Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fixar man karantän för nya höns/tuppar?  (läst 2197 gånger)

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
Hur fixar man karantän för nya höns/tuppar?
« skrivet: 21 sep-10 kl 21:07 »
Undrar hur man gör när man köper nya djur och skall hålla karantän för de nyanlända? Hur länge skall det ske - hur långt borta från de övriga, kan de t.ex. träffas "genom galler" så att säga? Osv.

Jag har ju (mig veterligen - och jag kollar ofta) i dagsläget inga skadedjur eller sjukdomar i gruppen och jag vill ju inte heller ha något... Har en "undantagsstuga" med den vill jag ju inte ha infekterad om de nya har t.ex. löss.

Funderar på att ge de nya Frontline för säkerhets skull - det gjorde jag ju med de förra (som VAR drabbade) med mycket gott resultat och att döma av er som fått in det i era hus verkar det vara väl värt att ta till "hårda tag" för säkerhets skull.

Hur gör ni?
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hur fixar man karantän för nya höns/tuppar?
« Svar #1 skrivet: 21 sep-10 kl 23:40 »
Ska man ha karantän ska man ha djuren väl avskilda.

Själv har jag utställningsburar som vid behov kan fällas upp och placeras i garaget väl avskilt. Där får nya djur sitta i 2 veckor. Inte jätte kull för karantänsdjuren men dom överlever 2 tråkiga veckor i fängelse.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 22 sep-10 kl 13:40 »
Tack Azoo-Lina!
Man kan alltid lita på dig för kloka och bra svar! :D

Då får de nya bo i hundgården. Hundarna gillar ju ändå inte den ;).
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Bell

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 26 maj-14 kl 09:15 »
Funderar vidare på detta med karantän.
Hur långt ifrån era "hemmahöns" har ni karantänbostaden?
Hur bor de? Kan de gå ut elelr bara bo inne?
Samt hur sköter ni det med klädbyte & skilda saker till hönsen?
Tänker också på det att "hemmahönsen" kan ha någon resistens mot sina egna sjukdomar som de nya hönsen kan drabbas av.
Byter ni alltid kläder & skor när ni tar hand om hönsen & har ni hårskydd?
<3 Även rosen har taggar <3

Dela detta:

* Inloggade just nu

134 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser