Ja den var väldigt enkel!! Bra att ha som grund, men allt annat får inte glömmas bort!!
"värper bra" = alltså endast uträknat på högproducerande värphybrider (ej rashöns)
I denna kalkyl är endast fodret inräknat, inget annat. Det finns många andra utgifter, som tidigare diskuterats..
Nej, det är en kalkyl för att räkna ut produktionskostnaden för 1 kg ägg, inget annat. Och ja, den utgår från värphybrider.
Tanken är att man köper en höna som börjar värpa efter 2 veckor, och under sin levnad så kommer den att värpa 20-22 kg ägg. Har man då betalat 60 kr för den, så blir det alltså 3 kr per kg ägg.
2, 5 kg foder är vad som behövs för att producera 1 kg ägg, det är alltså 140 gram per dag i 18 dagar.
Så beroende på vad man ger för fodret kommer storproducenterna då ner till en kostnad runt 10,50 per kg ägg, och dom får runt 12 kr när dom säljer till ett packeri.
Det här är grunden för att sen kunna räkna ut hur många höns man behöver ha för att få den inkomst man har tänkt sig.
Ska man ta fram egna avelsdjur så är det bättre att ta bort kostnaden för hönan, och bara räkna på fodret. Sen lägger man kostnaden för hönan bland de övriga kostnaderna för unga djur, tuppar och pausande djur.
ExempelOm vi tar till lite marginal, och säger att det går åt 3 kg foder per kg ägg, och vi betalar 5 kr, så har vi en kostnad för äggen på 15 kr/kg.
Vi säljer allt hemma och tar 30 kr/kg, och gör alltså en vinst på 15 kr för varje sålt kg.
Vi säger att vi har 500 höns som värper, och dom ligger på 80% dvs 400 ägg per dag = 23 kg * 15 kr = 345 kr/ dag i vinst.
Det blir ca 10 000 i månaden.
Nu är det bara att räkna.. hur mycket strö gör jag av med per månad? Hur många hönor/tuppar som inte producerar ägg har jag? Vad vill jag köpa till extra?
2 balar spån i veckan blir 600 kr
4 säckar morötter 250 kr
Kycklingar, pausande djur, tuppar.. 100 st ? ( vad är rimligt? ) som äter 150 gr foder per dag = 450 kg foder i månaden =2250 kr.
Stängsel och annat är ju beroende på hur länge man kommer att hålla på.
Men 3000 kr i övriga kostnader, så är det ändå 7000 kr över per månad, på 500 höns.
Sen är alltid frågan om man klarar att sälja 23 kg ägg per dag för 30 kr/kg.