Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hydrofor fyller inte på  (läst 40212 gånger)

Rödskägg

• Småland
Re:Hydrofor fyller inte på
« Svar #40 skrivet: 22 maj-07 kl 10:53 »
Ständigt dessa fyrtiotalister :-\
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

AndersT

« Svar #41 skrivet: 23 maj-07 kl 22:47 »
Kommer inte ihåg alla råd du fått, men läste sista sidan. Har du ingen kran/ventil längst ner på hydroforen??, öppnar du den, det brukar gå, och dessutom lättare än toppventilen, öppna därefter kranarna, så kommer det in luft den vägen. När allt vatten runnit ut ur bottenventilen, och det kanske låtit en del från kranarna, så stänger du kranarna, skruvar på bottenkrann, sätter på vattnet. När pumpen slutar låta, öppnar du kranarna, och det skvätter nog en del, när vattnet kommer som vanligt så stänger du kranen, och sedan så bör allting fungera bra!! Jag behöver lufta ur min hydrofor en eller två gånger om året..

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #42 skrivet: 23 maj-07 kl 22:57 »
Kommer inte ihåg alla råd du fått, men läste sista sidan. Har du ingen kran/ventil längst ner på hydroforen??, öppnar du den, det brukar gå, och dessutom lättare än toppventilen, öppna därefter kranarna, så kommer det in luft den vägen. När allt vatten runnit ut ur bottenventilen, och det kanske låtit en del från kranarna, så stänger du kranarna, skruvar på bottenkrann, sätter på vattnet. När pumpen slutar låta, öppnar du kranarna, och det skvätter nog en del, när vattnet kommer som vanligt så stänger du kranen, och sedan så bör allting fungera bra!! Jag behöver lufta ur min hydrofor en eller två gånger om året..

Hmm..skall ner i källaren och kolla det imorgon, lät ju ganska enkelt. Där är ingen belysning därnere och kvällstid har man ju tid att pyssla med sånt  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ollerwe

• Uppland
« Svar #43 skrivet: 25 jul-07 kl 16:41 »
Hej!

Som nybliven medlem i forumet. har jag läst med mycket intresse den här tråden. Men hittade inte svar till mitt problem som är det motsatta som trådskaparen hade.
Min hydrofor är helt full (glasröret på utsidan visar bara vatten) och jag kan inte bedömma om pumpen (finns inte i närheten) går på varje gång man öppnar en kran.
Ska jag tömma hydroforen och fylla den igen? Kolla att toppventilen inte  släpper luften?
Med en brunn som ger lite vatten är jag orolig för att pumpen tar redan mycket stryk även när hydroforen funkar som den ska.

Mvh
Erico
Gottröra

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #44 skrivet: 25 jul-07 kl 21:00 »
Hej!

Som nybliven medlem i forumet. har jag läst med mycket intresse den här tråden. Men hittade inte svar till mitt problem som är det motsatta som trådskaparen hade.
Min hydrofor är helt full (glasröret på utsidan visar bara vatten) och jag kan inte bedömma om pumpen (finns inte i närheten) går på varje gång man öppnar en kran.
Ska jag tömma hydroforen och fylla den igen? Kolla att toppventilen inte  släpper luften?
Med en brunn som ger lite vatten är jag orolig för att pumpen tar redan mycket stryk även när hydroforen funkar som den ska.

Mvh
Erico
Gottröra
Enklast är att tömma helt på vatten, och sen fylla på med nytt. Det är inte onormalt att man får göra det då och då.

Jag förutsätter att ventilerna på glasrörstället är öppna, annars ser du inte nivåförändringarna, i hydroforen.
 Brukar sitta en manometer på toppen av glasrörsstället, visar den tryckförändringar, är i alla fall den översta ventilen öppen. (brukar vara röda rattar)

Leif

ollerwe

• Uppland
« Svar #45 skrivet: 25 jul-07 kl 22:24 »
Tack! Nu har jag gjort det om det funkar som det ska.

Får jag komma med ett par följdfrågor?

1- Glasröret visar att tanken fylls till 2/3 nu vilket är säkert OK. Däremot tycker jag att den börjar fyllas lite för snabbt, så fort halva tanken är tom. Är dålig på matte men skyllnaden mellan fullt och återfyllning kan inte vara större än 30 - 40 liter på en 200 liter tank.
Röret är försett men en mätare som inte funkar och två rattar i varje ända. I fall de funkar (något rostiga/smutsiga) är för att justera högsta respektive lägsta nivåerna i tanken?
2- jag hittar inte någion toppventil utan jag gissar att den ersattes med ytterligare en manometer (som inte funkar) tätad med en tjock massa (svetsad?). I alla fall, och av ren nyfikenhet och för att lära mig, vad har en toppventil för funktion och hur kommer det sig att hydroforen funkar utan den?

Med vänliga hälsningar
Erico

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #46 skrivet: 25 jul-07 kl 23:34 »
Det verkar att fungera som det ska.

Det som ger mängdskillnaden i vattnet är vattentrycket, ok det verkar vara bra, spec om man har brunn med begränsad mängd vatten. Det finns en tryckströmbrytare någonstans, som reglerar trycket från pumpen.

Att du inte kan skruva på ventilerna gör inget, fungerar inte manometern gör inte det heller något. Tycker du att du har bra tryck på vattnet, låt den va.

Rör inget i onödan, men var beredd på att du kan behöva göra om proceduren inom ett år.

Hälsn Leif

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #47 skrivet: 25 jul-07 kl 23:35 »
Tack! Nu har jag gjort det om det funkar som det ska.

Får jag komma med ett par följdfrågor?

1- Glasröret visar att tanken fylls till 2/3 nu vilket är säkert OK. Däremot tycker jag att den börjar fyllas lite för snabbt, så fort halva tanken är tom. Är dålig på matte men skyllnaden mellan fullt och återfyllning kan inte vara större än 30 - 40 liter på en 200 liter tank.
Röret är försett men en mätare som inte funkar och två rattar i varje ända. I fall de funkar (något rostiga/smutsiga) är för att justera högsta respektive lägsta nivåerna i tanken?
2- jag hittar inte någion toppventil utan jag gissar att den ersattes med ytterligare en manometer (som inte funkar) tätad med en tjock massa (svetsad?). I alla fall, och av ren nyfikenhet och för att lära mig, vad har en toppventil för funktion och hur kommer det sig att hydroforen funkar utan den?

Med vänliga hälsningar
Erico

1.
Ja 2/3 är ok. Med en 200 liters tank är det normalt att pumpen startar när du tappat ca 30-40 liter.
Kranarna är till för att stänga av vattentrycket mot glasröret och har inget med nivån i tanken att göra. Glasröret visar ju bara vattenytans nivå.

2.
Toppventilen är till för lite olika specialgrejor och ska normalt vara pluggad och tät. Annars kommer ju luften längst upp i hydroforen att läcka ut och du måste tömma hyroforen igen för att få in luft.

Man ska inte se hydroforen som en tank utan som en tryckbehållare som avlastar pumpen genom att den inte behöver starta så fort du tappar en liter vatten.
Funktionen med hydroforen är ju den att man vill ha luft i tanken som komprimeras (trycks ihop) ungefär som en fjäder och håller emot vattentrycket från pumpen. Sen när man släpper ut vatten så "fjädrar" luften ut sitt mottryck tills det är slut och pumpen måste starta igen.
Men när luften tar slut i hydroforen finns inget fjädrande mottryck och eftersom vatten inte kan komprimeras (tryckas ihop) så kommer då pumpen att starta så fort du öppnar kranen.

RaggarBonden  8)
« Senast ändrad: 25 jul-07 kl 23:42 av RaggarBonden »
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Fridolf2

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 27 jul-07 kl 23:22 »
Här försvinner alltid lite luft ur hydroforen, det tror jag det gör för alla, så den behöver ju fyllas på ibland. Jag har ersatt pluggen i toppen med en ventil  av bildäckstyp, så när jag tycker att det är för mycket vatten i så tar jag bara kompressorn och fyller på mer luft, klart på fem minuter och man slipper hålla på att tömma ur allt vatten och greja... ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

162 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser