Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dags att damma av suron för 2011  (läst 6796 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Dags att damma av suron för 2011
« Svar #20 skrivet: 11 feb-11 kl 22:13 »
Fauve ,,har du lyst ännu <??
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

fauve

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 12 feb-11 kl 14:53 »
Lyste idag och det är 100% befruktning på isbaräggen. Lohmanäggen är svårare att se så här tidigt tycker jag eftersom de är mörkare och tjockare skal på, men det såg bra ut även där. Ska lysa igen i mitten av veckan och se hur där ser ut befruktningsmässigt.

Dvärgisarna var inget alls i, vilket inte förvånade mig med tanke på att de bara stått stilla nere i matkällaren  ;D Så de plockades bort.

Nu väntar jag bara på att alla isbarer ska komma igång med att värpa regelbundet och sedan 8inom kort tänker jag mig) så kan jag börja skicka ägg. Är ju ett antal som är intresserade av just isbarägg om jag säger så..

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #22 skrivet: 15 feb-11 kl 12:25 »
Det blev ett gäng med dk och två vaktlar i min kläckare förra veckan :D (med lite krångel..)
Dom flesta ser ut att ha blått i sej, så jag kan ju tänka mej att min blå tupp har stått i i gruppen...  ::)

Nu är suron fulladdad med maranägg och 10 vaktelägg. Jag längtar redan  :-[ Jag har sagt det förut och säger det igen...tre veckor kan kännas som en hel graviditet den här tiden på året ;D
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

SaraD

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 16 feb-11 kl 09:43 »
Fyllde suron igen i måndags. 25 ägg i olika storlekar och färger. Hoppas på många nya roliga höns till min blandisgrupp. Så nu är det bara en evighets väntan...

Föresten nån som provat att kläcka ankägg i suron? Och hur har ni gjort?
Hos oss finns --> Dvärgkochin, blandrashöns, en dvärgvädur och en Californian.

nilas64

• sambo med ett barn + två bonus 6 höns med tupp
    • Jämtland
« Svar #24 skrivet: 20 feb-11 kl 21:52 »
Hur länge låter ni ägg som inte kläckts ligga kvar i kläckaren, jag har fått 14 kycklingar på 20 ägg, tyckte ett ägg rörde lite på sig, men det finns ingen antydan till hål på skalet, dom började kläckas i Lördags och i dag kom det några också.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #25 skrivet: 20 feb-11 kl 23:35 »
Hur länge låter ni ägg som inte kläckts ligga kvar i kläckaren, jag har fått 14 kycklingar på 20 ägg, tyckte ett ägg rörde lite på sig, men det finns ingen antydan till hål på skalet, dom började kläckas i Lördags och i dag kom det några också.
Det beror lite på vilka raser man har i kläckaren Chabo tex kläckar på dag 19-20 dom plockar jag bort dag 21 :o
Stor Kochin kommer ofta inte förrän dag 22-23 dom plockar jag bort dag 24.

Har man raser/linjer som man är ny med och inte riktigt vet så skulle jag låta äggen ligga till dag 24 för säkerhet skull. Har man sedan en ny kläckare som man inte är van vid så skulle jag säga det samma, dag 24
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

fauve

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 21 feb-11 kl 11:53 »
85% befruktning på lohman/isbaräggen är det, så det är ju helt ok. Bara iskylan som landat över oss släpper så att damerna börjar värpa på lite mer igen så är det skickdags till de första som vill ha blivande grönvärpare  :)

Turnit

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 26 feb-11 kl 06:22 »
Godmorgon.....nu börjar det kläckas i min kläckare.....hål på ett ägg.....hoppas på många flera.....
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

fauve

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 27 feb-11 kl 08:31 »
Första lohman/isbarkycklingen för i år kikade ut redan i går kväll och den ser ut att bli vit eller möjligen blekt gul. Fick nån sådan i fjol också efter brun lohman (brun såklart) och isbar (blå). Tycker det är rätt intressant att få vita/blekt gula avkommor av den kombon.

Fler har pickat hål på skalet, så jag hoppas på en lyckad kläckning  :)

fauve

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 28 feb-11 kl 08:39 »

Några av isbar/lohmankorsningarna  :)

De äldre katterna vet (som synes) att det är se men inte röra när det kommer till fåglar inomhus. De yngre däremot har inte lärt sig det helt ännu, men det går framåt även med dem ;D

SaraD

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 28 feb-11 kl 12:00 »
Här hemma är det en vecka kvar till kläckning. Dessvärre verkar inte befruktningen vara den bästa på alla äggen. Men några kycklingar ska de allt bli. Av 25 ägg så kan jag lysa alla utom tre. Och av de 22 jag kan lysa verkar det som om runt 6 ägg inte är befruktade. Lite synd då det var de äggen som jag främst hoppades på. Men det kommer fler kläck! Och närmare 15 kycklingar kan det nog bli ändå om jag har tur.
Hos oss finns --> Dvärgkochin, blandrashöns, en dvärgvädur och en Californian.

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #31 skrivet: 01 mar-11 kl 13:36 »
Idag stängde jag av vändningen på kläckaren, så nu har den längsta tiden på tre veckor börjat ;)
Har plockat bort ganska många ägg dock :( En av skickningarna verkar ha fått sej en rejäl smäll då luftbubblorna var både här och där. Men å andra sidan så behövde jag bara ta bort ett enda ägg från den andra skickningen, så det var ju skönt :)
På fredag hoppas jag att dom kommer ut, maranerna! ;D
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Dela detta:

* Inloggade just nu

262 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser