Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linoljefärg som inte torkar  (läst 18800 gånger)

ersam

• -
SV: Linoljefärg som inte torkar
« Svar #20 skrivet: 20 feb-11 kl 21:06 »
Jag har blivit lärd att rå linolja har man till båtar. Kokt ska det vara till målning. Gärna så hög temperatur som möjligt. Då dödar man alla mögelsvampar och andra otäcka sporer.

Yngve-Frej

• Södermanland
    • Sandbender
« Svar #21 skrivet: 23 feb-11 kl 13:53 »
Det tror jag inte stämmer. Terpentinet är väl tillsatt för att underlätta att stryka tunt tunt och avdunstar under torkningen. Målar man lika flödigt med ren linolja som med linoja+terpentin blir det ett tjockare lager olja och då blir det naturligtvis blankare. Så det går mycket väl att få det lika matt med ren linolja om man är noggrann. Dessutom är det betydligt miljövänligare utan terpentin.
Blandar man i mer pigment blir det också mattare men då är pigmentet inte lika bundet utan om man skrubbar ytan kan en del pigment försvinna.
Gammal färdigstrykningsfärg, alltså det sista lagret, den som vi finner i gamla lägenheter och hus på socklar och foder inomhus, gjordes på runt 95% linolja och endast 5% terpentin (pigmentet oräknat). För att göra ytan ytterligare blankare och jämnare användes ibland också en modlare när färgen var kladdfri men inte genomtorr. Men visst går det att få färgen förhållandevis matt, om man målar tunnt med torr pensel i en strykning på obehandlad träyta.
Bor på Södermalm och har en liten jordbruksfastighet i Ådalen på 4 he.

ersam

• -
« Svar #22 skrivet: 26 feb-11 kl 22:51 »
Blandar/-de man inte in standolja för att få ökad blankhet och kortare torktid. Men vad det är har jag förträngt.

Yngve-Frej

• Södermanland
    • Sandbender
« Svar #23 skrivet: 28 feb-11 kl 17:41 »
Kokt linolja är linolja med tillsatta torkmedel, eller linolja som upphettats men inte kokat. Men även kallpressad linolja har upphettats genom friktion till upp till 70 grader. Linolja som man kokat (linolja kokar vid 285 grader) gör att molekylerna blir så stora så att de inte tränger in i trät utan lägger sig utanpå, det är standolja eller fernissa. Det finns en viss begreppsförvirring runt olika benämningar på saker och ting som gäller linolja. Följande uppsats tar upp och reder ut en del av dem: http://www.auroramobelrestaurering.com/Linolja_Monica_Svederoth.pdf
Bor på Södermalm och har en liten jordbruksfastighet i Ådalen på 4 he.

knivjohan

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 13 mar-11 kl 16:50 »
Jag tyks själv allt för ofta måla lite för tjockt och då blir det lätt att en del av ytan får en nästan gummiaktigt klibbig yta. Ett tips som jag vill tillföra när det gäller mindre saker som möbler, är att putsa den torkade ytan med en halvstyv naturhårsborste. Följ fiberriktningen. Färgen sjunker in och blir ett med underlaget, den hårdnar också. Och man får en mycket tränära känsla.

malarmaster

• Småland
« Svar #25 skrivet: 13 mar-11 kl 17:25 »
när det gäller att kunna stryka tunt hänger mycket på penseln.
riktig svinborst är första förutsättningen o sedan att vara hårdhänt så att färglagret blir tunt,linoljefärg skall bearbetas in i underlaget.
moderna färger är ju raka motsatsen o kräver tjocka lager för att ytan skall bli bra.
sedan är det skillnad på svinborst o svinborst.vill man ha ett bra resultat får man investera i en dyr pensel av bra fabrikat,en påse penslar på jula för 40 spänn duger på sin höjd att grundolja med. måla med dom ska man inte.
det tråkiga är att det numera är svårt att hitta svinborstpenslar då sortimentet är inriktat på vattenbaserade produkter,syntetfiber är inte bra till linolja. Ulf

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #26 skrivet: 08 maj-11 kl 23:57 »
Jag har blivit lärd att rå linolja har man till båtar. Kokt ska det vara till målning. Gärna så hög temperatur som möjligt. Då dödar man alla mögelsvampar och andra otäcka sporer.
Jag målar nästan aldrig med något annat än egen linoljefärg, varken ute eller inne. Jag har aldrig sett mögel på linoljefärg, men det verkar ju vara ett jätteproblem med moderna färger. Såg ett TV-program med något test, inkluderat långtidstest, där nästan alla målade testytor förstördes eller möglade. Inte klokt ju.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

212 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser