Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp dom dör.  (läst 12351 gånger)

thunrida

• Skåne - here we are.. Nån som vill leka?
    • Skåne
    • Darkwerks
SV: Hjälp dom dör.
« Svar #20 skrivet: 19 nov-10 kl 11:55 »
Jätte bra svar!

Tack alla :)
Jobb på Fredriksdal, Vikingatida hantverk och historiska marknader, renoverar sekelskiftesgård,
Bor med sambo och son :) Hej å Hå!  Jobba På!  Njuta..  Älska..  Leva..

Meritaton

« Svar #21 skrivet: 19 nov-10 kl 18:32 »
Nu har jag inte kollat vikt/volymförhållandet på kaninpellets, jag antog, kanske felaktigt, att en liter väger ca 1 kg.

Mina kaniner äter ca 1 dl per kanin och dag, och det tar minst 4 månader att föda upp dem. Visst, de första veckorna äter kaninungarna inte så mycket, men mammans (och även pappans) foder ska räknas in i ungarnas förbrukning. Jag håller på att byta till produktivare raser, har nu mycket FV, korsat med Stora silver och Californian.

Säg 18 veckor för att föda upp kaninen till lagom slaktvikt, 1 dl foder per dag, räknat på både ungens foder och ungens andel av föräldrarnas foder. 18 veckor * 7 dagar * 1 dl = 12,6 dl foder.

I foderkostnaden måste man också räkna in kostnaden för att få hem fodret, antingen man kör och hämtar det eller man får det hemtransporterat. Så att hitta billigare foder långt bort är knappast en fördel, transportkostnaden blir hög. Man måste ha så många att man kan köpa hela pallar med foder, eller ännu hellre, kan köpa på bulk, sisådär något ton åt gången. Då får man ha rätt många kaniner...

Men du, varför inte slå dig ihop med fler uppfödare och beställa en stor mängd?

Så har vi gjort här i Finland.
Jag "buntade ihop" 7 uppfödare och tillsammans har vi nu beställt hem mästers kaninfoder från sverige. hela 90 säckar alltså 3 lasttrallar.
Räknade bara ut vad som går åt på ca 9 månader.
JÄttesmidigt och bra.
Med frakt till finland och med fodrets pris slutade notan på 220kr per säck och det färdigt fraktat till finland!

Jag vet också att spannfood levererar hem foder runt om i sverige.

Så nog kan man få bra foder till skäligt pris alltid.

Vet att stefan rotkirk kör med detta foder till sina rexar och har gjort det sen fodret kom ut på marknaden för snart 10 år sen.
Han har rexar för päls och kött och har väldigt fina djur.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #22 skrivet: 20 nov-10 kl 13:58 »
Har flera gånger försökt få andra mindre uppfödare intresserade av att samköpa, men inte lyckats. Och 220 kr per säck är fortfarande för dyrt, det måste vara billigare än så för att uppfödningen ska gå runt.

Men nu har jag ev hittat några blivande mindre uppfödare att samköpa med, och så har jag funderat lite på att blanda själv. Spannmål kan jag nämligen köpa mycket billigt. Det kräver lite studier, och lite pyssel med att blanda, men kanske är det värt det...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #23 skrivet: 21 nov-10 kl 02:13 »
Blanda eget är bara värt om du gör av med MÅNGA kilo foder i månaden... Eller om du kan få köpa mindre mängder. Det är meckigt och när jag provade så han de olika ingredienserna bli dåliga innan jag hann använda allt. Krångligt med mineralerna/vitaminerna också. Eller om du är nöjd med mindre perfekta värden :P... Jag var petig....

Vad får du tag på för råvaror och fodermärken i närheten?

Excel är din bästa vän när det gäller att räkna på att blanda foder :D.

//Lina

mysfaktor

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 21 nov-10 kl 22:04 »
Inte ger man en kanin 12kg foder på 3 månader? Det är ju gaaalet....

Mina dvärgar äter ungefär 0,5-1kg per kanin och månad.
stackars djur!!! :'( :'( :'(

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #25 skrivet: 21 nov-10 kl 22:08 »
mysfaktor:
PELLETS. Vi diskuterar "foderkoncentrat" dvs pellets eller müsli.
//Lina

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #26 skrivet: 21 nov-10 kl 22:11 »
Har flera gånger försökt få andra mindre uppfödare intresserade av att samköpa, men inte lyckats. Och 220 kr per säck är fortfarande för dyrt, det måste vara billigare än så för att uppfödningen ska gå runt.

Men nu har jag ev hittat några blivande mindre uppfödare att samköpa med, och så har jag funderat lite på att blanda själv. Spannmål kan jag nämligen köpa mycket billigt. Det kräver lite studier, och lite pyssel med att blanda, men kanske är det värt det...

Jag har förresten just hittat ett hästmineralpellets som jag är mycket nöjd med värdena på, tänker börja använda det till våren! St. Hippolyts GMK, proportionerna är rätt för att användas till kanin också. Ca 400kr för 10kg. Men det blir ju inte många gram om dagen dom behöver av det ^^.
//Lina

mysfaktor

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 21 nov-10 kl 22:12 »
mysfaktor:
PELLETS. Vi diskuterar "foderkoncentrat" dvs pellets eller müsli.
ja,och jag anser att kaniner inte ska äta det!!
de klarar sig bra på hö.
jag har haft 8st hästar och jag vet vad pellets är dvs kraftfoder!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #28 skrivet: 21 nov-10 kl 22:15 »
ja,och jag anser att kaniner inte ska äta det!!
de klarar sig bra på hö.
jag har haft 8st hästar och jag vet vad pellets är dvs kraftfoder!

Jag tycker faktiskt att du börjar spåra ur lite. Skärpning! Bara för att du tycker en sak betyder inte det att alla andra har fel!  >:(

Och att kommentera "stackars djur" om Linas kaniner vittnar ju bara om din okunskap...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

mysfaktor

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 21 nov-10 kl 22:19 »
Jag tycker faktiskt att du börjar spåra ur lite. Skärpning! Bara för att du tycker en sak betyder inte det att alla andra har fel!  >:(

Och att kommentera "stackars djur" om Linas kaniner vittnar ju bara om din okunskap...

/Sara
ja vilka är det som spårar ur igentligen? folk ger kalvfoder till sina kaniner och 12kg pelets på 3månader?? herregud,konstigt at de dör? nej verkligen INTE!!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #30 skrivet: 21 nov-10 kl 22:29 »
ja vilka är det som spårar ur igentligen? folk ger kalvfoder till sina kaniner och 12kg pelets på 3månader?? herregud,konstigt at de dör? nej verkligen INTE!!

Om kaninerna dog av att man gav dom kalvfoder så skulle inte folk ge dom kalvfoder.

Nu tycker jag iofs inte att kalvfoder är särskilt vettigt att ge till kaniner, men vissa tycker att det funkar bra, och så länge djuren mår bra så är ju allt okej tycker jag.

/Sara

mysfaktor

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 22 nov-10 kl 01:49 »
Om kaninerna dog av att man gav dom kalvfoder så skulle inte folk ge dom kalvfoder.

Nu tycker jag iofs inte att kalvfoder är särskilt vettigt att ge till kaniner, men vissa tycker att det funkar bra, och så länge djuren mår bra så är ju allt okej tycker jag.

/Sara
varför ens ge de kalvfoder? varför inte ge dem foder som är anpassat til kaniner?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #32 skrivet: 22 nov-10 kl 02:05 »
varför ens ge de kalvfoder? varför inte ge dem foder som är anpassat til kaniner?

Fråga inte mig... Jag har ingen aning... ;)

/Sara

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #33 skrivet: 22 nov-10 kl 06:50 »
Om nu ekonomi är ditt intresse, så borde det inte vara svårt att förstå. Själv har jag hittills gett kaninpellets, och jag har gått back ganska rejält. Jag tycker om mina djur, och är beredd att lägga tiden utan att få någon ersättning för den. Men jag är sjukskriven, jag har inte råd att föda upp djur som kostar mig mer än jag kan sälja dem för.

Och de flesta verkar inte mena att man ska ge enbart tex kalvfoder eller renfor, utan att man ska använda det fodret som en av ingredienserna i kaninmaten, för att totalt sett få ett bra kaninfoder, som kostar mindre.

Och när alla är upprörda över den fodermängd jag skrev vill jag bara påpeka att den dels är en uppskattning, dels innehåller hela foderåtgången för kaninen, dvs även den som mamman och pappan äter. Det är det enda vettiga sättet att räkna om man ser det företagsekonomiskt.

Anledningen till att jag funderar på att blanda foder själv är att jag har flera olika djurarter, som delvis behöver samma råvaror i fodret. Så om jag blandar själv kan jag köpa in ganska stora mängder av dessa ingredienser, plus några specialingredienser till varje art, och sedan blanda vettiga foder till dem, som förhoppningsvis är mer ekonomiska än de färdigblandade, men som djuren både växer och mår bra på.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Qiz

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 22 nov-10 kl 09:55 »
Ska om en stund väga volymen på Rabbfor men kom fram till att jag ger mina ca 13 liter på tre månader per kanin. Mer om det är en digivande hona. Det är inte ett dugg synd om mina kaniner!!  ;D ;D ;D
De älskar pelletsen och de är friska, fina, glada och perfekta i hullet! 8) 8)
Bör tillägga att de inte dött av pelletsen utan det är levande kaniner jag beskriver. ;)
Mvh Zandra

Meritaton

« Svar #35 skrivet: 25 nov-10 kl 18:34 »

Nu är ju 220kr för 25kg färdigt fraktat till Finland.

Mästers kostar i sverige 140kr + moms + eventuella transportkostnader.

Vet att foder+ moms + transport till stockholm från tibro fick en slutnota på 170kr per 25kg foder om man beställde 2-3 lasttrallar (60-90 säckar).
 :)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #36 skrivet: 25 nov-10 kl 19:15 »
Jo, men själv gör jag av med ca 1 25 kg säck i veckan vid maxproduktion i nuläget, så 60-90 säckar är rätt många att köpa själv. Och jag bor långt ute på landet, så frakten brukar kosta en hel del pengar.

Men som sagt, om man kan få några andra kaninuppfödare i närheten att samköpa foder, så är det rimligt att köpa på det sättet. Fast även med 170 kr för 25 kg, så är det inte några stora marginaler, det blir väldigt lång avskrivningstid på inventarierna om intäkterna ska kunna betala för dem. Och då är mina burar osv gjorda/köpta/fådda ganska billigt, och jag har inte andra större kostnader.

Jag var fullt på det klara med att det inte var någon lönsamhet i djurhållning i min lilla skala, men jag var inte riktigt beredd på att det skulle vara så svårt att få det att någorlunda gå ihop. Även fast man givetvis räknar sin arbetskraft som värd noll kronor.

Här på forumet vill jag inte vara alltför negativ, det är bra att många försöker vara självhushållande och leva med små kostnader, äta kött från djur som mått bra och äta grönsaker som odlats ekologiskt och som skördas strax innan konsumtion. Men jag vill samtidigt förmedla mina erfarenheter, som är att man måste räkna noga på sina kostnader, och se till att hitta billiga lösningar där det går, om man inte vill gå allt för mycket back på sin "självhushållning" eller småskaliga produktion. För annars är det bara en dyr hobby, som vilken annan hobby som helst. Ibland är den tom ganska miljöskadlig om man inte tänker sig för.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #37 skrivet: 25 nov-10 kl 19:27 »
Billigast är ju att blanda själv =). Lusernpellets + mineralblandning och ett bra hö kommer man långt på.
//Lina

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #38 skrivet: 25 nov-10 kl 19:32 »
Billigast är ju att blanda själv =). Lusernpellets + mineralblandning och ett bra hö kommer man långt på.
Men det är ju här som det blir svårt. Det finns flera trådar om kaninfoder, men få konstruktiva diskussioner/erfarenhetsutbyten av att blanda eget foder. Ofta får man bara rådet att köpa färdig pellets.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #39 skrivet: 25 nov-10 kl 19:35 »
Ska vi göra ett försök =)? Jag startar en ny tråd!
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser