Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad kallar man djur som inte är genbank??  (läst 15483 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: vad kallar man djur som inte är genbank??
« Svar #40 skrivet: 06 feb-11 kl 17:26 »
'

En enbent höna har ju en defekt! En höna utan genbanksintyg betyder ju inte att den är defekt.

Skulle aldrig köpa höns med genbanksintyg. Det verkar som att många som har genbank är smått fanatiska. Jag har många grupper med renrasiga höns men också en flock med blandisar. Den dagen jag blir så fanatisk att enbart renrasigt duger och fördömmer blandisar så slutar jag med höns.

Jag kan inte se att frågan handlar om fanatism för det ena eller det andra.  För egen del så undrar jag bara varför bettyboop så kategoriskt vägrar att skriva 2 enkla ord för att underlätta för folk som letar bland annonser. . *ej genbank*

Jakobsson

« Svar #41 skrivet: 06 feb-11 kl 17:45 »
Men om man letar efter en anonnons med genbanksbesättning så letar man inte bland annonser
där det inte står att det e genbank... Jag gör det inte iaf, vill jag köpa höns med genbank så letar jag annonser där det står
att deras till saluhöns är genbank. Står det inget, ja då kollar jag inte för då förutsätter jag att
det inte e genbank.

Man ska väl skriva i en säljesannons vad det ÄR man säljer & inte vad det INTE är. Så har iaf jag lärt mig. Att man skriver
vad man har att sälja & inte vad man inte har att sälja för det är vad man har att sälja som är väsentligt & det
är det folk söker som dom letar efter.  ::)

Det blev en väldigt konstig meningsbyggnad men jag hoppas ni förstår vad jag menar!

//
Jakobssons fru

Ronny

• Skåne
« Svar #42 skrivet: 06 feb-11 kl 17:51 »
Skulle aldrig köpa höns med genbanksintyg. Det verkar som att många som har genbank är smått fanatiska. Jag har många grupper med renrasiga höns men också en flock med blandisar. Den dagen jag blir så fanatisk att enbart renrasigt duger och fördömmer blandisar så slutar jag med höns.

Det är väl ingen som fördömer dig för att du inte vill vara med i genbanken - tvärtom så kanske man är tacksam? Om det är fanatism att en del av oss vill bevara en gammal lantras och minimera korsningsrisken inom en genbank, så är det väl lika fanatiskt att du "aldrig skulle köpa höns med genbanksintyg". Vad spelar det för roll för dig?

Vi lever förvisso i ett "fritt" land där var och en själv avgör vad som ska stå i en annons. Om det viktigaste är att få sålt sin vara, så skriver man inte om sånt som är "ej". Jag tycker synd om dem som köpt "lantrasdjur" och fått bristfällig information, när de sedan glada i hågen tar kontakt med lantrasens bevarandeförening och vill vara med i bevarandearbetet (genbanken). Jag kan försäkra er alla om att det är vanligt - allt för vanligt! Då känner man sig jävligt taskig när man är tvungen att säga nej. Men, om ni vill göra folk ledsna och samtidigt ställa till med så mycket förtret som möjligt för bevarandeföreningarna så har ni fått ett hett tips här om hur ni ska bära er åt.
« Senast ändrad: 06 feb-11 kl 17:59 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #43 skrivet: 06 feb-11 kl 18:03 »
Egentligen så är det väl upp till köparen att ta reda på det h*n behöver veta om det h*n köper... Så det är inte tvunget att skriva ngt alls egentligen.  ???

Men som säljare så vill inte jag ha en massa onödiga samtal/mail från folk som är på jakt efter ngt annat än det jag faktiskt har att erbjuda, jag har annat för mig än att svara i telefon/på mail.  ::) Därför skriver jag så utförligt som möjligt i annonser, och i det här fallet skulle jag skriva "ej genbank", "ej ganbanksanslutna" eller liknande. Lika väl som jag skriver att uppenbart inkorrekta djur (färg t.ex.) ej passar för utställning, och att mina hönor är ILT-vaccinerade. Så slipper jag samtal från folk som önskar ovaccinerade utställningsdjur om det inte är det jag har att sälja, vill säga...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #44 skrivet: 06 feb-11 kl 18:22 »
Lantraserna definieras av genbankerna. Det är således en avvikelse från förväntat skick att sälja djur av lantras utan genbanksintyg och då bör man i hederlighetens namn uppge detta direkt till alla som läser annonsen.

Om du säljer en enbent höna, berättar du detta bara på en direkt fråga? Vilka andra avvikelser från vad man normalt kan förvänta sig tycker du man skall förtiga?

Edit: för att ta ditt exempel så motsvarar avsaknad av genbank avsaknad av blinkers på en bil. Säljer man en bil som saknar blinkers är det hederligt att berätta detta.

det er vell för hundingen fortfarande en lantras om den er renrasig, det er vell inte ett papper som definierar huruvida djuret er renrasigt eller ej.  sedan om egaren veljer att skaffa papper er ju upp till den om den veljer att köra med genbank eller inte.
vi planerar att köra genbank och då kör vi dom regler som geller men skulle vi plötsligt en dag av någon anledning bestemma oss för att gå ur att köra genbank så slutar vel plötsligt inte våra djur att vara lantrasdjur, er det ett lantrasdjur som satt på ett lantrasdjur så er ju avkomman inte en bastard utan fortfarande ett lantras djur fast utan papper. sedan om man vill ha med papper så köper man med papper och vill man ha ett lantrasdjur men inte bryr sig om papperna så finns det ju. Det finns ju folk so köper av genbanksdjur och betecker men sjelv inte er intresserad av att hålla på och klydda med byråkratin och strulet som det faktiskt er att hålla reda på paper etc. Djuret slutar ju inte helt plötsligt att var ett lantrasdjur för det.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

tamate

• Jämtland
« Svar #45 skrivet: 06 feb-11 kl 18:32 »
Lantraserna definieras av genbankerna. Det är således en avvikelse från förväntat skick att sälja djur av lantras utan genbanksintyg och då bör man i hederlighetens namn uppge detta direkt till alla som läser annonsen.

Om du säljer en enbent höna, berättar du detta bara på en direkt fråga? Vilka andra avvikelser från vad man normalt kan förvänta sig tycker du man skall förtiga?

Edit: för att ta ditt exempel så motsvarar avsaknad av genbank avsaknad av blinkers på en bil. Säljer man en bil som saknar blinkers är det hederligt att berätta detta.

och ja jag har sålt bilar med diverse fel som man uppteckt efter annonsen er införd men då informerar man det vid kontakt. eller du kanske köper alla dina bilar direkt från fabrik?? köper man en begagnad bil så frågar man om bakgrundshistorian så man vet om det varit eller er några fel på bilen. annars kan man ju lika bra anvenda besiktningspapperna som tendpapper i spisen =)

och om hönan er enbent så står det sekerligen i annonsen annars er det ju upp till köparen att fråga om hönan er frisk och legger egg.

jag brukar skriva utförligt i mina annonser som jag legger ut på blocket tredera och alla andra stellen men jag skulle ALDRIG få för mig att idiot och kriminell belegga folk för dom inte har ett a4as utlegg i varje annons som du verkar göra. om det er något som jag undrar över som inte står i annonsen så frågar jag helt enkelt.
vi köpte grisar presis, tycker du att seljaren er en idiot och oseriös för han inte skrev i annonsen vad han utfodrade kultingarna med?? för det er ju en viktig fråga i mina ögon.
det er ju derför man lemnar ut kontakt information. jag som köpare ska ju inte behöva kenna mig redd för att fråga  om jag har funderingar, jag kan ju tycka andra saker er intressanta att veta en vad seljaren tycker er intressant.

jag er i alla fall glad för att jag inte har en så bitter och kritisk instellning till folk som du visar i denna tråden.
www.missneback.se

tamate

• Jämtland
« Svar #46 skrivet: 06 feb-11 kl 18:36 »
Men om man letar efter en anonnons med genbanksbesättning så letar man inte bland annonser
där det inte står att det e genbank... Jag gör det inte iaf, vill jag köpa höns med genbank så letar jag annonser där det står
att deras till saluhöns är genbank. Står det inget, ja då kollar jag inte för då förutsätter jag att
det inte e genbank.

Man ska väl skriva i en säljesannons vad det ÄR man säljer & inte vad det INTE är. Så har iaf jag lärt mig. Att man skriver
vad man har att sälja & inte vad man inte har att sälja för det är vad man har att sälja som är väsentligt & det
är det folk söker som dom letar efter.  ::)

Det blev en väldigt konstig meningsbyggnad men jag hoppas ni förstår vad jag menar!

//
Jakobssons fru

håller med du =)
sedan får ju faktiskt den som har enbanksdjur helt enkelt skylla sig sjelv eg om den inte skriver det för den borde ju veta att den får fler som er intresserade av annonsen ju tydligare man er =)even om seljaren sjelv inte kanske bryr sig
www.missneback.se

Jennyt

• Västergötland
« Svar #47 skrivet: 06 feb-11 kl 18:46 »
Vad är det vita i fågelskit?.... svar: det är fågelskit det oxå

..... "vad kallar man djur som inte är i genbank??"..... svaret blir nog...djur det oxå ;)

själv brukar jag skriva att jag håller min skånska blommehöns utanför genbanken :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #48 skrivet: 06 feb-11 kl 18:52 »
Det är väl ingen som fördömer dig för att du inte vill vara med i genbanken - tvärtom så kanske man är tacksam? Om det är fanatism att en del av oss vill bevara en gammal lantras och minimera korsningsrisken inom en genbank, så är det väl lika fanatiskt att du "aldrig skulle köpa höns med genbanksintyg". Vad spelar det för roll för dig?

Vi lever förvisso i ett "fritt" land där var och en själv avgör vad som ska stå i en annons. Om det viktigaste är att få sålt sin vara, så skriver man inte om sånt som är "ej". Jag tycker synd om dem som köpt "lantrasdjur" och fått bristfällig information, när de sedan glada i hågen tar kontakt med lantrasens bevarandeförening och vill vara med i bevarandearbetet (genbanken). Jag kan försäkra er alla om att det är vanligt - allt för vanligt! Då känner man sig jävligt taskig när man är tvungen att säga nej. Men, om ni vill göra folk ledsna och samtidigt ställa till med så mycket förtret som möjligt för bevarandeföreningarna så har ni fått ett hett tips här om hur ni ska bära er åt.

vilken elak och provecerande inlägg.......

kanske ska vi anse att jag har fått svar på min frågor och lägger ner det här innan det blir tal om förtal........

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Existens?

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 06 feb-11 kl 18:55 »
själv brukar jag skriva att jag håller min skånska blommehöns utanför genbanken :)

Det är ju ypperligt, då har du ju gett den informationen som är väsentlig, hur du sen väljer att formulera dig är ju fritt.

Ingen har ju talat om att det ska fyllas ett A4 i en annons.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #50 skrivet: 06 feb-11 kl 19:23 »
Kan bara hålla med föregående talare.
Vem har sagt att detta gäller att ställa till med så mycket förtret som möjligt för bevarandeföreningarna?
Vad kom det ifrån?
Och vem gill göra folk ledsna?
Inte jag ialla fall.....

I mitt fall fick jag köpa mina lanthöns genom lantrasklubben OCH blev då lovad också och  att jag endast fick köpa OM jag skulle bli genbank då de ville bevara rasen som den är. Precis som jag vill och tänker göra ändå. Sen blev inte jag genbank ändå pga ett nej.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #51 skrivet: 06 feb-11 kl 20:08 »

Det är fanatiskt att påstå att de som ej har genbank är blandraser!!!!
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #52 skrivet: 06 feb-11 kl 20:18 »
Kan bara hålla med föregående talare.
Vem har sagt att detta gäller att ställa till med så mycket förtret som möjligt för bevarandeföreningarna?
Vad kom det ifrån?
Och vem gill göra folk ledsna?
Inte jag ialla fall.....

I mitt fall fick jag köpa mina lanthöns genom lantrasklubben OCH blev då lovad också och  att jag endast fick köpa OM jag skulle bli genbank då de ville bevara rasen som den är. Precis som jag vill och tänker göra ändå. Sen blev inte jag genbank ändå pga ett nej.

Håller med!!!!

Sen efter vad jag har läst här på alternativ så tycks det som att de som "ställer till med förtret" och gnäller på andra är ju dom som har genbank som attackerar dom som väljer att inte ha genbank.

Det är ju bra att det finns de som har intresset att ha genbank med alla regler det medför, självklart!! Men ni behöver inte vara spydiga och otrevliga mot de som väljer att inte ha genbank och kalla deras djur för korsningar fast de är renrasiga!!!
LEV OCH LÅT LEVA!!!
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #53 skrivet: 06 feb-11 kl 20:22 »
 :)Super Älglund. Kram till dig
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Existens?

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 06 feb-11 kl 20:36 »
Men nu är ju inte blandras ett skällsord, utan en definition. Det är ju samma sak med t.ex en hund. Någon köper en valp som sägs vara renrasig men det 'finns' inga papper på den, men det tänker ju inte köparen på, för han vet ju att den är renrasig.. Men sen kommer han till en utställning eller annan tävling och blir stoppad för hunden klassas som blandras eftersom den inga papper har.

Djuret är ju detsamma ändå, det är inget fel på det för den skull.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #55 skrivet: 06 feb-11 kl 20:41 »
Det er helt UTROLIG!
Nå har jeg ikke vært aktiv her inne på leeenge nettopp pga. spydingheter, provoserende og "sinte" innlegg fra enkelte.
Også titter man en liiiiten tur innom og finner faktisk ut at DEN SAMME diskusjonen... ( bare i en annen tråd) med de samme personene og samme spydige undertone...
Hmmm.... litt komisk egentlig...   ;D

Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #56 skrivet: 06 feb-11 kl 20:52 »
Heja Höne LIne
Jodå  samma tugg :-\
Hedemorahöns

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #57 skrivet: 06 feb-11 kl 21:16 »
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jennyt

• Västergötland
« Svar #58 skrivet: 06 feb-11 kl 21:22 »
 ;D ;D ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #59 skrivet: 06 feb-11 kl 21:22 »

Ja, jag har lutat mig tillbaka med 'popcornen' en bra stund nu...

Oavsett hur neutral man försöker hålla sig i den här debatten så är det många genbanksmänniskor som uttalar sig väldigt plumpt och faktiskt fanatiskt, på samma sätt som en del politiska och religiösa grupper, på det där sättet så man bara backar och tänker att nej, inte jag inte...

Det är synd. Jag visste inget om genbanker när jag började med höns, visste inte ens vilken ras det var på de hönor vi fick (lohman fick vi veta sen) och när jag sen hörde talas om genbank tänkte jag att det vore ju bra, började fundera lite på att skaffa blommehöns sen och ha genbank, men faktiskt så har diskussionerna härinne fått mig att avstå, just för den inställning som många genbanker verkar ha. Jag skulle ju inte vilja vara med om det som Bettyboop fick uppleva t ex, göra allt rätt och sen få blankt nej efter allt slitet ändå... Nonchigt och knäppt verkar det.

(och jag har blommehöns ändå, utan genbank...)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

144 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser