Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bevattning av 1 hektar  (läst 27336 gånger)

Bo

SV: Bevattning av 1 hektar
« Svar #60 skrivet: 16 feb-11 kl 21:19 »
Det är saluvärdet på skörden. Jag säljer utan mellanhänder.

louise

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 16 feb-11 kl 21:47 »
Saluvärde är inget begrepp inom företagsekonomi så jag förstår fortfarande inte vad du menar.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #62 skrivet: 16 feb-11 kl 22:37 »
Saluvärde som begrepp inom företagsekonomin är det pris man kan få ut när man säljer en vara på den öppna marknaden.

Edit Så gott som synonymt med försäljningspris
« Senast ändrad: 16 feb-11 kl 22:42 av Edgar »

torbjorn

• Medelpad
« Svar #63 skrivet: 16 feb-11 kl 23:03 »
Företagsekonomi är ingen exakt vetenskap där man har beslutat en gång för alla om vilka benämningar som ska gälla för olika företeelser. I den branschen kan vilken förståsigpåare som helst svänga sig med en helt egen nomenklatur och det är precis lika rätt som någonting annat. I viss mån kan man dock se att t ex lagtexter och föreskrifter från Skatteverket fungerar som rättesnöre. Riktigt illa blir det om man ska översätta företagsekonomiska begrepp mellan olika språk, ofta finns det helt enkelt inga exakta översättningar.

louise

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 17 feb-11 kl 12:23 »
Finemang, nu vet jag att Bo menar omsättning, tack tack!

Då blir ju nästa fråga - hur får du ut en miljon för ett hektar grönsaker? Det verkar inte vara särskilt vanligt med så hög omsättning. Och så blir jag jättenyfiken på hur stor vinsten är, vad kan du plocka ut i lön till dig själv?

« Senast ändrad: 17 feb-11 kl 12:28 av Stabon »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #65 skrivet: 17 feb-11 kl 21:50 »
För mig är omsättning som företagsekonomiskt begrepp en bokslutsterm, nämligen den totala försäljningen företaget har under en viss period (månad eller år). (Oftast ingår inte moms).

Frågar man en företagare vad han har för omsättning, så svarar han inte vad försäljningspriset är på hans produkter.

louise

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 17 feb-11 kl 23:48 »
...ja? Var det inte det Bo menade?

Existens?

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 18 feb-11 kl 07:06 »
Märkligt vilken vändning denna tråd tog nu då...nu snöas det in i en debatt om olika benämningar på pengarna man får in... ::)

Saluvärde - Försäljningspris = produktens pris till kund.

Omsättning = Företagets totala intäkter.

Frågar man en kobonde om priset på mjölken han säljer, så svarar han ju inte 4 miljoner, utan förmodligen 3 kr.
I omsättningen ingår ju allt annat, t.ex eu-stöd, skogsförsäljning eller vad det nu kan vara man har för intäkter.

I det aktuella fallet menade Bo alltså värdet på de produkter som kommer från 100 m2. I praktiken blir det nära omsättningen, men ska man vara petig så ingår ju då eu-stöd i omsättning.

Själv undrar jag mest vilka grödor som drar in 1 miljon per hektar?  Hasch?

Bo

« Svar #68 skrivet: 18 feb-11 kl 07:53 »
100 kr/kvadratmeter odlingsbädd. Med mitt arbetskrävande hackbruk, skulle jag inte hinna med att sköta ett hektar.

Under skördetid hinner jag skörda, bunta och väga upp fram till 12 och sedan säljer jag resten på några timmar eller tillämpar självbetjäning och går och badar.

Vitis

• Skåne
« Svar #69 skrivet: 18 feb-11 kl 12:48 »
.....
Själv undrar jag mest vilka grödor som drar in 1 miljon per hektar?  Hasch?

Cannabis är definitivt en trevlig gröda men för med sig en del huvudbry också, inte minst i distributionsledet.  :P

Sparris? Minst 100:-/m2 om man säljer till konsument. Behöver inte heller vattnas och trivs finfint på lite mer sandiga jordar.

Nackdelen är att det tar några år att etablera och dessutom är det arbetsintensivt att ogräsbekämpa.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #70 skrivet: 18 feb-11 kl 13:25 »
...ja? Var det inte det Bo menade?

Nej, han menade intäkt, nåt som hamnar på ett 3000-konto.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

louise

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 18 feb-11 kl 13:31 »
Sparris låter ju himla bra, men jag tycker här finns redan gott om sparrisodlare. Men det tycker jag överhuvudtaget om grönsaker, jag förstår inte riktigt varför länsstyrelsen säger att det är brist på ekologiska grönsaker. Funderar på om de menar till grossist och inte direktförsäljning till kund eller till restaurang. Får väl ringa och fråga någon dag.

Vitis

• Skåne
« Svar #72 skrivet: 18 feb-11 kl 16:22 »
Sparris låter ju himla bra, men jag tycker här finns redan gott om sparrisodlare.

----- 8< -------

Kan rekomendera att kolla HÄR om du är nyfiken.

Skicka ett mail till dem och be om deras råd för yrkesodling, mycket info om både etablering av ny odling samt odlingsråd både för konventionella- och ekoodlare.

Tror absolut att det kan vara ett bra komplement till dina övriga planer.

Vi har ca 500m2 sparris, omkring 1000 plantor som vi satte våren 2007.

Tyvärr har ogräsrensningen blivit eftersatt men jag hoppas vi kan få ordning på  det denna säsong.

louise

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 18 feb-11 kl 19:17 »
Ja.. om man nu ändå har "blandade grönsaker" så kan man ju lika bra ha en plätt med sparris också. jag har några mindre åkrar där jag kan ha fleråriga grödor.

Överhuvudtaget är jag lockad till fleråriga grödor faktiskt, bär, rabarber, frukt.. men jag kan ju marknaden dåligt. Har lagt 4 år på att lära mig allt om chark, så det är lite trögt att göra om jobbet med andra produkter. Men.. det måste ju göras.

louise

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 20 feb-11 kl 22:50 »
Vitis - kollade lite skördesiffror för eko-sparris. Ca 2 ton/ha kan man förvänta sig, och så ca 100 kr kg, det blir 200.000/ha och då 20 kr /kvm. Hur kom du fram till 100 kr /kvm?

Vitis

• Skåne
« Svar #75 skrivet: 21 feb-11 kl 12:37 »
Vitis - kollade lite skördesiffror för eko-sparris. Ca 2 ton/ha kan man förvänta sig, och så ca 100 kr kg, det blir 200.000/ha och då 20 kr /kvm. Hur kom du fram till 100 kr /kvm?

2 ton per hektar tycker jag låter väldigt lite. Det skulle innebära ca. 100g per planta och säsong, vilket bara motsvarar 2-3 kraftiga stänglar per planta.

louise

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 21 feb-11 kl 18:16 »
Tja, men jag litar på en erfaren odlare och en av de största i västra Sverige. Konventionella odlare får 2-5 ton enligt henne, och ekoodling oavsett gröda brukar ligga på hälften av konventionell, så det lät väldigt rimligt.

louise

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 21 feb-11 kl 20:58 »
Om vi ska gå tillbaka till mitt bevattningsproblem, så har jag försökt testa djupet på den övergivna brunnen idag. Lyckades peta ner en träpinne i hålet så nu är det stopp ca 2-3 dm ner i hålet... Hålet är skitsmalt, jag fattar inte hur man ska få ner en pump där.Max 4 cm i diameter. Eller ska man bara stoppa ner en slang och ha pumpen utanför? Oavsett måste jag lösa det där med den nerpetade pinnen först..

trädman

« Svar #78 skrivet: 21 feb-11 kl 23:42 »
Om vi ska gå tillbaka till mitt bevattningsproblem, så har jag försökt testa djupet på den övergivna brunnen idag. Lyckades peta ner en träpinne i hålet så nu är det stopp ca 2-3 dm ner i hålet... Hålet är skitsmalt, jag fattar inte hur man ska få ner en pump där.Max 4 cm i diameter. Eller ska man bara stoppa ner en slang och ha pumpen utanför? Oavsett måste jag lösa det där med den nerpetade pinnen först..

Är det en rörspetsbrunn, eller vad är det för hål du skriver om?

louise

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 22 feb-11 kl 15:14 »
Ingen aning. Den är borrad på 50 eller 60talet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

221 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser