Hej!
Vi fick en ny ankdam till vår lilla myskankshage igår, inte året gammalt än, gissar jag. De två andra ankdamerna och den stora draken i hagen (ungefär lika gamla som den nya tjejen, tror jag) hälsade glatt med svansviftning och mycket pussar och de verkade alla komma relativt bra överrens.
Idag på morgonen när jag kom ut var där ett väldans oväsen. Min första tanke var att räven hade kommit in på något vis eller det hade landat en gås hos oss (det lät lite som gås-skrik), men så var det såklart inte. Istället ser jag draken sitta ovanpå den nya tjejen i deras badkar. Mobbing av värsta sorten, tänkte jag, han dränker den nya. Så jag jagade bort dem därifrån för att ge henne en chans, men draken jagar efter henne och hinner ikapp mitt i hagen där han trycker ner henne igen och nu verkar hon foga sig. Mer såg jag inte eftersom jag var på väg, men det verkade lugna sig i hagen iaf och nu några timmar senare är det som inget hade hänt. De äter sida vid sida och kommer bra överrens igen.
Kan det ha varit ank-kärlek redan? Jag trodde inte vår unge drake var kapabel till sånt än, han har inte uppvaktat våra andra tjejer alls...
Någon som vågar sig på en kvalificerad gissning? Hur vet jag att det är ägg på gång och hur lång tid tar det från parning till ägg och sen mellan ägg och ankunge?
/ Anapse