Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp slakt!  (läst 16818 gånger)

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
Tupp slakt!
« skrivet: 16 nov-10 kl 14:04 »
Om man slaktar en tupp denna årstid, hur ska man göra så den inte blir så  seg?  Kokas innan som höna eller? tupparna e födda i somras.  I annat fall får det bli hundmat.......
Annat man ska tänka på innan slakt? 

regnpipan

• Gäst
SV: Tupp slakt!
« Svar #1 skrivet: 16 nov-10 kl 14:34 »
Låter man den hänga i 40 dygnsgrader som annat kött så borde det funka bra. 6 månadersdjur är ju inte direkt gamla....

Men tänk på att inte kyla ner slaktkropparna för fort. De skall inte vara nere i +10 förrän efter 10 timmar.

SecretQ

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 16 nov-10 kl 20:02 »
Låter man den hänga i 40 dygnsgrader som annat kött så borde det funka bra. 6 månadersdjur är ju inte direkt gamla....

Men tänk på att inte kyla ner slaktkropparna för fort. De skall inte vara nere i +10 förrän efter 10 timmar.

Men hallå ?  nu förstår inte jag någonting..... ???  Vad e 40 dygnsgrader    tänk på att jag e 08 i botten och dessutom blond!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 16 nov-10 kl 20:12 »
För att få fram dygnsgrader multiplicerar du temperaturen med tiden. Dvs 1 dygn med 40 grader är 40 dygnsgrader. Men det är också 4 dygn med 10 grader eller 8 dagar med 5 grader.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

trallallaa

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 nov-10 kl 20:42 »
Jag är också 08, till och med från Tensta,bara betong så långt ögat når  :o ::) och jag fattar inget om dygnsgrader och hängning  ::).
Jag slaktade tupparna,flådde dem, stoppa in dem i en påse i frysen.

Jag har inte mått dåligt och tupparna har jag kokat, gjort en currysås, tagit bort allt kött,lagt köttet i curryn och låtit det koka ihop. Fungerar jätte bra.
(Eftersom jag inte är en riktig Alternativare ,så har jag köpt en färdig Indisk curry kryddblandning, som jag blandat med cocosmjölk  :P)

SecretQ

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 16 nov-10 kl 21:57 »
Tack tack !!   för informationen
Just nu håller min 16 åriga dotter på med själva avlivningen  dvs halshuggning! Hennes blödiga mor sitter inne och väntar tills det är klart  ;D

Bellaman

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 16 nov-10 kl 22:20 »
Ska man verkligen behöva hängmöra en tupp? Det behövs ju inte ens med fläsk. Vad säger du Azo-Lina? Har du gjort det någon gång?

Jag brukar förklara 40 dygnsgrader så här:

Antal dygns hängmörning x dygnsmedeltemperaturen = 40. Funkar bäst i kylrum där man vet vad temperaturen är hela dygnet.  Så håller den 8 grader så ska den hänga i 5 dygn.  :)

MVH Bellaman

Strajder

• Aspegården
« Svar #7 skrivet: 16 nov-10 kl 22:34 »
Jag hänger inte ungtuppar. Däremot måste man ta hänsyn till att "moderna" recept på kyckling är anpassade till gödkyckling som är en helt annan produkt än den som vi själva slaktar. Om man utgår från äldre recept så ser man att tillagningstiderna är längre och tillagningen försiktigare. Alltså långsamt puttrande i gryta (Coq au vin) eller låg temperatur under längre tid i ugn (gärna med några skivor bacon över eller på annat sätt undvika att det blir torrt).
Grundregeln är att om det tagit lång tid att föda upp så tar det lång tid att tillaga!

Alltså det som Slow Food-rörelsen förespråkar...

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 16 nov-10 kl 22:42 »
Ska man verkligen behöva hängmöra en tupp? Det behövs ju inte ens med fläsk. Vad säger du Azo-Lina? Har du gjort det någon gång?

Jag brukar förklara 40 dygnsgrader så här:

Antal dygns hängmörning x dygnsmedeltemperaturen = 40. Funkar bäst i kylrum där man vet vad temperaturen är hela dygnet.  Så håller den 8 grader så ska den hänga i 5 dygn.  :)

MVH Bellaman

Det finns nåt som heter mörningstimer också, den hängs vid slaktkroppen och räknar ner i procent efter grader och tid.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 17 nov-10 kl 08:30 »

Jag har aldrig sagt att jag hängmörar  ;) Bara sagt hur man räknar dygnsgrader.

Djur yngre än 6 månader kokas gryta på eller grillas på "vanligt sätt"
Äldre djur hamnar i tryck kokaren eller görs långkok på eller så fodras hundarna & katterna med slaktkroppen.

Sen är det ju så att folk idag är vana vid det kött som blir på en 40-50 dagar gammal broiler som inte har rört sig ur fläcken. Deras kött blir ljusare och mörare. För att tillaga en tupp som har sprungit runt och rört sig normalt och kanske blivit 4 gånger så gammal krävs andra tillagningsmetoder eller hängmörning. Min man är lite mer känslig för segt kött och tycker att en 6 månaders tupp är gränsfall för grillning.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ElisaElisabeth

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 17 nov-10 kl 10:24 »
Lergryta, länge i ugnen, ganska låg värme, fyll kroppen med kryddor, lök och grönsaker. Gott! (Funkar bra med gamla tuppar och sega höns.)

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 17 nov-10 kl 10:43 »
Jag är också från Stockholm i grund och botten, här möras inget, se bara till att du kokar LÄNGE i grytan tills det blir mört.

Lagade nyligen till två tuppar som var 17 månader, det tog 2,5 timmar, blev perfekt!
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

regnpipan

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 nov-10 kl 17:25 »
mörningsprocessen handlar ju helt enkelt om att man omvandlar muskler till kött. Det tar sin lilla tid om det skall bli bra och det är det som gör en av de stora smakskillnaderna mellan lejonparten av allt köpekött som finns i butikerna och det egna köttet.

Jag rekommenderar alla att läsa Jägarens nya kokbok samt Fågeljägarens kokbok. Där står vad man behöver veta angående slakt och hängning, att det sedan handlar om vilda djur spelar ingen roll. Musklerna är uppbyggda på samma sätt (men kanske lite olika mycket använda) och motsvarigheter till tamdjuren är lätta att hitta bland de vilda.

Sizzela

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 17 nov-10 kl 19:10 »
Ingen hängning, lergryta 100 grader endast! och i ugnen länge, länge tills köttet i princip lämnar benen. Salt och valfria kryddor. Köttet blir saftigt och mört.

Bellaman

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 17 nov-10 kl 20:39 »
Ha ha!
Ni är så kloka allihopa! Själv ska jag inte uttala mig om hängmörning på tupp eftersom min gubbe vägrar äta sina kamrater.... :D

SecretQ

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 17 nov-10 kl 22:41 »
Jag gjorde en thai gryta med rödcurry morötter och paprika och bambuskott det vart skit av allting, jag hade då kokat tupparna i en gryta innan. Det blev som den gamla hönsgrytan man fick i plugget trådit och eländigt det liksom tovade i hopsig

regnpipan

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 18 nov-10 kl 07:59 »
Självklart går det att tillaga musklerna direkt. Det har man gjort i alla tider och mänskligheten finns ju fortfarande kvar. Men köttet blir smakrikare och mörare om det får hänga. Det kräver inte heller timmar av kokning. Däremot kräver det en högre hygienstandard om man tillåter en mörningsprocess i slaktkroppen.

När jag slaktade ut mina myskänder lät jag dem hänga i 60 dygnsgrader. Blev ett fantastiskt mört och fint kött. Det gäller dock att använda näsan. Lukta på köttet dagligen. Så fort det luktar det minsta surt har det hängt för länge....... Denna tid på året är dock optimal för att hänga slaktkroppar lite längre, det finns väldigt få bakterier i farten och flugorna har gått i dvala.

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #17 skrivet: 23 maj-13 kl 18:17 »
Hänga och sen ett långkok, tror dock inte att den är så värst seg om den bara är ett år. Men klassisk coq au vin är aldrig fel!

octavianus

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 08 sep-13 kl 17:07 »
Tuppslakten närmar sig, de är ca 4 månader. Funderar på det här med hängmörning, kan man göra det i kylskåpet liggandes på ett fat? Och om så är fallet, bör den ligga i en påse eller helt "öppet". Antar att det kan vara bra att vända på den ett par gånger per dag?

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 13 sep-13 kl 16:05 »
 ??? När ni skriver "koka lääänge"; Hur lång tid är lääänge?
(mina ungtuppar blir ½året till slakten)
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Dela detta:

* Inloggade just nu

299 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser