Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagge ballar ur på två dagar  (läst 8998 gånger)

ersam

• -
Bagge ballar ur på två dagar
« skrivet: 14 dec-10 kl 16:44 »
Känns inte nått vidare att slakta i 10 minus och stå och slabba ute i snön men ibland har man inget val.

För två dagar sedan var allt som normalt sen börjar det stångas som bara den. Allt ska sönder, stolpar vräks omkull. Baggen rymmer genom forcerat staket och grannbarnen blir jagade. Nu stångade han sig igenom entrén till byns skola och började gå omkring i korridorerna. Ungarna flydde i panik. Då hade jag varit ute med mat 45 minuter före och allt var lugnt.

Försöker rannsaka vad som hände men får inte riktigt till det. En teori är flocken med mufflonfår som drar omkring precis utanför hägnet och en granne berättade att baggen hade rymt och jagat i kapp denna flock och var efter dom ett tag. Rutan till entrén har jag en misstanke att han såg sin egen spegelbild och skulle stånga. Kan det vara denna flock som triggat beteendet tro - kanske inte så skoj att ha en annan ståtlig bagge som drar omkring runt tjejerna?

Nej usch för baggar i möblerade rum. Nu är det skott i nacken som gäller...  >:( >:( >:(

AK Corall

• Småland
SV: Bagge ballar ur på två dagar
« Svar #1 skrivet: 14 dec-10 kl 17:03 »
Förstår att det inte känns så roligt just nu, men du får tänka som så att du och din familj har blivit odödliga i bygden nu. :) Historien om baggen i skolan lär leva kvar i många år misstänker jag.  ;D

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 14 dec-10 kl 17:08 »
Jo tack! Och som inflyttade så blir det ju ännu lite mer spännande. När jag hämtade barnen på fritids så mötte vi andra barn och föräldrar som var där och tittade.

Tänkte donera hornen till skolan.  :)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 15 dec-10 kl 09:36 »
Våran bagge fick samma frispel för 2 veckor sen, han stångade sönder hela fårstallet 2ggr på mindre än 24 timmar, då körde jag han raka vägen till slakteriet. Väl där stångade han sig ur bilen och satte av efter slaktaren när vi baxade in honom likt en vildhund i 2 koppel i boxen. Har aldrig varit med om nåt liknande, nu är han kebab och glad för det är jag  >:D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

esten

• -
« Svar #4 skrivet: 15 dec-10 kl 12:01 »
Hade en granne med liknande erfarenheter .
Men där hade baggen besök av björn i fårhagen och försökt att försvara sina tjejer .
Efter det besöket blev baggen helknäpp och flög på allt som rörde sig .

kanka

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 15 dec-10 kl 15:53 »
Ja tyvärr händer det ibland att baggar blir helt galna. Hade en sån för ett antal år sedan. Han var hur snäll och fin som helst, inga problem att leda honom ut och in. Han började stångas lite lätt så vi var två för säkerhets skull, använde en ruska framför för att avleda men det gick bara några dagar. Enda gången han var lugn var om han hade fulla munnen med mat.
Vi fick också göra som Kimma, baxa in honom med 2 koppel. I stallet hade jag 1tums plank så det rådde han inte på. Tackorna var han snäll mot så han fick göra rätt för sig en sista gång innan det var dags för frysen.
En fullvuxen bagge har ju rätt stor kraft när han kommer farande så det är ju inget att leka med.
Efter detta litar jag ALDRIG på en bagge.

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

ulfg

« Svar #6 skrivet: 15 dec-10 kl 16:55 »
Ojoj, vilken historia. "Alla" kommer att minnas denna härliga historia resten av er levnadstid i byn. Lyckligtvis tror jag de flesta ute på landet tar djurhistorier med viss fattning. Jag bor intill en isbana och den har fått besök av både min fårflock ute på parkeringen och min napoletanska mastiff som älskade både korv och barn, gärna i kombination. Ändå har jag inget särskilt dåligt rykte i byn, märkligt nog  ::)
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 15 dec-10 kl 18:52 »
Pratade med en kompis och vi diskuterade hur folklivsforskare kommer att avfärda den historien för alltför bra när nuvarande ungar blir intervjuade på hemmet om 80 år. :)

Analysen kommer väl vara ungefär:
"I slutskedet av den agrara epoken i början av 2000-talet uppkom ett antal mer eller mindre fantasifulla historier om hur djur slet sig lösa och tog sig in i skolor och andra byggnader och satte skräck i befolkningen. De kan avfärdas som rena fantasier och anledning till dess uppkomst är att man upplevde tamboskap som allt mer främmande vid seklets början."
« Senast ändrad: 15 dec-10 kl 19:22 av ersam »

Sano

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 15 dec-10 kl 19:18 »
Pratade med en kompis och vi diskuterade hur folklivsforskare kommer att avfärda den historien för alltför bra när nuvarande ungar blir intervjuade på hemmet om 80 år.

"I slutskedet av den agrara epoken i början av 2000-talet uppkom ett antal mer eller mindre fantasifulla historier om hur djur slet sig lösa och tog sig in i skolor och andra byggnader och satte skräck i befolkningen. De kan avfärdas som rena fantasier och anledning till dess uppkomst är att man upplevde tamboskap som allt mer främmande vid seklets början."  :)

=)
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 15 dec-10 kl 19:55 »
Hörde med barnen lite om efterdyningarna.

"Jo - idag har vi lekt baggar. Felix var bagge och jagade oss andra".  :)

Jan B

• Intresse djur och natur
    • Dalarna
« Svar #10 skrivet: 15 dec-10 kl 21:39 »
Man kan ju kastrera baggen, om man inte vill slakta.
Det kostar kanske 1.000 kr?
Då får man ett lugnt och beskedligt slällskapsdjur.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 16 dec-10 kl 09:29 »
Fan trot ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 16 dec-10 kl 09:37 »
Tack allihop för att ni lyssnar och tar er tid att kommentera. Har hållit på i kanske 10 år på liten skala och aldrig varit med om nått annat än att de tagit sig in i grannens trädgård och käkat på deras äppleträd. Så lite chock är det väl och jag har haft behov av att prata/skriva av mig. Härligt att det finns dom som lyssnar! Tack!  :)

La Ladin

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 16 dec-10 kl 10:35 »
Pratade med en kompis och vi diskuterade hur folklivsforskare kommer att avfärda den historien för alltför bra när nuvarande ungar blir intervjuade på hemmet om 80 år. :)

"I slutskedet av den agrara epoken i början av 2000-talet uppkom ett antal mer eller mindre fantasifulla historier om hur djur slet sig lösa och tog sig in i skolor och andra byggnader och satte skräck i befolkningen. De kan avfärdas som rena fantasier och anledning till dess uppkomst är att man upplevde tamboskap som allt mer främmande vid seklets början."
;D

gernsö

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 16 dec-10 kl 10:48 »
VI hade en gutebagge som small av från en dag till en annan, han stod och stångade stallet hela dagen, mosade en campingvangn och lite annat. kraftiga brädor på 4 cm  var inget för honom...... behöver jag säga att han är i himlen nu, dock har jag kvar hornen.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Sussilo

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 16 dec-10 kl 10:52 »
Läste någonstans (var det här?) att en bagge kan slå av en vuxen människas lårben med bara 20 cm "avstamp" :o.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 16 dec-10 kl 11:23 »
Läste någonstans (var det här?) att en bagge kan slå av en vuxen människas lårben med bara 20 cm "avstamp" :o.
Wow.
Jag hörde talas om en kvinna som fick hela bäckenet flytat i sidled... :o
Själv har jag "bara" fått några lårkakor :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Rosten

• Närke
« Svar #17 skrivet: 16 dec-10 kl 21:00 »
Fick en ordentlig pärla förra året av den gamla baggen.
Varenda gång som man vände ryggen till så small det.
Men en gång så lyckades han ta sig igenom staketet och kom i full fart med ca 20 meters sats.
Jag fullkomligt flög runt i luften innan jag landade. Hela världen snurrade så jag blev liggandes på backen.
Som tur vad så var grabben med så han försvarade mig från fler attacker med hjälp av en skovel.
Tog en stund innan världen slutade snurra och jag kunde ställa mig upp.
Hel låret var som en stor klump i flera dagar. Så vi avlivade den då vi inte tordes ha kvar den pga att han lika gärna kunnat ge sig på vår son vid nästa tillfälle. 
Den elaka baggen var uppfödd med flaska.
Baggen vi har nu är supersnäll och har aldrig försökt stånga någon.
Den är uppfödd med tacka.

Någon som har koll på om flaskmatade baggar brukar bli elackare än dom som är uppfödda av tackan?

Charlotte

• -
« Svar #18 skrivet: 16 dec-10 kl 21:18 »
Någon som har koll på om flaskmatade baggar brukar bli elackare än dom som är uppfödda av tackan?
Elakare och elakare ;) Men min erfarenhet är att dom har svårt att fatta att människor inte är får och därmed kan utmana och vilja slåss som om man vore en konkurrerande bagge på ett annat sätt än vad "normala" baggar gör.
 Jag har alltid en liten baggflock och har sparat en del "favoriter" till riktigt hög ålder och har inte haft problem med humöret på någon utom på just ett flasklamm. Han blev slaktad eftersom jag inte kunde vända ryggen till utan att bli stångad och det blev för tröttsamt i längden. Men å andra sidan hade jag kvar hans tvillingbror som också var flasklamm till han var 10 år och snällare bagge fanns inte, förutom att vara go mot människor var han baggflockens "Fredsmäklare" som gick emellan och stoppade allt gruff. Men i det stora hela är det mer problematiskt med flaskbagglammen tycker jag att jag har märkt...
 Just nu har jag en bagge i flocken som är "halvflasklamm"( mamman dog när han var en månad ungefär och jag "tvångsmatade" honom med lammnäring till han lärde sig att dricka ur flaska), han är 4 år och kan tjafsa lite ibland....
Men det är egentligen bara när han är ensam om "ansvaret" för bagglammen, då kan han komma och utmana mig lite men slutar om jag säger till på skarpen, när han går med sina vuxna baggkompisar är han lugn och fridfull.
                                                     Mvh
                                               Charlotte

« Senast ändrad: 16 dec-10 kl 21:21 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 16 dec-10 kl 21:53 »
 Hur säger man till en bagge på skarpen?
Får alltid sån lust att drämma till honom i skallen ... men jag tror inte att det är en sån bra ide.  ;D ;D
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser