Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenhet av Grand Danois  (läst 16379 gånger)

Fredrikslund

• Södermanland
Erfarenhet av Grand Danois
« skrivet: 29 dec-10 kl 14:04 »
HAr ju inte riktigt något med arbetshundar att göra men frågar ändå, aldrig haft egen hund förut och fundrerar på att skaffa någon gång nästa år eller rent av i framtiden  ;) Grand Danois har jag fatnat totalt för och undrar lite om erfarenheter och om hur pass bra dom är för nybörjare..?

trallallaa

• Gäst
SV: Erfarenhet av Grand Danois
« Svar #1 skrivet: 12 jan-11 kl 08:05 »
Ja, vad kan man säga om GD  ::) .
Det är en stor hund, min tik väger 70 kg.
Jag har haft den stora lyckan med att hon är snäll, undergiven, aldrig varit elak mot något/n,
Hon är perfekt hos veterinären,aldrig rädd för något,eller någon, utan litar på att jag vet vad som är farligt.
Men...då 70kg inte vill göra något, då är det ett rent helvete  ::),det är en enorm skillnad mot en liten "golvmopp",
som man bara tar upp och ser till att den gör det man vill (så gör iallafall jag).

Hela duschkabinen höll på att paja,då min GD inte längre ville in i den, hon fick inte plats heller,
så jag fick först tvätta framdelen och sedan bakdelen,eller det var det som var planeringen,det slutade med att hon slet sönder duschslangen,
höll på att välta hela duschkabinen,
så jag fick duscha henne med trädgårdsslangen på golvet i mjölkrummet.

Det finns ingen chans att gå ut med en GD och vara anonym  ::) antingen så blir folk livrädda,eller ger någon komentar typ, - är du ute och går med en kalv?
 -Har du glömt sadeln etc.

Skillnaden med en annan valp är att den ska vila, en timme,eller mer,innan du ger den mat, sedan ska den vila en timme innan man går ut,man får absolut inte överutfodra den,hålla reda på benställningarna,de påverkas av fodret.
Man går absolut inga promenader med en GD valp, den sover otroliga mängder,den får inte gå i trappor etc...
Över huvutaget var det väldigt viktigt med allt, det första året.
Vi socialtränade henne massor istället för att vara ute på promenader. När hon var 4 månader,så var vi på High Chaparall, första dagen var hon rädd för allt, i slutet på veckan tyckte hon allt var skitkul!!
Vi var på valputställningar,perfekt socialträning!
Många har en halti på sina GD, men jag hade ganska nyligen bytt höftled,så jag koppeltränade henne,så när vi går i koppel,så är det inga problem, inte ens om vi möter en hund,eller vad f-n som helst,jag har kopplet hängande och hon går vid min sida.

Diva är alltså min första GD, men inte första hund, men det spelar ingen roll, allt var så annorlunda med en GD valp ,än en BC/Kelpie/schäfer valp, så det känns ialla fall som en första hund...så ja, visst kan det vara en ok första hund, men som alla stora hundar kräver de att ägarna har en PLAN inom uppfostran  ;)
Min Diva har aldrig fått sitta i mitt knä,inte hoppa upp på folk (finns de som tycker det är kul med en GD,som står på två ben och slickar en i ansiktet  :o  ) aldrig dra i kopplet etc.
En ouppfostrad GD är 1000 ggr värre, än en ouppfostrad golvmopp, så det kräver en väldigt hängiven matte/husse, det är nästan helt omöjligt att omplacera en GD med diverse olater  (:) .

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 13 feb-11 kl 23:16 »
Låter som du fått bra svar redan.
Min enda närgågna erfarenhet med GD resulterade i ett vansinnigt fult ärr på min ena arm. Den anföll bakifrån när jag lämnade gården den var på.
Den var dock uppfostrad av en alkis som inte hade vett att varken motionera hunden eller se till att den ens var under uppsyn.
Så man bör nog läsa på, gå någon kurs ;) För bitas kan de ju!

Lycka till!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 24 feb-11 kl 08:30 »
Min erfarenhet av dom är DREGGEL !!!
Överallt där dom är *äckligt*
Dom skakar på huvet så dreggelsträngarna fasnar i taket  :-X

Min kompis hade ett eget rum åt sina då dom dregglade när dom åt så det gick inte att vara i närheten  :o
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Bie

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 24 feb-11 kl 09:04 »
Min erfarenhet av dom är DREGGEL !!!
Överallt där dom är *äckligt*
Dom skakar på huvet så dreggelsträngarna fasnar i taket  :-X

Min kompis hade ett eget rum åt sina då dom dregglade när dom åt så det gick inte att vara i närheten  :o

Håller fullständigt med!
Skulle aldrig skaffa en sån pg deras dräggel. :(
Men om du skaffar en se till att ha handuk och torka rent kring käften., speciellt efter den har druckit vatten. (:)
En har det som en förtjänar!

Brokullen

• Dalsland
« Svar #5 skrivet: 24 feb-11 kl 09:08 »
Trallallaa har gett dej ett väldigt bra svar,har också haft GD och turen att det blev en otroligt snäll tik,det enda jag kan tillägga är att det går inte att skälla (höja rösten)på en GD då fattar dom absolut ingenting.
Tror inte att det är helt optimalt att ta en sådan valp som förstahund
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 24 feb-11 kl 11:27 »
Håller fullständigt med!
Skulle aldrig skaffa en sån pg deras dräggel. :(
Men om du skaffar en se till att ha handuk och torka rent kring käften., speciellt efter den har druckit vatten. (:)
Amen!
Polaren hade haklappar på sina.
Jag tycker det är jättevackra och trevliga djur men klarar tyvärr inte av dreggel annars skulle jag ha haft en själv ,,en harlekintecknad ville hon ge mej ...
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

LimJans

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 24 feb-11 kl 11:34 »
Min f.d. chef har en GD och det var så mysigt när hunden försökte smyga fram i tron att han då inte märktes (jo, tjena!) och försiktigt lägga huvudet på min axel för att bli kliad på hakan/halsen/huvudet...mmmm...... Ergonomisk hund, man behöver aldrig böja sig ner att gå att nå den.

trallallaa

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 feb-11 kl 11:43 »
Citera
Ergonomisk hund, man behöver aldrig böja sig ner att gå att nå den.
;D ;D ,så sant, så sant  ::) .

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 26 feb-11 kl 17:16 »
Min f.d. chef har en GD och det var så mysigt när hunden försökte smyga fram i tron att han då inte märktes (jo, tjena!) och försiktigt lägga huvudet på min axel för att bli kliad på hakan/halsen/huvudet...mmmm...... Ergonomisk hund, man behöver aldrig böja sig ner att gå att nå den.

Instämmer.

men gäller irländsk varghund  ocksa .. och mindre dreggel ;-)

Även där kort livslängd jämfört med mindre raser.

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 26 feb-11 kl 17:20 »
Fast mina Leionberger hundar är oxå ergonomiska o utan dreggel :)

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #11 skrivet: 26 feb-11 kl 17:35 »
Hallå! Jag har haft GD och inte hade jag problem med dreggel!  ??? Jag tror det beror lite på "typ", min hade inte så hängande läppar/ansikte som många har, han var lite stramare så att säga...haha
Jag bodde i lägenhet då, inga problem med plats men trappor är ett helvete när man ska gå ut eftersom dom inte ska belasta benen i nedåtgående som valpar, tror han vägde 25 kilo när jag slutade kånka på honom nedåt... ;D
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 26 feb-11 kl 17:57 »
Va??!! Seriöst Dixibell ,, finns det dreggelfria Gd?  :o
Dregglade den inte alls ?

evel

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 26 feb-11 kl 18:04 »
Vår GD dregglade inte heller  ;)
(Om inte omedelbar närhet till mat som kanske kunde tänkas vara till henne)

GD är härliga hundar, men skulle nog inte säga att de är nybörjarhundar, då en hel del jag har träffat på varit något heta i temperamentet. Det gäller att välja sin kennel rätt om man säger så. Med god mentalitet och så allt annat som ska stämma :)

Jag skulle gärna ha GD igen... Om man bortser från att jag då måste ha en annan bil, annat hus etc. För det lär inte få plats i min nuvarande bil eller i min nuvarande dusch ;) Har också fått tvätta hund med trädgårdsslangen... Och kalv- (harlequin) eller hästkommentarerna haglade tätt varje promenad.
* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 26 feb-11 kl 18:40 »
Vår GD dregglade inte heller  ;)
(Om inte omedelbar närhet till mat som kanske kunde tänkas vara till henne)
Men då dregglade ju hon .
Mina lejon sitter o kikar näsr jag skär kött o lagar mat utan att dreggla alls , inte ens en fuktig läpp här .Det kallar jag att inte dreggla .

Brokullen

• Dalsland
« Svar #15 skrivet: 28 feb-11 kl 10:53 »
min kära Tilda RIP dregglade aldrig heller
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Elcyion

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 03 mar-11 kl 23:42 »
Min svåger hade en GD. Nu tänker jag inte skriva något om honom, då jag inte anser honom vara en bra representant. När han var ca. 1 år, gick uppfödaren helt sonika till ägaren, slängde upp pengar på bordet, tog hunden och gick. Då bodde han på balkongen...

Men eftersom jag alltid varit nyfiken på rasen, och min svågers hund gav mig lite mer på fötterna, så läste jag på. Något jag tycker mig se mer och mer (tyvärr) är 2 olika saker:

1: Mentaliteten blir sämre och sämre
2: Hjärtproblemen börjar öka

En GD kan vara en superhund. Men kolla NOGA igenom linjerna hos just den kull du är intresserad av!
Om det är en lämplig förstagångshund eller inte beror helt på djurägaren! Jag skulle rekommendera att läsa på, åka runt till olika uppfödare för att skapa dig en bild av rasen, maila dem du tror på som bor för långt bort och fråga hur de upplever att det är att bo ihop med en GD. Se om du kanske kan få passa några olika GD individer för att se hur du trivs med rasen hemma.

Lycka till med funderingarna!
En blogg om två aristokratiska katter som bor ihop en vanlig "svensson-matte"  http://k-r-i-s.bloggplatsen.se/

Bie

• Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 04 mar-11 kl 05:31 »
Ja det där med mentalitet är jätteviktigt. Det är inte lätt att brotta ner en 70 -80 kilos hund.
En har det som en förtjänar!

Ann-Charlotte R

« Svar #18 skrivet: 04 mar-11 kl 09:56 »
Tjena!
Jag har lite erfarenhet genom att min bror och svägerska har haft en GD...Det är inte så kul när dom är valpar...man måste hålla dom stilla så att dom inte gör illa sig i benen. Deras gjorde en liten vända för fort och skadade ett knä  :'( Den vart aldrig riktigt bra igen och efter typ 20 000 i veterinär räkningar (det är efter försäkringen) med simning i hästbasäng mm så fick dom avliva henne för att hon hade för ont  :'(
Men jag kan säga att det var en av dom trevligaste hundarna som jag har träffat  ;) Snällast i världen och rolig personlighet. Jag håller också med alla med dregelproblemen...Hon sprang alltid runt med en slemsträng runt huvudet  :-X
Om du ska skaffa hund för första gången så är nog GD inte det lättaste valet (just my opinion :-[ )
sååååå mycket frågor ;)

http://anotefromar.blogspot.com/

Just_me

• Småland
« Svar #19 skrivet: 04 mar-11 kl 12:39 »
Tjena!
Jag har lite erfarenhet genom att min bror och svägerska har haft en GD...Det är inte så kul när dom är valpar...man måste hålla dom stilla så att dom inte gör illa sig i benen. Deras gjorde en liten vända för fort och skadade ett knä  :'( Den vart aldrig riktigt bra igen och efter typ 20 000 i veterinär räkningar (det är efter försäkringen) med simning i hästbasäng mm så fick dom avliva henne för att hon hade för ont  :'(
Men jag kan säga att det var en av dom trevligaste hundarna som jag har träffat  ;) Snällast i världen och rolig personlighet. Jag håller också med alla med dregelproblemen...Hon sprang alltid runt med en slemsträng runt huvudet  :-X
Om du ska skaffa hund för första gången så är nog GD inte det lättaste valet (just my opinion :-[ )

Fy vad tråkigt  :'(
Vi hade en hund, inte GD men dock en blandis med lååånga ben. Han bröt ena benet 2 ggr som valp.
Andra gången fick vi ta bort honom  :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

153 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser