Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad kallar man djur som inte är genbank??  (läst 15515 gånger)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
vad kallar man djur som inte är genbank??
« skrivet: 04 feb-11 kl 19:22 »
hej,

jag läste det här i ett tråd idag 

# Man ser ofta annonser på hedemoraägg eller hedemorahöns som inte är genbanksdjur. Tycker det är konstigt att man lägger ut sådana annonser. Bättre då om man skriver "korsning med mycket hedemora säljes" eller liknande.#

Vad tycker ni?? Jag håller inte med påståendet då man skulle vara tvungen att kalla alla raser utan genbank blandras......

Det är klart att man måste upplysa köparen att djuren eller ägg de köper inte kan ingå i en genbanks besättning nu eller senare men att kalla renrasiga djur blandras bara för att de inte är genbankade känns konstigt.....

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Ronny

• Skåne
SV: vad kallar man djur som inte är genbank??
« Svar #1 skrivet: 04 feb-11 kl 19:29 »
Du kan förslagsvis skriva "hedemorahöns utan genbanksintyg". Det är ju en korrekt upplysning.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #2 skrivet: 04 feb-11 kl 19:56 »
Du kan förslagsvis skriva "hedemorahöns utan genbanksintyg". Det är ju en korrekt upplysning.

eller så kan man skriva " hedemorahöns med genbanksintyg" om man har genbank det är också korrekt.

www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

Ronny

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 04 feb-11 kl 20:18 »
Men nu var det väl du som sålde hedemorahöns utan genbanksintyg och ville upplysa köparen om vad det är du säljer? Eftersom du inte anser att dina hedemorahöns är blandras så är väl "hedemorahöns utan genbanksintyg" en informativ och bra formulering för din vara - eller?

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #4 skrivet: 04 feb-11 kl 20:31 »
Men nu var det väl du som sålde hedemorahöns utan genbanksintyg och ville upplysa köparen om vad det är du säljer? Eftersom du inte anser att dina hedemorahöns är blandras så är väl "hedemorahöns utan genbanksintyg" en informativ och bra formulering för din vara - eller?

Jo det var faktiskt klok.....
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 05 feb-11 kl 02:51 »
Det är väl bara att göra precis som när man säljer renrasiga djur utan stamtavla. En New Zeeland-kanin blir ju inte en blandras bara för att man säljer den utan stamtavla. Men en köpare som köper en kanin utan stamtavla ska ju ha klart för sig att h*n inte kan använda kaninen i renrasig avel med syfte att ställa ut tex.

Så tillägget "- utan genbanksintyg" tycker jag är helt solklart. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #6 skrivet: 05 feb-11 kl 06:49 »
Ja precis, det är väl väldigt tydligt om man skriver "utan genbanksintyg" eller liknande. Varför skulle det vara blandras bara för att man inte har genbank på dom?  ::)
Nä, jag håller inte heller med :)
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Smic

• Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
« Svar #7 skrivet: 05 feb-11 kl 19:38 »
När jag har lagt ut annonser på mina åsbo, så har jag helt enkelt skrivit "åsbohöns utan genbank".
Det är aldrig någon som har haft åsikter på det, och jag själv känner att det är en korrekt upplysning också.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 05 feb-11 kl 20:04 »
det räcker väl med ej genbank.
Hedemorahöns

Ronny

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 05 feb-11 kl 21:56 »
det räcker väl med ej genbank.

Ja, "ej genbank" är väl också en juste upplysning. Såg att du har en annons just nu här på Alternativets annonssida med "hedemorahöns" till salu för en kompis räkning. Då är alltså kompisen genbanksansluten, eftersom det inte står nåt mer än "hedemorahöns".

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #10 skrivet: 05 feb-11 kl 21:56 »
Varför måste man skriva något alls i annonsen om det?

Det räcker väl med vilken ras man säljer.

Alla är väl inte intresserad av genbanksintygen heller?

Jag tycker att ÄR man genbank kan man skriva det annars tycker inte jag man behöver göra det.

Tycker inte annonser är så bra när det står "Ej" i annonserna.
Då ska man skriva Ej ringmärkta etc också då.....

« Senast ändrad: 05 feb-11 kl 22:01 av Bettyboop »
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #11 skrivet: 06 feb-11 kl 06:03 »
Varför måste man skriva något alls i annonsen om det?

Det räcker väl med vilken ras man säljer.

Alla är väl inte intresserad av genbanksintygen heller?

Jag tycker att ÄR man genbank kan man skriva det annars tycker inte jag man behöver göra det.

Tycker inte annonser är så bra när det står "Ej" i annonserna.
Då ska man skriva Ej ringmärkta etc också då.....

hej,

det är så jag tycker också..... men jag förstår det andra argumentet också....

kluven

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #12 skrivet: 06 feb-11 kl 08:39 »
I en annons MÅSTE man ju inte skriva allt om det man säljer. Man kan ju bjuda in till mer info via mail eller telefon. Alla intressenter undrar ju kanske inte samma saker..
Sen om man skriver t.ex "ej genbank" så vet man ju att man "slipper" frågor om just detta.
En annons är ju inte en definitiv beskrivning av varan, utan mer en upplysning om att den finns, sen är det ju upp till köparen att fråga mer och säljaren att svara väl på frågorna..

...tycker jag iaf ;D
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 06 feb-11 kl 09:19 »
Min kompis själv får svara för sina höns ;) hjälper bara henne. :D
Hedemorahöns

Lycka

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 06 feb-11 kl 09:23 »
Men det är så här också ,
att många frågar om det är genbank.
Är man intresserad av genbanksdjur så kan man köpa kanske är gratis upplysning (folder ) från SLK om
vilka i hela landet som har genbank av just den ras man söker.
Hoppas att jag inform rätt annars gör nog Ronny det  ;)
På detta sätt behöver man inte irra runt.
Så har vi också i  våra föreningar  medlemmars raser presenteras 1/ år.
« Senast ändrad: 06 feb-11 kl 09:30 av Lycka »
Hedemorahöns

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #15 skrivet: 06 feb-11 kl 10:03 »
Är man intresserad att man absolut vill ha genbanksdjur så kontaktar man ju den genbanksansvarige för att få veta vem som kan ha kycklingar eller avelsägg.

Så gjorde i alla fall jag.
Jag letade INTE annonser där det stod att det var genbanker.

Sen är det ju såklart inte säkert att man blir godkänd ändå  som genbank bara för att säljare och ansvarig säger att man bara får köpa kycklingar OM man går med på attt bli genbank. Som i mitt fall.

Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 06 feb-11 kl 10:39 »
Om det rör sig om djur av lantras är det klart att genbank/ej genbank är en intressant upplysning för läsarna. Annars är det som att sälja en bil och bara skriva "Bil" i annonsen oavsett om den har ratt eller inte.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #17 skrivet: 06 feb-11 kl 10:47 »
annonser på djur er likadant som annonser på allting annat, det viktigaste er att texten och ev bild stemmer med varan/djuret sedan om köparen önskar mer information så får köparen fråga helt enkelt.
som just nu så seljer vi valpar, då informerar vi om ras och att dom har stamtavla sedan får intresserade ringa sjelv och fråga det dom önskar veta och man får allt från dumma frågor till fullt vettiga frågor men det er helt ok för det er upp till köparen att fråga.
(att tex skicka en förfrågan, på en taxannons der det tydligt framgår vilken ras det handlar om, om vilken ras valparna har er ju inte en genomtenkt fråga men man svarar venligt och upplyser om rasen endå =) )

sedan så r de ju upp till en som seljare om vilka frågor man vill ha med. Om jag vill köpa linderödsgris och ser annons der det bara står att det er gris så sjelvklart får seljaren acceptera att jag frågar om dom er linderödare likaså om man bara skrivit höns i annonsen så kommer det ju finnas dom som frågar vilken ras =)

skulle det finnas regler på att man ska skriva allt om djuret så skulle annonsen bli lång för då måste man ju kriva bakgrundsfakta om djuret OCH rasen och hela faderuttan men vem orkar det =)

nej seljaren skriver så mycket detaljer den orkar bara det er rett och riktiga detaljer sedan får seljaren rekna med att hur mycket el lite den skriver så kommer det komma frågor =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #18 skrivet: 06 feb-11 kl 10:51 »
Om det rör sig om djur av lantras är det klart att genbank/ej genbank är en intressant upplysning för läsarna. Annars är det som att sälja en bil och bara skriva "Bil" i annonsen oavsett om den har ratt eller inte.

det beror ju på, ner vi sökte gris för slakt så brydde vi oss bara om att den var frisk och den var fullstor och inte en minigris. I området vi bor så fanns det inga grisar så det var inte till att vraka och velja vad man ville ha.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 06 feb-11 kl 10:59 »
Det är lämpligt att skriva sådant som är relevant för varans skick. Till exempel, för att fortsätta bilexemplet, om den startar, är besiktigad, har körförbud etc. Det betyder inte att informationen är relevant för alla köpare, men det är relevant för många. Samma sak här. Annars ligger det nära till hands att tro att säljaren försöker mörka något.

Dela detta:

* Inloggade just nu

263 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser