Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Törs ni äta egna ägg?  (läst 25329 gånger)

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
Törs ni äta egna ägg?
« skrivet: 11 dec-10 kl 12:59 »
Hur vet man egentligen om ifall ens fågelbestånd har sjukdomar som salmonella eller campylobacter?

Törs ni äta ägg från era fåglar som går fritt utomhus?
Även saker där man inte kommit upp i så mycket värme att dessa bakterier dör, som majonäs, maränger och kladdkaka?

Jag har hört en sådan skräckhistoria om en far och ett barn som dog knall och fall av kladdkaka att jag kanske nojjar, men hur tänker ni?

När man köper ägg i affären här i Sverige så känner jag mig tryggare på något vis (kanske är dumt, men så är det)
om du inte kan kämpa eller fly - FLYT!

Attes matte

• Jämtland
SV: Törs ni äta egna ägg?
« Svar #1 skrivet: 11 dec-10 kl 13:09 »
Självklart!
Nu går inte mina höns ute än eftersom jag inte hade nån hönsgård när dom var små, och nu är det ju både för kallt och för snöigt, men jag har inga som helst betänksamheter mot att äta dom egna äggen helt råa om det skulle vara så. (Förutom att råa ägg är rätt äckligt då...  ;D )

Jag fattar inte vad man skulle kunna dö av knall och fall i ett ägg...  ??? Salmonella kan man ju bli dålig av, men inte tusan dör man av det.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 11 dec-10 kl 13:10 »
Självklart äter jag äggen som mina höns lägger. Att få egna ägg är ju en del utav anledningen till att man har djuren (även om jag klarar mig bra med att bara få sköta och vara med dessa underbara varelser ändå,  detta skulle dock vara en stor risk för att jag skulle bli smittad ändå om de hade något farligt för människor så som jag bär, gullar och till och med pussar på dem).

Ätit löskokta ägg, slickat av sockerkakssmet m.m under hela mitt liv av äggen från våra höns. Jag lever och mår bra än, och jag tänker inte sluta. ::)

Nä, bort med de smaklösa äckeläggen från affären. ::) Här ska det vara riktigt illa om vi behöver köpa ägg i affären, annars klarar vi oss utan ägg i kylen för det mesta om det skulle vara så att det inte är några höns som lägger ägg för tillfället.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 11 dec-10 kl 13:28 »
Rädslan för salmonella är klart överdriven. Får man salmonella och är frisk i övrigt, så får man en kraftig diarré, som ofta är över på max en vecka. Och det finns bra mediciner mot diarré. Dessutom blir man gradvis immun mot salmonella om man utsätts för sjukdomen.

Campylobacter tror jag inte att man får av ägg (?), men av kött som är dåligt tillagat.

Jag tror att det är viktigare att tvätta händerna väl när man varit i hönshuset, samt att tvätta äggskalen om äggen fått gödsel på sig, om man vill undvika smitta, än att vara rädd för äggen.

Dessutom ska man självklart hålla god kökshygien. Allt som varit i kontakt med rått kött ska diskas väl i minst 70 grader. Använd aldrig samma skärbräda och kniv till sallad, grönsaker och bröd som du använder till kött. Se noga till att ingen jord eller gödsel kommer i kontakt med kött. Och om äggen är smutsiga på utsidan, se till att skalen inte kommer i kontakt med något som ska ätas rått. Följer man dessa självklara regler, och håller en allmänt god hygien, så är risken för att bli sjuk av egna ägg eller eget kött minimal. Då är nog risken att du får i dig medicinrester som tex antibiotika om du äter utländskt kött mycket större, och med allvarligare konsekvenser.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Staaf

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 dec-10 kl 14:11 »
Jag äter äggen från mina höns och köttet från mina kor och får. Dessutom är jag en sådan som gillar löskokta ägg och väldigt lättstekt, blodigt kött. Jag mår alldeles utmärkt :)

Jag tror att alla sådana där skräckhistorier är rejält överdrivna.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 11 dec-10 kl 14:22 »
Samma här. Jag har alltid ätit löskokta ägg, sockerkakssmet, majonäs osv inga betänkligheter alls. Men precis som ieenilorac skriver ska man naturligtvis håll god hygien i köket , men det gäller oavsett om man köper maten eller producerar den själv.

Om man dör knall och fall av kladdkaka så har man nog satt i halsen ::) Låter som en "råttan i pizzan" historia i mina ögon. Dessutom kan jag inte se hur en kladdkaka skulle vara någon risk. Den lagas ju i ugn och jag är ganska säker på att den blir varmare än 70grader.

Ta inte detta som någon kritik mot dig för det är det inte. Men jag blir ledsen när samhällets syn på vad som är bra livsmedel har vridits så snett att denna fråga ens behöver ställas. När mat som är producerad under fruktansvärda former och har ett sämre näringsvärde och sämre smak i människors ögon räknas som bättre och säkrare. Suck var är vår värld på väg  :(

Jag ska förövrigt ut och slakta en hemuppfödd kalkon nu  ;)
« Senast ändrad: 11 dec-10 kl 14:27 av Azoo-Lina »
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Aklejan

• -
« Svar #6 skrivet: 11 dec-10 kl 14:34 »
 :o :o :o
Självklart så äter jag mina egna ägg....varje ägg är som en gåva!

Dolvis

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 11 dec-10 kl 14:36 »
Självklart!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #8 skrivet: 11 dec-10 kl 15:00 »
Om man säger det så här.

Risken att du får sjukdomar och märkligheter av ett hemmavärp ägg är nog betydligt mindre än om man köper ägg från äggfabriker.
Dessutom så vet man att hönorna levt som hönor skall
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 11 dec-10 kl 15:10 »
ätit löskokta och råa ägg från våra/mina höns hela livet..över 30år... aldrig nånsin har jag drabbats av salmonella...och ifall att jag har det så har jag inte märkt av det...
Fjäderfän och kaniner

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #10 skrivet: 11 dec-10 kl 15:15 »
Självklart äter vi våra egna ägg, det är ju därför vi har höns!   ??? Är inte alls rädd för löskokt, majonäs, sockerkakssmet etc, varken till småbarn eller som nu när jag är gravid. Tror riskerna är starkt överdrivna och gällande de där som "dog knall och fall", det är nog en "råttan-i-pizzan-historia"...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
« Svar #11 skrivet: 11 dec-10 kl 15:46 »
Jag är antagligen nojjig just för att jag läst livsmedelshygien.

Kladdkakan var ett extremexempel, men jag tror på den, eftersom den kommer från ett livsmedelssammanhang. Det var några som bakat kladdkaka på ägg som det tydligen var salmonella i (den blir inte så varm i mitten, eftersom den ska vara lös där)och sedan hade de låtit kakan stå hela dagen framme i solen. Perfekt läge för tillväxt alltså. Kakan hade så mycket smitta i sig efter detta att pojken och pappan dog innan de kom till sjukhus.
Men som sagt: det var ett extremexempel.

Jag är inte rädd för att äta tillagade ägg, men rätt harig för just sådant som inte nått tillräcklig temperatur.

Lite av rädslan kommer kanske ifrån att jag just haft campylobacter också. Det var rent vidrigt.

Men jag är lite lugnare nu i alla fall.
Hur tvättar ni era ägg? Bara i vatten, eller skurar ni dem riktigt?

esten

• -
« Svar #12 skrivet: 11 dec-10 kl 16:15 »
Salmonella är en bakterie som bildar toxin i tarmen på den som fått bakterien i sig , Det tar alltså tid innan man blir sjuk 6-24 timmar tar det innan bakterien har bildat toxin .
Själva sjukdomstiden pågår normalt i 2-5 dagar .

De dödsfall som har inträffat pga salmonella har drabbat åldringar som inte har motståndskraft för sjukdomar eller smittor .

Så det är nog troligare att de var smittade redan innan kladdkakan och att de själva överförde smittan till kakan eftersom toxinet bildas i tarmen hos den sjuke/smittade .
Så det kan tom varit en isbit i ett saftglas , en ganska vanlig väg att bli smittad .

De måste eller troligast ha haft någon form av sjukdom som gjort att deras imunförsvar inte fungerade för att ha varit dödande .
« Senast ändrad: 11 dec-10 kl 16:21 av esten »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #13 skrivet: 11 dec-10 kl 16:16 »
Kladdkakeexemplet vill jag veta mer om. Var i världen, källa, utredningsresultat, ambulansmöjligheter, var det salmonella eller clostridium eller annat etc.

Jag tror tills vidare att det är en skröna, möjligen för att försöka få dem som läser livsmedelshygien att vakna till.

När jag läste hygien, så blev jag mindre rädd :-[
« Senast ändrad: 11 dec-10 kl 16:22 av Edgar »

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
« Svar #14 skrivet: 11 dec-10 kl 16:21 »
Kladdkakeexemplet vill jag veta mer om. Var i världen, källa, utredningsresultat, ambulansmöjligheter, var det salmonella eller clostridium eller annat etc.

Jag tror tills vidare att det är en skröna, möjligen för att försöka få dem som läser livsmedelshygien att vakna till.

Ska höra med sambon, som fick den levererad på en kurs.

Oavsett vilket, så är det inte på något sätt ett omöjligt scenario. Det krävs ju att några parametrar finns med för att det ska bli SÅ olyckligt, men tänkbart är det.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #15 skrivet: 11 dec-10 kl 16:29 »
Jag är inte ett dugg nervös för att äta våra egna ägg, ger gladeligen ungarna sockerkaksbunken för att slicka smet också!

Om jag ska vara ärlig så tvättar jag inte äggen som vi äter själva, jag skrapar bara bort ev hönsskit från dem. Tvättar man för mycket blir väl hållbarheten lägre?! Nåja, de blir inte särskilt gamla i kylen ändå nu på vintern när de har viloperiod.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 11 dec-10 kl 16:31 »
Kladdkakan var ett extremexempel, men jag tror på den, eftersom den kommer från ett livsmedelssammanhang. Det var några som bakat kladdkaka på ägg som det tydligen var salmonella i (den blir inte så varm i mitten, eftersom den ska vara lös där)och sedan hade de låtit kakan stå hela dagen framme i solen. Perfekt läge för tillväxt alltså. Kakan hade så mycket smitta i sig efter detta att pojken och pappan dog innan de kom till sjukhus.

Nu är inte jag nån expert, men om dom dog kort efter att ha ätit kakan, så känns det inte som att salmonella skulle vara boven i dramat, utan nån annan bakterie som frodades i kakan i solen.
Och vem tusan lämnar en kladdkaka i solen en hel dag...  ::)

Det är MYCKET större risk att få i sig salmonella-smitta om du äter köpt sallad än om du äter egna ägg.

/Sara

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
« Svar #17 skrivet: 11 dec-10 kl 16:33 »
Salmonella är en bakterie som bildar toxin i tarmen på den som fått bakterien i sig , Det tar alltså tid innan man blir sjuk 6-24 timmar tar det innan bakterien har bildat toxin .
Själva sjukdomstiden pågår normalt i 2-5 dagar .

De dödsfall som har inträffat pga salmonella har drabbat åldringar som inte har motståndskraft för sjukdomar eller smittor .

Så det är nog troligare att de var smittade redan innan kladdkakan och att de själva överförde smittan till kakan eftersom toxinet bildas i tarmen hos den sjuke/smittade .
Så det kan tom varit en isbit i ett saftglas , en ganska vanlig väg att bli smittad .

De måste eller troligast ha haft någon form av sjukdom som gjort att deras imunförsvar inte fungerade för att ha varit dödande .

Jag vet hur salmonella smittar. I kladdkakeexemplet ska det ha varit så pass mycket salmonella i kakan att den blivit toxisk.
Det var alltså inte sjukdomen de dog av, utan giftet.
Men vi ska se om sambon får fram källan.
Annars får han väl skälla på sina lärare.

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
« Svar #18 skrivet: 11 dec-10 kl 16:35 »
Jag kan ju tillägga att det inte är DÖ jag är rädd för. Men jag vill aldrig mera åka på en sådan typ av sjukdom, för det var HEMSKT. Det sprutade både bak och fram. I många dagar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 11 dec-10 kl 16:44 »
Jag kan ju tillägga att det inte är DÖ jag är rädd för. Men jag vill aldrig mera åka på en sådan typ av sjukdom, för det var HEMSKT. Det sprutade både bak och fram. I många dagar.

En sån bantningskur behöver du bara åka till Östersund och dricka kommunala vattnet för att få...  ;D Eller ja... Det ska visst inte spruta så mycket fram, mest bara bak.

Men ja, det är jobbigt att vara magsjuk. Är nog få saker man känner sig så jäkla klen av...  :-\

Om man känner sig osäker så kanske man kan skicka in några av sina hem-ägg och få dom testade för salmonella och andra smittor. Borde väl inte vara helt omöjligt...

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

230 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser