Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Törs ni äta egna ägg?  (läst 25321 gånger)

esten

• -
SV: Törs ni äta egna ägg?
« Svar #40 skrivet: 12 dec-10 kl 14:01 »
Även ägg som ska användas i hushållet ska vändas , genom att vända äggen minst en gång i veckan kan hållbarheten ökas lite .

pålle

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 12 dec-10 kl 14:04 »
Om ja fattat saken rätt så kommer gulan närmare skalet  om det står med spetsen uppåt så kan det ha någon betydelse  tro? .

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #42 skrivet: 12 dec-10 kl 15:04 »
Då kan man ju undra varför köpeägg alltid står med spetsen uppåt? För att de med flit vill att de inte ska stå sig så länge så man måste köpa nya? Eller okunskap?

Fast nu var det i och för sig tre år sen jag köpte ägg i affär... De kanske står rätt nu?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

esten

• -
« Svar #43 skrivet: 14 dec-10 kl 17:13 »
Jag vet hur salmonella smittar. I kladdkakeexemplet ska det ha varit så pass mycket salmonella i kakan att den blivit toxisk.
Det var alltså inte sjukdomen de dog av, utan giftet.
Men vi ska se om sambon får fram källan.
Annars får han väl skälla på sina lärare.

Så här står det i boken Katastrofmedicin av Sten Lennquist :
Man bör noga skilja på salmonellainfektioner som orsakas av primärt djurpatogena salmonellastammar , varvid flera miljoner bakterier behövs för att orsaka ett insjuknande hos människa , och primärt humanpatogena stammar som salmonella typhii och salmonella paratyphii A och B . I de senare fallen kan smittdoserna vara ytterst små och symtomatologin betydligt allvarligare än vid de "vanliga" salmonelloserna , som sprids genom inadvekvat livsmedelshantering. Viktigt i samband med salmonellainfektion är att en salmonellainfekterad patient ofta har obetydliga symtom och under mycket lång tid ( upp till flera år ) kan vara symtomfri smittbärare .

Detta styrker det jag tidigare skrev att någon som varit med och gjort kladdkakan redan var smittad . Då ägg eller andra infektionskällor , tex dåligt skjölda grönsaker infekterade med fågelspillning inte ger dessa symtom eller så snabb utveckling av en allvarlig smitta vilket dock de männskliga varianterna kan göra .
« Senast ändrad: 14 dec-10 kl 21:42 av esten »

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #44 skrivet: 14 dec-10 kl 18:04 »
Givetvis äter jag mina ägg skulle aldrig falla mig in tro att köpeägg är bättre snarare tvärom...en tanke har slagit mig alla som köper billiga burhösnägg från Finland vet dom vad dom fått för foder??

Jan lindgren

« Svar #45 skrivet: 14 dec-10 kl 20:54 »
Hej!
Med en läkare och en mikrobiolog i hushållet så hårdkokar vi egna ägg. Vi skulle aldrig ta risken att åta dåligt tillagade ägg särskilt med tanke på hur mycket småfåglar och möss som vi har. Hur svårt sjuk man blir av salmonella och campylobakter beror på vilken stam man smittas av. Vi är också mycket noga med att eget kött når tillräckligt hög temperatur.
MVH
Jan

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #46 skrivet: 14 dec-10 kl 21:00 »
Inställningarna till risker skiljer sig  ;) Trots att vi har en infektionsläkare i familjen äter vi löskokta och råa ägg från egna höns i vår familj  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Veronica_57

• Ångermanland
    • lomviken.se
« Svar #47 skrivet: 15 dec-10 kl 15:45 »
Ja, man kan ju undra vad det är för vits att ha höns om man inte törs äta äggen ???
Det finns väl inget bättre att få plocka in ljumma ägg, och sen baka och tillaga dom, då kan jag säja att man känner sej rik.
Vi njuter då av äggen ;D
Veronica_57
Vera-57
Gård på landet,en kärleksfull man, farmor till en liten super Nowa, och en liten Alva 1 labradorpojke. 1 cairnterrierpojke och 2 katt gubbar,1 skånsk blommehöna, 3 sussexhönor, blandrashönor 1 hedemoratupp, 5 blandrasankor,  och 3 afrikansk dvärggetter.

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #48 skrivet: 15 dec-10 kl 16:25 »
Nu är väl jag dum men som jag läser det vare sig det är sant eller en skröna) så handlar det ju inte om att äta egna ägg utan hur man behandlar mat. Jag skulle aldrig äta en kaka som stått framme i sol en hel dag - vare sig den hade mina höns ägg eller köpe ägg i sig.

Att jag glatt äter våra höns ägg spelar liksom ingen roll. 
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser