svar #161 skrivet: 13 jan-12 kl 23:38 »
jätte fint hus :) bra jobbat

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #162 skrivet: 14 jan-12 kl 00:27 »
Jag håller på att fixa färdigt i förrummet. När det är klart kan jag försöka ta lite mer bilder.

Verkligen super fint, ser fram emot ett besök framöver ...

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #163 skrivet: 22 jan-12 kl 08:16 »
sjukt snyggt !  ;D
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #164 skrivet: 22 jan-12 kl 08:32 »
Åh vad fint!!

lena70

• Gäst
« Svar #165 skrivet: 04 feb-12 kl 12:15 »
Vad roligt att få följa bygget, och vad fint det blev..Är grymt AVUNDSSJUK på dig!!!Skulle med vilja ha en massa små avdelningar, med tillhörande hönsgårdar, tyvärr är jag INTE så händig som dig..Gud har iallafall givit mig, ett jättehönshus med två våningar på 50 kvm, men vad hjälper det, när jag inte KAN SNICKRA?? Det sket sig i starten..SUCK!! Vilken smart ide, det där med "bajsbänk", UNDER sittpinnarna..

Elinglömsjö

• Småland
« Svar #166 skrivet: 27 maj-15 kl 17:10 »
Hittade denna gamla tråd och undrar Azoo-Lina hur ha de gått med bygget och hönsen?

Weasel

• Skåne
« Svar #167 skrivet: 27 maj-15 kl 18:39 »
Tror att hon har flyttat sen detta. Har en megagård med massor av fåglar:) Avis:) Men jag skulle gärna vilja se bilder inifrån på hur det ser med så många avelsgrupper!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #168 skrivet: 28 maj-15 kl 17:21 »
Hittade denna gamla tråd och undrar Azoo-Lina hur ha de gått med bygget och hönsen?

Det stämmer att vi flyttat. Nya ägarna av gamla stället använder fortfarande hönshuset som hönshus till ett mindre antal djur.

På vårt nya ställe har vi byggt om ett äldre svinstall till höns. Vi har behållit delar av inredningen och byggt på den med träreglar och allox plastnät. Vi har samma vattensystem som gamla stället, boxarna är större, inga genomgångsboxar utan ingång till alla från direkt stallgångarna. Att inte ha genomgångsboxar där det bor andra höns underlättar skötseln enormt men gör att vi bara får in hälften så mycket djur per m2 byggnadsyta.

Så här ser det typiskt ut (det ligger även en stor skiva på den nedre regeln som syns i bilden)
http://oloflaurin.blogspot.se/2013/12/inflyttningsdax.html

Vi har helt manuell foderhantering fortfarande trots att vi köpt en begagnad fodermaskin och fått igång den har vi inte riktigt haft energi att få den att fungera bra.

Sommartid bor hönsen ute i stora rastgårdar istället i sådana här hus:
http://oloflaurin.blogspot.se/2013/08/radhus.html
Rastgårdarna är 200-300 m2 så de håller sig gröna och fina hela sommaren. Vi har tyvärr inte haft råd att köpa tillräckligt med småhus ännu så under sommaren kan vi bara ha hälften så många raser rasrent.

Reservtuppar, kalkoner och pärlhöns går ute i lösdrift året om.

olof

• Skåne
« Svar #169 skrivet: 28 maj-15 kl 17:42 »
En mer konkret feedback från bygget var att vi fick problem med råttor som förstörde en del. Man bör redan när man bygger planera för betesstationer, annars blir huset förstört på bara några år. En annan sak är att plastmatta på isolerad reglat golv blir känsligt för vattenläckor. Det var jag som vägrade gjuten platta men det hade varit överlägset med det och åtminstone ett skifte av väggarna murat längst ner. Det hade i och för sig varit överlägset mycket dyrare också.

Weasel

• Skåne
« Svar #170 skrivet: 28 maj-15 kl 18:55 »
Tack för bilderna! Vilka underbara radhus! Var köper ni dem?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

olof

• Skåne
« Svar #171 skrivet: 28 maj-15 kl 19:52 »
Tack för bilderna! Vilka underbara radhus! Var köper ni dem?

Vi har köpt dem direkt från tillverkaren
http://www.solwayrecycling.co.uk/

Det var inte helt enkelt, de var definitivt inte vana att sälja utanför England och tog flera månader att få grejorna. Men de är väldigt bra och vi ska försöka köpa in några till när vi sålt tillräckligt med ägg  :)

Weasel

• Skåne
« Svar #172 skrivet: 28 maj-15 kl 20:36 »
Åh, de hade ju jättefina grishus också! 😊

Dela detta:

* Inloggade just nu

161 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser