Hei!
Tar opp denne tråden igjen, jeg

To ting gjorde at jeg ikke gadd å bake selv: 1. Jeg syntes ofte hjemmebakte brød var tunge, tråkige og ganske smakløse (bakte noen forferdelige selv som selv fuglene nektet å spise). 2. Irriterede med all puffing av mel og klineri med å kna deigen (jeg er lat; jeg gidder ikke å vaske gulv o benker +skifte klaer etter baking).
Men nå har jeg oppdaget at brød er mye lettere uten oppskrift, o man trenger ikke engang å kna! Startprisipp: mel og vann +salt og jest.
Konsistens: ikke viktig: tar bare lenger tid i ovnen!
Det jeg gjør er å sette en deig på det jeg har av tørt, (vete, rug, polenta, maismel, vetegrodder, linfrø, osv.)og litt salt. Ca 1,5k tørt. En fingernegl jest blandes ut i 8-10 dl lunkent vann med en ss honning. Av og til bruker jeg øl hvis jeg har, blir kjempegodt! Bare slafs alt sammen i en stor bolle med hendene til en bløt deig (veldig praktisk å bruke teflonkjele, deigrestene tørker og faller av etter bruk). Sett på lokket og sett til heving over natten i rumtemp.
Neste dag setter du ovnen på 200, putter inn en jerngryte eller en annen form som har litt masse (rømertopf funker fint). Ta ut formen når ovnen er varm og ha litt olje på bunnen og evt litt mel. Hell deigen i den varme formen og bak i 90-120 minutter. Etter en time kan du ta av lokket om du liker knasende mørk skorpe.
Dette brødet kan du ha stående på benken i to uker uten at det mugner , det holder seg ferskt utrolig lenge og aller viktist: Du kommer til å
elske det!!!
mvh Karoline