Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snart dags dag 20  (läst 11877 gånger)

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
SV: Snart dags dag 20
« Svar #40 skrivet: 31 dec-10 kl 16:57 »
Tänkte just detsamma ,som föregående ,att hur spännande det än är så ska man väl inte hålla på med äggen för mycket efter dag 18 eller har jag fel isåfall rätta mig , har själv gjort misstaget att lysa ägg efter 24 dagwn för jag trodde det var kört, pycklingen levde då... men dog senare och jag tror jag plockade för mycke  med dom för att vara säker .. ville ju så gärna ha mina små stridisar..
och blev väl lite för nyfiken ...jag vet inte... lycka till iallafall och som det oxå sagts tidigare det är sån lycka när man får följa den lilla spindeln i ägget för att senare komma ut en lite pyckling.... ;D
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #41 skrivet: 31 dec-10 kl 19:05 »
Ja var de levande INNAN jag började titta och plocka och lysa är de garantrat döda nu.
Skit också
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #42 skrivet: 31 dec-10 kl 19:12 »
Jag vet inte med säkerhet men jag tror inte man ska plocka så mycket med dom efter dag 18 för sen ska dom ju ligga still o vila och hönan går ju sällan ut och äter o dricker vatten ens då vid den tiden , men nån sa till mig att man lär sig med tiden ..men det är så spännande...
;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #43 skrivet: 31 dec-10 kl 20:04 »
Äsch jag plockar lufter o donar som bara den men inte dör mina kycklingar ändå .
Sök på vattenprovet härinne så finns det ett bra sätt att kolla om dom lever .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #44 skrivet: 31 dec-10 kl 22:41 »
jag plockar med med mina ägg vid kläckningen. har aldrig påverka resultatet.
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #45 skrivet: 01 jan-11 kl 08:41 »
Tack snälla ni då kanske det finns hopp ändå då.
Ialla fall för höna nr 2

Det är så underligt för hon är ännuplattare nu höna nr 1.
Hon är på dag 27 idag så man undrar ju men jag ger henne några dagar till.

Hon verkar villa ligga kvar så jag får ge henne nya ägg då kanske
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #46 skrivet: 03 jan-11 kl 21:46 »
Dag 29 för första äggen nu och jag har nu öppnat 4 st som verkligen var ruttna.
Fy fasen vad det luktade.
Bläääää

Men hur gör jag med de andra fullproppade äggen som jag lyst och det är stort foster i?
Endel ser jag blodådrer i lite grann bara. Precis före luftbubblan.
Tycker mig INTE se rörelser

Hon verkar vilja ligga kvar så jag har lagt in några nya ägg till henne få se om hon tänker fortsätta.

Men hur länge ska jag ge de andra äggen en chans???
Jag är ju helt nybörjare på detta.

Kan det finnas något i de andra äggen som kan vara kanske på ca dag 25 kanske????

Turnit

• Västergötland
« Svar #47 skrivet: 04 jan-11 kl 06:45 »
Hur går det för höna2?? Hon är väl snart kläckfärdig? Kan du inte lägga ett par av hennes ägg under höna1?? Så får de kycklingar bägge två i så fall?

Lycka till
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #48 skrivet: 04 jan-11 kl 07:08 »
Turnit: Tack för att du frågar.

Det går så bra.
Hon är superstabil och ligger där hon ligger.
Jätteduktig är hon.
Jag har lyst ägg under henne men kommer inte åt alla.
Det sparkar och far i de ägg jag sett.
Hon är så himla duktig
Mitt hjärta tar dubbelskutt när jag ser de små liven röra sig därunder.

Nu har jag ju lagt ägg under höna nr 1..
Nya ägg.

Misstaget jag nu gjort är att jag blandat i fler ägg men märkt dom och kanske det börjar leva i dom också
Tänkte inte på att de måste kläckas samtidigt.

Så frågan är om jag ska ta några ägg som inte är riktigt kläckfärdiga under höna nr 2 och ge höna nr 1?

Gud så virrig och ivrig jag är.

Trots det är vinter.

Men de har det bra i sadelkammaren.

Har nu sett att en av de svarta dvärgkochinhönorna nu börjat tappa päls på magen och skäller och springer ut och in i redet hela tiden. Så misstänkr att jag snart får göra en bur till i sadelkammaren........

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #49 skrivet: 04 jan-11 kl 08:45 »
Oh vad härlit det låter , låter som du ändån ska  få små mams me pycklingar det är så skojsigt.... vi får väl se lite bilder sedan...
;)

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #50 skrivet: 04 jan-11 kl 09:06 »
Susidus:

Hihihi jaaaa och jag är så stolt kycklingmamma snart. hihi. Hoppas ialla fall.

Idag när jag kom ner till hönshuset så låg vår lilla svarta höna i redet och är jättesur.
Så det blir att bygga ny bb-bur igen då. hihi.
Sadelkammaren blir full med höns snart.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #51 skrivet: 04 jan-11 kl 12:07 »
Idag knäckte jag 3 ägg under höna nr 1.
Det var ruttet i ett, ett var inget alls i och ett var det en pytteliten död kyckling med lite lite små fjädrar på den var såååååååå liten. Stendöd.

Snyft......
Bättre lycka nästa vända

Brokullen

• Dalsland
« Svar #52 skrivet: 04 jan-11 kl 12:39 »
Fy vad tråkigt
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

hönapöna78

• Småland
« Svar #53 skrivet: 04 jan-11 kl 22:06 »
Känner såå väl igen dilemmat m små "kläckisar". Jag har också lyst mina sent ( till och med för att kolla att de ff lever när de legar m öppet skal ett tag, och ingen har dött än iaf...)  De som dör kanske är såna som skulle dött ändå och aldrig tagit sig ur skalet.

Vad jag förstått så är det liv i ägget så länge du kan se kärlen och att de försvinner ganska fort om kycklingen dör.

Lycka till och hoppas allt går bra! // Jessica

Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser