Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kakelugnar  (läst 9459 gånger)

Eleganten

• Västmanland
SV: Kakelugnar
« Svar #20 skrivet: 16 dec-10 kl 19:17 »
nej det funkar inte.
Estetiken framför allt

ersam

• -
« Svar #21 skrivet: 16 dec-10 kl 21:14 »
Oj oj - här hettar det till! Nån mer som har erfarenhet av silikatfärg på varma ytor. Är själv mycket intresserad så dela med er av era erfarenheter istället för att bolla frågan fram och tillbaka!   (:)

Eleganten

• Västmanland
« Svar #22 skrivet: 17 dec-10 kl 06:35 »
Min erfarenhet är som sagt att det inte funkar. Jag har strukit tusentals m2 på putsade väggar/ öppna spisar/ källarväggar/ skorstenar etc och jag tycker att det är en bra och beprövad färg (Uppfanns eller vad man ska kalla det av en tysk på 1850talet)  som är lätt att använda.
En gång skulle jag måla en murstock i anslutning till en vedspis. När dom sen eldade i vedspisen så släppte färgen precis ovanför vedspisen. Jag vet inte hur många gånger jag var dit för att göra om. Tillslut fick jag knacka ner putsen på  spiskåpa och hela helv.. Putsa om också strök jag med kalkfärg.
Det är min erfarenhet. Fram till dess hade jag aldrig upplevt några problem med silikatfärg.
Men den händelsen gör att jag aldrig kommer använda silikatfärg där jag misstänker att det kan bli mkt varmt.
Estetiken framför allt

ersam

• -
« Svar #23 skrivet: 17 dec-10 kl 08:26 »
Men du har aldrig varit med om att den flagat på andra ställen då? Kanske det var underlaget på just det stället?

Ifrågasätter inte vad du varit med om men har själv en murspis på ett trångt ställe där man ständigt går emot och har funderat att måla den med silikatfärg istället men nu fick jag en tankeställare.

Har en murstock från en kakelugn som tidigare flagade av ganska så friskt - den var målad med limfärg. Men silikatfärgen sitter bra. Skulle uppskatta att den blir 40-45 grader som varmast.

Var går gränsen tro?

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #24 skrivet: 17 dec-10 kl 09:16 »
Kanske lite overkill, men om din "kakelugn" inte ar kaklad och du vill kla om den, varfor inte bara smalla upp kakelplattor?  Dvs. bygg om den till att bli en riktig kakelugn sa slipper du problemet. Vitt kakel ar inte sa dyrt, eller ocksa kan man gora sjalv, om man ar duktig pa att kavla och branna kakeldeg.

Eleganten

• Västmanland
« Svar #25 skrivet: 19 dec-10 kl 17:23 »
Men du har aldrig varit med om att den flagat på andra ställen då? Kanske det var underlaget på just det stället?

Ifrågasätter inte vad du varit med om men har själv en murspis på ett trångt ställe där man ständigt går emot och har funderat att måla den med silikatfärg istället men nu fick jag en tankeställare.

Har en murstock från en kakelugn som tidigare flagade av ganska så friskt - den var målad med limfärg. Men silikatfärgen sitter bra. Skulle uppskatta att den blir 40-45 grader som varmast.

Var går gränsen tro?

Nej det är enda gången jag vart med om det.
Underlaget var ett kc bruk, optirocs 224 om jag inte missminner mig. Det var samma underlag på hela murspisen. Nyputsat alltihopa.

På det stället som det flagade blev det så varmt att man inte kunde hålla handen mot murstocken.

Jag tror som sagt att det lär till ganska höga temperaturer. En vanlig murstock ska inte vara ngt problem.

Estetiken framför allt

ersam

• -
« Svar #26 skrivet: 19 dec-10 kl 20:24 »
Kanske kc-bruket är en bov i dramat - bara spekulerar...

Är ingen expert på det där med bruk men har putsat en murspis med c-bruk - tror jag det var. c=kc? Putsen sprack i ett snyggt rutnät. Har senare kört med hydrauliskt kalkbruk med bättre resultat.

Eleganten

• Västmanland
« Svar #27 skrivet: 19 dec-10 kl 22:18 »
Kanske kc-bruket är en bov i dramat - bara spekulerar...

Är ingen expert på det där med bruk men har putsat en murspis med c-bruk - tror jag det var. c=kc? Putsen sprack i ett snyggt rutnät. Har senare kört med hydrauliskt kalkbruk med bättre resultat.

C-bruk är ett kc-bruk. kc=kalk+cement . Det Bruk jag använde var också ett c bruk.
Hydrauliskt kalkbruk är ett väldigt trevligt bruk att jobba med. För att inte tala om rent kalkbruk. Rena drömmen.
Estetiken framför allt

Dela detta:

* Inloggade just nu

257 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser