Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad ska ni odla i år?  (läst 22391 gånger)

Znibban

• Skåne
SV: vad ska ni odla i år?
« Svar #80 skrivet: 19 okt-11 kl 09:04 »

Tror du kan sätta persilja, mangold och även sallad under duk nu - kan ju bli lite kallare nu framöver så man får passa lite med övertäckning ffa nattetid.

Enligt Vi i Villa kan man så dill, persilja, morot, palsternacka, spenat och vintersallad ända tills tjälen går i jorden. DÅ får de en snabbare start i vår.
Blommor som kan sås nu är vallmo,solrosor, blåklint och ringblomma.

melongurka

• Västergötland
« Svar #81 skrivet: 21 okt-11 kl 17:25 »
Speciellt för en persiljefantast funkar höstsådd bra, då de är väldigt sena av sig, ska ju till helvetet först och så vidare. Vitlöken är nu satt och hoppas på en bra skörd nästa år.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #82 skrivet: 19 feb-13 kl 13:48 »
Blommor i massor.
Potatis,
tomat,
gurka,
sallad,
Meloner 

Dragon
timjan
kungsmynta/Oregano
Dill
persilja
gräslök
Vitlök

Min odlings lista är/Blir lång.. ;D
-Dock ingen tobak iår utan ger mina plantor till min granne, Störande men det finns inte tid över till det för min del iår.. ::)
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #83 skrivet: 19 feb-13 kl 14:39 »
Jag ska prova sparris i år för första gången... och jag hoppas dom kommer trivas :-)
Jag har redan sått dom och dom har kommit upp,det blir väl kanske ingen skörd i år,men den som väntar på nåt gott... får gå till butiken och handla :-)
Sen blir det det gamla vanliga,tomater gurka,potatis,lök chili,physalis,olika bönor.
Ska även prova aubergin i år,spännande.... sen har jag tänkt mej lite ärtor,majs plantor för dom är snygga... lyckas alldrig få dom mogna :-)
Räddisor och rödbetor... nån sallad sort.... LÄNGTAR efter att få komma i gång med växthuset!
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Viopet

• Västergötland
« Svar #84 skrivet: 19 feb-13 kl 15:53 »
Kul med sparris. Jag sådde det för många år sedan och nu växer det en rugge varje år vid mitt uthus. Tog några år innan det var dax för första provsmakningen men det är det värt att vänta på.:D

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #85 skrivet: 19 feb-13 kl 16:44 »
Jag ska prova sparris i år för första gången... och jag hoppas dom kommer trivas :-)
Jag har redan sått dom och dom har kommit upp,det blir väl kanske ingen skörd i år,men den som väntar på nåt gott... får gå till butiken och handla :-)
Sen blir det det gamla vanliga,tomater gurka,potatis,lök chili,physalis,olika bönor.
Ska även prova aubergin i år,spännande.... sen har jag tänkt mej lite ärtor,majs plantor för dom är snygga... lyckas alldrig få dom mogna :-)
Räddisor och rödbetor... nån sallad sort.... LÄNGTAR efter att få komma i gång med växthuset!
Sparris kan bli några veklingar men om något år så lär du kunna skörda ett par riktiga ;D
Aubergin är inget för mig dock.. Men gillar man dom så.. På Gotland växte det som bara den, jag var så stolt över dom men sen visade det sig att jag inte gillade att äta dom..
Fniss nä Majs har jag bara lyckats med ett år (nja det var nog mest min morfar som lyckades men jag minns det ;D )..

Lyckans ost som har växthus, skulle själv vilja ha ett men.. oj oj oj va stort man vill ha :-[

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #86 skrivet: 19 feb-13 kl 18:39 »
Älskar mitt lilla växthus :-) klart man vill ha ett stort... men man ska ju ha tid och ork att ta hand om det oxå så vårt lilla är lagom till mej som är sjuk :-) (vi köpte begagnat på blocket till bra pris)
Sparrisen har jag tänkt sätta där vi ska sluta odla :-) så hoppas det blir en bra plats för dom att växa på :-)
Aubergin i sig tycker jag själv inte om,däremot som bas i olika röror tror jag det kommer bli gott. Det borde ju gå att värmekonservera typ ajvar osv  när alla grönsaker är mogna.Sen så har vi en kille från grekland i familjen som är jätte duktig på mat, så jag tänkte han skulle få laga till nåt gott och lära mej laga :-), han säger att det är super gott :-) så varför inte prova :-)
Om inte annat så tycker jag frukten är fantastiskt vacker och bara det,,,,, ett stort fat med sånna fina frukter på... det är själslig vila och harmoni :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #87 skrivet: 19 feb-13 kl 18:56 »
Årets lista är:
Bondbönor
Spritbönor
Plocksallad
Kålrabbi
Brysselkål
Rotselleri
Majs
Tomat
Körsbärstomat
Sommarsquash
Potatis: Asterix, Mandel och en tidig sort.
Fänkål
Dragon
Anis
Koriander
Kyndel
Kummin
Målla
Sockerärt
Brytbönor
Gråärt
Dill
Persilja
Mangold
Ruccola
Grönkål
Spenat
Morot
Rädisor
Gullök
Rödbeta
Palsternacka
Kålrot
Vitlök
Vintersquash
Pumpa
Gurka
Tagetes
Solros
Oregano
Timjan
Salvia
Citronmeliss
Basilika
Libbsticka
Jordärtskocka
Kajplök
Potatislök (förhoppningsvis)
Rankspenat (förhoppningsvis)

;D
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
« Svar #88 skrivet: 20 feb-13 kl 09:49 »
Säkra kort: sommarsquash, frilandsgurka, vitlök, jordärtskocka (odlar sig själv), sockerärtor, rucola, jordgubbar, paprika, chili, sparris (odlar sig själv), störbönor, physalis, diverse kryddor.

Testar: tomater på friland/i kruka utomhus (växthuset behövs till annat), aubergine i miniväxthus, vintersquash i stora växthuset (så det kanske blir några mogna någon gång), majs.

Halvtråkigt som jag kanske odlar ändå: morötter, spenat, rödbetor, mangold.

45 st paprika/chili/aubergine har just passerat bebisstadiet (nåja) och fått egna krukor. Alldeles för många men jag kan inte slänga plantor som grott fint. Jag kan faktiskt inte ens slänga de med missbildade hjärtblad som man ser kämpar på och kommer igen trots trög start.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #89 skrivet: 20 feb-13 kl 13:46 »
Älskar mitt lilla växthus :-) klart man vill ha ett stort... men man ska ju ha tid och ork att ta hand om det oxå så vårt lilla är lagom till mej som är sjuk :-) (vi köpte begagnat på blocket till bra pris)
Sparrisen har jag tänkt sätta där vi ska sluta odla :-) så hoppas det blir en bra plats för dom att växa på :-)
Aubergin i sig tycker jag själv inte om,däremot som bas i olika röror tror jag det kommer bli gott. Det borde ju gå att värmekonservera typ ajvar osv  när alla grönsaker är mogna.Sen så har vi en kille från grekland i familjen som är jätte duktig på mat, så jag tänkte han skulle få laga till nåt gott och lära mej laga :-), han säger att det är super gott :-) så varför inte prova :-)
Om inte annat så tycker jag frukten är fantastiskt vacker och bara det,,,,, ett stort fat med sånna fina frukter på... det är själslig vila och harmoni :-)
Ok ja det låter spännande och intressant. Kan han ett bra recept så får ni gärna övertyga mig om att den frukten går att få god.. Eller är det en grönsak kanske??

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #90 skrivet: 22 feb-13 kl 09:53 »
I år ökar jag på en hel del!

Kommer att som vanligt odla:
*potatis
*lök
*spenat

*morot
*sallad
*jordgubbar

*tomat
*squash
*gurka

I år lägger jag till:
*fler tomatsorter
*paprika
*purjo

*blomkål
*pumpa
*Vitlök
*rödbeta

I trädgården finns även ett rejält kryddland med:
*timjan
*citrontimjan
*dragon

*oregano
*persilja
*gräslök
*dill

Ska kompletteras med pepparmynta och stevia iår.

I trädgården finn även:
*svarta vinbär
*fläder
*rabarber
*syren

« Senast ändrad: 22 feb-13 kl 10:46 av Doris och Börje »
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #91 skrivet: 22 feb-13 kl 10:06 »
I år ökar jag på en hel del!

Kommer att som vanligt odla:
*potatis
*lök
*spenat

*morot
*sallad
*jordgubbar

*tomat
*squash
*gurka

I år lägger jag till:
*fler tomatsorter
*paprika
*purjo
*blomkål
*pumpa
*Vitlök

I trädgården finns även ett rejält kryddland med:
*timjan
*citrontimjan
*dragon

*oregano
*persilja
*gräslök
*dill

Ska kompletteras med pepparmynta och stevia iår.

I trädgården finn även:
*svarta vinbär
*fläder
*rabarber
*syren
Intressant att ni nämner Syren, Gör ni saft på den eller?? ???

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #92 skrivet: 22 feb-13 kl 10:47 »
Ja, jag gör saft på blommorna.
Ska finnas en tråd om det bland "mattrådarna"!

Gott, påminner om fläder i smaken
Bor på min lilla gård med min stora familj!

christelle

• Blekinge
« Svar #93 skrivet: 22 feb-13 kl 11:00 »
Vi gör likör på syrén, mycket god  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #94 skrivet: 22 feb-13 kl 15:08 »
Ja, jag gör saft på blommorna.
Ska finnas en tråd om det bland "mattrådarna"!

Gott, påminner om fläder i smaken
Jo jag vet har ett recept sedan många år.. kanske skulle damma av det i år..

Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser