Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luftavfuktare i hönshus..  (läst 5879 gånger)

The Game

• Gäst
Luftavfuktare i hönshus..
« skrivet: 09 jan-11 kl 20:06 »
Va har ni för luftavfuktare i era hönshus??
Vilken är den bästa att rekomendera??
Måste köpa en pronto imorron..
mvh
Fanihelvetet

Ratchaburi

• Södermanland
SV: Luftavfuktare i hönshus..
« Svar #1 skrivet: 09 jan-11 kl 21:00 »
Kan man ens ha det hos hönsen??
De billiga är inte gjorda för så dammiga miljöer som hönshus!
Kan ha fel men jag skulle vara orolig för brandrisken.
Bättre med en rejäl fuktstyrd fläkt tror jag.
My name is not Rihanna....

Astra

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 09 jan-11 kl 21:07 »
Har en såndär "torrboll" utom räckhåll för djuren. Finns på öb och behöver ju ingen ström :)
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

fishyerik

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 09 jan-11 kl 21:20 »
En av fördelarna med en luftavfuktare på vintern är att man behåller värmen i hönshuset. Det brukar finnas någon form av filter på avfuktare, på  en begränsad yta minskar damm-mängden i luften mycket snabbt. Grövre partiklar fastnar i filtret och finare partiklar fastnar på kondensvattnet i torkaren om filtret släpper igenom dom. Upprepad kontroll och rengöring skulle naturligtvis vara nödvändig, särskilt i början.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

The Game

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 jan-11 kl 12:23 »
Frågan är angående prisklasserna..
Jag har hittat en för 4 loppor och en som ligger på 2,3..
Sen är städning inge problem det är det enda jag sysslar med nu för tiden känns det som.=//
Men har ni någon som ni rekomenderar som är bra..
Pris är ovesäntligt..
mvh
majsan

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 10 jan-11 kl 17:35 »
Jag skulle då aldrig våga ha en sådan i ett hönshus pga av brandrisken. Och att den skulle minska dammängden. Jo visst, men med det som fishyerik skriver undrar jag om h*n någonsin har varit i ett hönshus. Höns dammar otroligt mycket även om man har rent och snyggt hos dem. Filtret skulle förmodligen bli helt förstört på mindre än 2 veckor :-\

Skaffa en fläkt istället om du har dålig luft i hönshuset. Du kan få en som är godkänd för stallmiljö för betydligt mindre pengar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

The Game

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 jan-11 kl 17:40 »
Ja farsan snackade ur mig denna ide..
Det blir en fläkt..
Men idag har jag vädrat ur på insidan..så det var inte så illa som ja trodde..
Måste sluta och oroa mig hela tiden..
suck
mvh
majsan

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 10 jan-11 kl 17:59 »
Heja din pappa  ;D ;) Vi vill ju inte att ditt hönshus och dina hönor ska ta fyr!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

HJFF

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 13 jan-11 kl 21:20 »
Vi hade grymt fuktigt i vårat höns men det största problemet var att kondens fällde ut på dörren och samlades längst ner på dörrtröskeln och hela klabbet frös igen, så vi bestämde oss för en avfuktare och den kan ju användas till annat också, vi köpte en WOODs DS15, en rejäl sak som ska ställas i källaren på våren.
Nu kan man tom se in till dom genom glasrutan :)

EDIT// Glömde säga att jag även köpte ett tjockt universalfilter som jag tejpade fast på baksidan, detta tror jag eliminerar att damm kommer in och blir en brandrisk.
« Senast ändrad: 14 jan-11 kl 21:06 av HJFF »

andtol

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 jan-11 kl 08:51 »
Är det inte bättre med värme i stället för avfuktare? Värmen hjälper också till att hålla fukten borta.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #10 skrivet: 15 jan-11 kl 09:17 »
jag har djupa bäddar och rengör de ofta.. då binds fukten och sen ta jag bort det.... bra ventilation är ett måste..... Har du en bra byggd hus ska inte fukt vara ett problem.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 15 jan-11 kl 09:18 »
Nja, värme gör att luften kan bära mer fukt utan att det blir kondens, men om man har värmeläckage vid fönster, dörrar, ventilation, beslag osv så att det blir en yta som är väsentligt kallare, så blir det kondens där i alla fall.

Det är viktigast att ha lagom ventilation, som ger frisk luft men inte drag. Att hålla temperaturen lagom minskar risken för kondens och sjukdomar. När jag får el i mitt hönshus kommer jag att satsa på eldriven fläkt, helst med temperatur- och fuktavkänning. Och på att hålla ca 10o vintertid, gärna lite lägre. Djuren, såväl fjäderfä som däggdjur (som är i en helt annan avdelning såklart, fjäderdamm är inte bra för dem), mår bättre med en lägre temperatur med låg luftfuktighet än med en högre med hög luftfuktighet. Med högre temp kommer också bädden att avge mer fukt, så då stiger luftfuktigheten.

Hög temperatur är bara trevlig för oss människor, åtminstone tror vi det, tills vi vant oss. De flesta av våra tamdjur har en årsrytm, de ska ha det kallare på vintern för att brunst, äggläggning, fällning osv ska komma vid rätt tid.

Temperaturer på upp emot 20o tycker jag är förkastligt, då trivs bara löss, kvalster, bakterier och andra otrevligheter bättre. Dessutom blir det dyrt, utan att det blir bättre för djuren. Jag tycker att man ska vara klok och lägga pengarna på det som gör att djuren mår bättre istället.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

fishyerik

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 01 mar-11 kl 13:10 »
Jag skulle då aldrig våga ha en sådan i ett hönshus pga av brandrisken. Och att den skulle minska dammängden. Jo visst, men med det som fishyerik skriver undrar jag om h*n någonsin har varit i ett hönshus. Höns dammar otroligt mycket även om man har rent och snyggt hos dem. Filtret skulle förmodligen bli helt förstört på mindre än 2 veckor :-\

Skaffa en fläkt istället om du har dålig luft i hönshuset. Du kan få en som är godkänd för stallmiljö för betydligt mindre pengar.

Om jag varit i hönshus? Jajjamensan! Vad en kompressordriven avfuktare gör är att den flyttar värme från en slinga till en annan och blåser luft över dom, på den kalla ytan bildas det kondens, i denna kondens fastnar en stor del av det damm som slipper förbi eventuellt filter. Filter kan förstås anpassas beroende på modell och miljö avfuktaren ska arbeta i.

För varje liter vatten som en avfuktare tar ur luften i stället för att vädra ut den fukten stannar ca 2kWh värme kvar inne. Behöver en liten avkuftare gå mest hela tiden kan den spara hundratals kronor i månaden jämfört med att ventilera och värma med direktverkande el.

En luftavfuktare ersätter inte ventilation helt och hållet.

En "torrbollen" är alldeles för inneffektiv för att göra praktisk skillnad i annat än i slutna utrymmen.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #13 skrivet: 04 mar-11 kl 23:52 »
halloj nu e det jag igen... ;D brandrisk med en modern avfuktare nej ingen risk den har ingen värmeslinga i den bemärkelsen som en"värmefläkt " den fungerar som ett omvänt kylskåp kall lufft passerar genom en lite varmare slinga då bildas det kondens som rinner ner i en behållare. så brinner gör det inte men den kommer att sättas igen av damm på en kvart  ;D jag köper bara WOODYS kostar lite mer men är kanon (i huset) satsa på en fläkt på utsuget istället funkar bättre  ;D
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Dela detta:

* Inloggade just nu

278 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser