Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyttigt kalljäst bröd..önskas  (läst 8619 gånger)

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
Nyttigt kalljäst bröd..önskas
« skrivet: 25 aug-10 kl 21:27 »
Letar efter recept där jag kan sätta degen på kvällen och baka ut på morgonen.
Det ska gärna vara någolunda nyttigt oxå...;)
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
SV: Nyttigt kalljäst bröd..önskas
« Svar #1 skrivet: 25 aug-10 kl 21:30 »
Jag brukar göra en deg med olika gryn, linfrö, nåt fullkornsmjöl och vetemjöl. 5 dl kallt vatten och 25 g jäst. Platta ut i långpanna och jäs över natten i kylen. På morgonen, tag ut ur kylen, sätt ugnen på ca 200 grader och när den blir varm sätt in långpannan och grädda tills det är klart!
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Eulalia

• -
« Svar #2 skrivet: 05 sep-10 kl 23:38 »
Verkar vara precis lagom enkel bakning för mig. Hur mycket mjöl/gryn ska det vara?
Hedemorahöns, Birmakissar o Islandshästar

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #3 skrivet: 06 sep-10 kl 21:28 »
Jag brukar ta ca 1 dl linfrö, 1 dl solrosfrö och 2-3 dl gryn (havregryn eller rågflingor). Alternativt kan man byta ut grynen mot ca 6 dl fullkornsmjöl (graham eller råg). Sen fyller jag på med vetemjöl tills det blir en bra konsistens.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #4 skrivet: 07 sep-10 kl 23:23 »
Jag bakade för första gången på 20 år förra veckan. Det gick så bra att jag gjort om det varnannan dag.

Jag tar en bytta och bara blandar i det som står på bordet:

fil och yoghurt
jäst
solrosfrön
russin
cocos
krossade linfrön
grovmjöl

SEDAN gör jag inte degen smidig, jag har den klibbig och häller den in aluminiumform med bakpapper (jag slipper skita ner bakbord och brödet blir fuktigare).

200 grader 90-120 minuter, lågt ner, aluminium som skydd på topp.

Seb

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #5 skrivet: 16 sep-10 kl 10:52 »
Låter gott! Ska provas!  Tack!
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Elcyion

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 29 sep-10 kl 10:26 »
Kalljästa frukostbullar ca. 16 st

25g (färsk) jäst (½ pkt)
1 msk salt
1 msk olja
½ liter kallt vatten
½ liter filmjölk
3 dl grahamsmjöl
19 dl vetemjöl
1-2 dl hela linfrön
1-2 dl kruska kli
2 nävar grovt krossade valnötter

Blanda vatten och fil. Smula ner jästen och rör om ordentligt tills jästen är utrörd. Blanda ner resten av ingredienserna. Blanda gärna ner mjölet pö om pö.
Ställ in i kylskåpet över natten med plast ovanpå bunken. Låt jäst ca. 10-12 timmar.
Ta ut bunken och mjöla bänken. Ut med degen. Jag knådade lite för att få en form på degen (inte bara en blobb).
Dela degen i två bitar. Dra/rulla ut bitarna i två lagom tjocka (ungefär som en underarm) och dela den i 8 bitar. In i ugnen på 225 grader i ca. 15-20 min.
Gör samma sak med degklump två.
När du tror att de är klara, ta upp en bulle i handen med botten uppåt och knacka försiktigt med nageln. Låter det ihåligt är den klar.

Klart *mums*

Att tänka på:

Ska du göra hela satsen, räcker inte en 5 liters bunke till. Det går att blanda men sen får du deg i hela kylskåpet över natten (jag har provat). Dela då upp degen i två bunkar.
I original receptet är det "bara" 17 dl vetemjöl. Resterande 5 dl kan du ta vad du vill.
Det ända viktiga är degen ska innehålla 1 liter vätska. Sen kan du i stort sett använda vilken kall vätska du vill. 1 liter vatten går lika bra som 1 liter fil. Eller blanda som du vill. Du kanske har något annat gott att ha i?

Kom gärna med uppdateringar om ni har hittat något gott sätt att variera brödet på.

Med lite vana, kan du räkna med ca. 30 min tills första laddningen bullar är klara i ugnen.
En blogg om två aristokratiska katter som bor ihop en vanlig "svensson-matte"  http://k-r-i-s.bloggplatsen.se/

ka74

• Veien blir til mens man går
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 14 jan-12 kl 11:57 »
Hei!

Tar opp denne tråden igjen, jeg :)

To ting gjorde at jeg ikke gadd å bake selv: 1. Jeg syntes ofte hjemmebakte brød var tunge, tråkige og ganske smakløse (bakte noen forferdelige selv som selv fuglene nektet å spise). 2. Irriterede med all puffing av mel og klineri med å kna deigen (jeg er lat; jeg gidder ikke å vaske gulv o benker +skifte klaer etter baking).
Men nå har jeg oppdaget at brød er mye lettere uten oppskrift, o man trenger ikke engang å kna! Startprisipp: mel og vann +salt og jest.

Konsistens: ikke viktig: tar bare lenger tid i ovnen!

Det jeg gjør er å sette en deig på det jeg har av tørt, (vete, rug, polenta, maismel, vetegrodder, linfrø, osv.)og litt salt. Ca 1,5k tørt.  En fingernegl jest blandes ut i 8-10 dl lunkent vann med en ss honning. Av og til bruker jeg øl hvis jeg har, blir kjempegodt! Bare slafs alt sammen i en stor bolle med hendene til en bløt deig (veldig praktisk å bruke teflonkjele, deigrestene tørker og faller av etter bruk). Sett på lokket og sett til heving over natten i rumtemp.
Neste dag setter du ovnen på 200, putter inn en jerngryte eller en annen form som har litt masse (rømertopf funker fint). Ta ut formen når ovnen er varm og ha litt olje på bunnen og evt litt mel. Hell deigen i den varme formen og bak i 90-120 minutter. Etter en time kan du ta av lokket om du liker knasende mørk skorpe.
Dette brødet kan du ha stående på benken i to uker uten at det mugner , det holder seg ferskt utrolig lenge og aller viktist: Du kommer til å elske det!!!

mvh Karoline

Bor i en villa på landet med mannen, hundene, katten og hønsene og muligens en gjeng damkreps. Fluctuat nec mergitur - vi flyter omkring men synker ikke.

Wilanow

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 14 jan-12 kl 15:32 »
Precis!
Jag skulle också föreslå att man istället för att kalljäsa använder en mindre mängd jäst. Enklare och mer smak hinner utvecklas. För ett bröd med 300 g vatten och 390 g mjöl, räcker det med ungefär 3 g jäst (lägg till 1 tsk salt och du har ett gott bröd) om man låter det jäsa över natten. På den grunden har jag bakat bröd som jag skrivit mer om här: http://www.expeditiongron.se/?p=170

Om du vill göra det nyttigare kan du ju alltid byta ut en del till rågmjöl. Ett förslag är då att skålla rågmjölet genom att hälla två delar kokande vatten över en del mjöl innan knådning. När du tillsätter övriga ingredienser tar du bara bort så mycket vatten och mjöl som du haft i skållningen. Bröd med rågmjöl blir enligt mig godare om man använder surdeg istället för vanlig jäst.:)

SoloQwist

• -
« Svar #9 skrivet: 14 jan-12 kl 16:36 »
Föreslår att man blandar en grunddeg (utan salt) på kvällen och låter den kalljäsa över natten. Sen på morgonen knådar man en gång till och tillsätter då saltet tillsammans med resterande mjöl. Detta för att gluten bildas bäst utan salt och när saltet tillsatts så avstannar glutenbildningen. Om man sätter till salt i början blir brödet inte så högt och saftigt.
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

ka74

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 14 jan-12 kl 23:21 »
 Wilanov,

Trodde kalljäst var det jeg beskrev, jeg  ::)

Hva heter metoden jeg bruker da, da? :D
Bor i en villa på landet med mannen, hundene, katten og hønsene og muligens en gjeng damkreps. Fluctuat nec mergitur - vi flyter omkring men synker ikke.

Wilanow

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 15 jan-12 kl 01:18 »
Ka74,

Nej, du missförstod mig! Jag håller med dig helt och hållet och stämde endast upp i kören.  :)

SoloQwist:

Använder du dig av en såpass lös fördeg att du endast tillsätter mjöl och salt sen? Vad har du för mängder mjöl och vatten?

ka74

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 15 jan-12 kl 10:38 »

Ka74,

Nej, du missförstod mig! Jag håller med dig helt och hållet och stämde endast upp i kören.  :)

Okei! Jeg er heeelt grønn på brødbakingsterminologi nemlig  :-[ Så det er altså kalljäst om man setter det både i romtemp og kjøleskap, bare at man lar deigen få lang tid på seg?

Föreslår att man blandar en grunddeg (utan salt) på kvällen och låter den kalljäsa över natten. Sen på morgonen knådar man en gång till och tillsätter då saltet tillsammans med resterande mjöl. Detta för att gluten bildas bäst utan salt och när saltet tillsatts så avstannar glutenbildningen. Om man sätter till salt i början blir brödet inte så högt och saftigt.

Det er jo greit å vite. Jeg har merket at brødet av og til blir littegrann klissete i midten, kan det komme av at jeg lar det jäsa med salt? Saftigeten er det ingen problemer med. Jeg hadde en periode hvor jeg tilsatte littt soyasaus for å teste, da ble de litt klissete i midten, men veldig gode! Det løste seg med å steke litt lenger. En gang glemte jeg brødet i ovnen så det fikk to timer ekstra! Svart utenpå, men like godt!!! ;D
Ellers er noe av poenget for meg nettopp at jeg slipper å fikle med deigen etter at den er satt, bare blander, jäser og steker. Blir vidunderlig lite oppvask også  :-[

mvh  Karoline

Dela detta:

* Inloggade just nu

97 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser