Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vedpanna + solvärme  (läst 14235 gånger)

Jakobn

• Skåne
SV: vedpanna + solvärme
« Svar #40 skrivet: 13 jul-14 kl 09:35 »
Hej, kul att du uppdaterar oss. Hur blev det med laddningen, var tar du vatten och var skickas det in?
Och exakt hur ser styrningen ut?
Ska eventuellt göra en installation till så är ute efter nya erfarenheter.
Takinstallationen ser får övrigt riktigt proffsig ut.

När jag bytte växlare i vintras köpte jag grov rörisolering som syns på sista bilden. Den kapa jag i samma längd som växlaren och sedan dela jag den på längden. En halva viks runt varje hörn och sedan en överbliven bit på toppen och botten. Sedan tejpar du bara över all synlig minerallull och binder ihop det. Ser ganska proffsigt ut om isoleringen är av tillräcklig demension och demonteras enkelt om det är rätt gjort. Spara några decimeter till pumparna.

mistlur

• Småland
SV: vedpanna + solvärme
« Svar #41 skrivet: 13 jul-14 kl 21:39 »
Tack för tipset ang isoleringen!

Jag tar vatten i botten där det satt avtappning R15, och laddar ungefär på mitten av tanken (där en elpatron aldrig har suttit). Alltså bara i den tank där jag har förrådsberedaren. Den andra parallellkopplade tanken släpar alltid lite efter i temp, vilket inte gör mig något.
Har kommit fram till att laddning på flera nivåer inte skulle fungera för mig efter som omrörningen i tanken av laddpumpen ändå stör skiktningen så pass mycket. Satte ändå en tvåtumsböj vid laddningen för att försöka lugna ner flödet lite, plus att pumpen går på lägsta fart, tror det är 20W eller något sånt. Det brukar vara 3-5 grader varmare i toppen jämfört med botten.

Styrningen är så enkel den kan bli. Två sensorer (termistorer), en i botten av tanken och en i översta solfångaren ger två variabla spänningar som om den i solfångaren är större än den i tanken öppnar ett relä, vilket startar båda pumparna. Kan köpas på conrad som byggsats för lite mer än en hundring tror jag.
Den är alltså helt analog och jag vet t.ex. aldrig hur varmt det är i solfångarna eller delta-T och så. Sånt är ju kul att veta så därför kommer den bytas ut någon gång. Plus att jag inte har något överhettningsskydd på nuvarande styrning... men fungerar gör den onekligen.

Sök på differduino eller kolla här http://www.nateful.com/differduino/differduino.html om du vill ge dig in i det digitala styr- och reglerträsket  ;D

Takinstallationen har jag inte på närbild  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

149 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser