Hallå!
Jag är också inne i dessa funderingar och har ett vilande projekt med TEG: jag skaffade några element på rea från AFS (USA på svenska) för några år sedan men det har varit lite för mycket att stå i... Men än har jag inte gett upp, och det tycker jag inte att du ska heller Bo!
Det ska tydligen vara
avgörande för ett bra resultat att ha en så absolut god värmeledande förmåga till och från TEGen som möjligt (är ju väldigt rimligt när man tänker efter). Detta innebär:
1. Stor värmeupptagande yta (är det minsta problemet då vi med tillgång till eld har en kraftig värmekälla)
2. God värmeledningsförmåga i och mellan komponenterna: aluminium eller koppar + absolut släta ytor + värmeledande pasta + bra tryck som pressar ihop delarna
jämnt utan att materialen buktar sig.
3. Stor kylande yta och god bortförsel av värme (vatten är effektivare än luft): Se helst till att vattnet kan cirkulera, som redan nämnts.
När man håller på med sådant här är det intressant att se vad andra har gjort för erfarenheter när de prövar sig fram:
http://www2.foi.se/rapp/foir0610.pdfEn sån generatorkastrull hade jag tänkt bygga, med någon extra finness på. Vi får väl se när det blir av...
/Jon