Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ska man få ha fler än en ras i genbank?  (läst 11423 gånger)

Ronny

• Skåne
Ska man få ha fler än en ras i genbank?
« skrivet: 07 feb-11 kl 01:43 »
Vad tycker ni?
« Senast ändrad: 07 feb-11 kl 03:00 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Ska man få ha fler än en ras i genbank?
« Svar #1 skrivet: 07 feb-11 kl 05:11 »
sjelvklart, bara man sköter det efter konstens alla regler så er det ju bara bra om dom som er engagerade och har tid och ork att försöka redda dom hotade arterna så er det ju bara jettebra. Sedan er det ju bra om någon kontrollerar att allt går rett till och funkar men så tycker jag det ska vara endå.

om man inte får ha mer enn en ras så borde man ju inte få ha grannar med samma djurart heller.  grannarnas djur kan ju rymma in i ens inhegnad och beblanda sig lika lett om ens egna djur kan rymma ihopa till varandra.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #2 skrivet: 07 feb-11 kl 06:26 »
Ja det tycker jag man ska få ha.
OCH
Om man gör enl konstens alla regler OCH bjuder in genbanksansvariga att komma och besiktiga (om de överhuvudtaget kommer) och allt blir godkänt tycker jag man ska få ha det. Om man är välkommen som ansvarig vill säga.

Ja om grannarna har höns säger jag som föregående talare DÅ kan det också bli galet ju eller hur?

Varför skulle man omyndigförklara vuxna som försöker och VILL något med rasen och gör allt enl konstens alla regler?

Eller är det en klubb för inbördes beundran bara?

Sen att jag INTE blev genbank och som Ronny skrev i tidigare tråd skaffat mig fler raser inom ett halvår har ändå ingen betydelse då man då borde kommit ut och besiktigat istället innan man börjar snacka och hitta på saker som att jag har smitta i min besättning för att bli av med mig och neka mig tillåtelse.

INGEN vet hur det ser ut hos mig och hos mina höns.

Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #3 skrivet: 07 feb-11 kl 08:37 »
Hej Ronny eftersom det är just du som ställer denna fråga ska jag svara och även ge en förklaring till min åsikt.

Jag tycker INTE att man ska få ha fler än en genbank per ras, eller ha fler raser av samma ras överhuvudtaget.

Jag vet att folk säger sig ha 100% koll men INGEN är felfri. Jobbar i en bransch (el branschen) där man inte får göra fel eller begå misstag för då blir konsekvenserna fatala, men folk begår dessa misstag i alla fall. Har själv släckt ner hela Gallerian i Stockholm av misstag (tappade en skift nyckel in i ett ställverk).

Detta innebär (om man pratar höns)  med 100% säkerhet att om man tillåter två raser av samma ras så kommer inblandning att ske. (kanske inte hos dig eller mig men någonstans)
Tror faktiskt den största risken är ägg blandning (jag vet att det finns ägg i andra färger mm men jag tror ni kan förstå i alla fall)

Sen efter att ha följt denna debatt ett tag nu (även läst på bakåt i tiden innan jag vart aktiv) så tycker jag ett sådant förbud skulle lägga lock på det hela vilket bara kan vara positivt och ge oss alla lite ro. Finns inte utrymme för tolkning.  Har man själv fler raser en en så kan man inte ansluta sig, PUNKT. Tycka vad man vill. Om grannen råkar ha höns eller skaffar så får man ha genbank med då måste man skaffa en säker avelsanläggning så som idag.

Hur gör man med dem som redan har två eller fler. Låt dem ha dem kvar, inga regler eller lagar ska vara retroaktiva men inga nya dubbel genbanker tillåts eller fler raser överhuvudtaget.

Tack för ordet

Hedemora höns i genbank

ändrade stavning samt lite förtydliganden
« Senast ändrad: 07 feb-11 kl 08:44 av Hovnoret »

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 07 feb-11 kl 09:21 »
Jag tycker att den generella regeln ska vara:
Vill man ha genbank så får man inte ha andra djur av samma art (dvs en genbankshönsras= inga andra hönsraser, en genbanksgåsras=inga andra gåsraser osv)

Man ska ge möjlighet till dispenser i speciella fall och då endast genom styrelsebeslut, aldrig efter efter beslut av enskild genbanksansvarig. Ex en anläggning som ex Nordens ark kan förmodligen på grunda av storleken och verksamhetsinriktningen hysa flera olika genbanksraser av samma art. På en sådan anläggning har det ju även ett värde att flera olika raser finns representerade. Det finns säkert fler fall där dispenser kan vara berättigade.

Naturligtvis kan man inte bli av med en godkänd genbank om reglerna ändras, men jag tror att en restriktivt regelverk i längden skulle göra risken för missförstånd mindre.  Utrymmet för personligt tyckande och personliga intriger minskar också.  Genbankernas säkerhet skulle också öka då riskerna för ofrivillig inblandning av andra raser skulle minska.

Nackdelen är att det skulle bli svårare att rekrytera nya genbankar och de  som har genbanksdjur blir färre.

Detta är en åsikt som jag har haft i många år och inte fått pga senare debatter här på forumet. Det är det som är skälet till att jag aldrig har kunna tänka mig att ha lantrashöns i genbank. Jag gillar helt enkelt för många olika raser.

Jag skriver detta som genbankslös medlem i Lanthönsklubben. Planen har annars varit att skaffa gås i genbank men den gick tyvärr i stöpet förra året. Vi får se om jag gör ett nytt försök i år eller om jag fortsätter att stödja klubben som genbankslös.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jakobsson

« Svar #5 skrivet: 07 feb-11 kl 09:32 »
Det e klart att det varit det allra enklaste sättet att bara få ha en enda genbanksansluten ras. Visst, det för med sig
en hel del nackdelar MEN alla missförstånd skulle upphöra. Man får väl helt enkelt sätta för & nackdelar mot varann,
så som man gör med allting annat.

Sen det där med att grannar skaffar höns när man har en genbank, det e ju lite vanskligt så som ngn skrev här. Man får göra
det säkert. Men frågan är hur, då den genbanksanslutna rasen enligt reglemente SKA gå fritt s mkt som möjligt. Det finns så mkt att debattera i denna frågan, man kan hålla på tidernas evighet, det e ganska intressant också.

Jag hade planer på att genbanksansluta mig för 3 år sedan, det ändrade jag dock på efter ett mkt otrevligt & märkligt
bemötande. Men sen precis som Azoo-Lina skriver så väljer jag själv nu att låta bli då jag inte bara kan ha en ras för jag
tycker så väldigt mkt om många olika.  :P Men det ändrar dock inte på min positiva syn på bevarandet av våra gamla lantraser.
Det e ett magnifikt, stort & beundransvärt jobb!

//
Jakobssons fru

Landis

• Halland
« Svar #6 skrivet: 07 feb-11 kl 09:42 »
Lanthönsklubben kommer att ta död på genbankerna med alla regler till slut.
Hur många i landet är så entusiastiska, och ändå bara vill hålla en hönsras?
Tror ni inte att risken för svår inavel är stor, om bara den yttersta eliten inom lanthönsklubben klarar att följa alla regler de sätter upp?

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 07 feb-11 kl 09:47 »
Jag tycker att grunden skall vara en ras om man skall ha genbank.
Som någon tidigare har beskrivit så kan olyckor ske. Jag menar nu att det till ex min anläggning är 100% säker så länge man har hönsen inbommade i gårdar.
Inte sätter de på varandra genom nätet och inte värper de genom nätet heller.

Det är ju omöjligt att hålla 4 olika raser lantraser som skall ströva fritt och söka föda på egenhand.
Grundregelen bör vara en hönsras, en gåsras osv. Särskillda tillstånd bör kunna ges efter beslut i styrelse, inte av enskild person. Det är som gjord för att ge genbankerna ett dåligt rykte.

Sen bör kanske genbankerna fundera på hur man skall göra det mer attraktivt att gå med i genbank. Kanske en kurs för dammsugarförsäljare vore på sin plats!! ::)
My name is not Rihanna....

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 07 feb-11 kl 10:25 »
 I natt innehöll Ronnys inlägg mer bla att Jordbruksverket inte skulle ha så mycket att säga om förbud att ha flera raser om man har genbank (om jag inte minns helt fel, inlägget är ju nu ändrat till att innehålla bara en fråga).
 Men jag undrar hur mycket olika regler som Jordbruksverket till sist tillåter? För Lanthönsklubben har ju ett uppdrag att vara registerförande för genbanksfjäderfän? När riskerar regler att medföra hinder för att öka antalet fjäderfän som säkerställer den genetiska variationen? För meningen är väl att antalet individer ska öka som det är för dom övriga lantrasdjuren?
 Har Jordbruksverket samma krav som SLK att alla lantrasfjäderfän ska sprätta omkring helt lösa? Eller är det viktigare för dom att det finns fler individer som bevarar den genetiska bredden?
 Jag hade fler kaninraser när jag hade genbank på Gotlandskaniner och skulle ha blivit rätt förb... om föreningen nekat mig genbank eftersom min avelsanläggning var säker och godkänd efter inspektion.
                                                Mvh
                                           Charlotte
« Senast ändrad: 07 feb-11 kl 10:27 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

sonja på slätten

• Halland
« Svar #9 skrivet: 07 feb-11 kl 11:35 »
Jag tycker att man ska ha bara en ras av varje art om man har genbank, fast undantag ska kunna ges om det finns starka skäl.
Det är så lätt att det sker misstag. Även om jag själv normalt är hur noga som helst, kan det bli fel i en stressad situation, eller jag kanske måste överlåta skötseln åt någon annan vid något tillfälle, som  råkar gör fel.
Dessutom är det väl inte många som kan ha hur många höns som helst. Har man många raser blir det färre individer av varje. Men jag anser att om man ska bedriva avel med en ras, lantras eller annan, så måste man ha många individer. Framför allt måste man föda upp många varje år så man kan gallra  och behålla de bästa till avel.
Jag har bara erfarenhet av Blommehöns, och jag upplevde dem betydligt mer vidlyftiga än mina Sussex, som de levde ihop med. De hade mer än 1000 kvadratmeter att gå på, men blommehönsen var de enda som någonsin flög över stängslet. Därav tror jag att lanthöns behöver rejält med utrymme för att må bra.
Att ha genbank ser jag som ett mycket speciellt åtagande, mycket utöver att "bara ha " höns.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 07 feb-11 kl 12:32 »
Jag tycker att det ska vara tillåtet men med tydliga regler, och efter inspektion att man har en anläggning som håller kraven. När vi hade genbank var det så, och de reglerna tycker jag var så strikta att de håller.

Förmodligen är detta en avvägningsfråga lanthönsklubben måste ta ställning till; vinner man tillräckligt många fler genbanksinnehavare genom att tillåta innehav av fler raser men med ganska svåra regler att nå upp till, eller är det enklare att vara strikta och bara tillåta genbanksrasen på samma gård och därmed kanske förlora några fler potentiella genbanksinnehavare?

Mitt intryck av att just genbanksfrågan blir så infekterad varenda gång den kommer upp, gör att jag kanske tycker det vore mer pragmatiskt att köra den hårda linjen - det skulle vara enklare för folk att tolka och resultera i mindre diskussioner om hur reglerna egentligen är och varför. En väldigt enkel sållning "från start" liksom mellan lantrasentusiaster och hönsentusiaster generellt. Samtidigt tycker jag det vore tråkigt. Jag skulle önska att folk som är intresserade av att skaffa genbank kan läsa igenom reglerna rakt av innan de köper själva hönsen och ta ställning till om de är beredda att uppfylla dem. För egen del tex skaffade jag genbank för att jag var intresserad av att bevara en lantras, och gillar höns. Sedan när vårt äggbehov inte riktigt stämde med lantrasens produktion skaffade vi några till av annan ras, och det fungerade då men man fick se till att lägga upp hönshållningen lite annorlunda för att samtidigt kunna ha kvar genbanken. Jag uppfattade regelrna som klara och tydliga och helt logiska. (att vi nu inte är kvar i genbanken har andra orsaker).

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 07 feb-11 kl 13:28 »
Jag går på den linjen också att man inte blandar flera hönsraser om man ska ha genbank. Som flera säger, om man ska ha hönsen så fritt som möjligt med möjlighet till utevistelse varje dag och "lösdrift" på gården måste du hålla schema på vilka du släpper ut vilka dagar.... Inte så smidigt och praktiskt ENLIGT MIG.

Däremot skulle jag tycka att det var på sin plats att genbanksansvarige eller någon utsedd medlem i genbanken kom ut för att "besikta" anläggningen INNAN genbankskontrakt beviljas. Som det är nu så kan man ju hitta på vadsomhelst för att bli godkänd och ingen kommer någonsin att få reda på om det du säger stämmer.
I de bästa av världar så ljuger ju ingen om sånt, men vi lever inte där dessvärre....
Jag har köpt genbanskdjur från ett antal gårdar och faktiskt blivit lite fundersam när det gäller en eller två....
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Dolvis

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 07 feb-11 kl 13:32 »

Däremot skulle jag tycka att det var på sin plats att genbanksansvarige eller någon utsedd medlem i genbanken kom ut för att "besikta" anläggningen INNAN genbankskontrakt beviljas.
Görs inte detta längre? När vi ansökte om genbank kom det en lokalföreningsansvarig och besiktigade innan vi fick godkänt. (Detta var ca 7 år sen).

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #13 skrivet: 07 feb-11 kl 14:31 »
Är det värt risken för lantraserna genom att ha flera raser av samma djurslag? kommer det att finnas tillräckligt med "en ras besättningar" för att på lång tid kunna bevara raserna? Vad är det största hotet inkorsningar/ lågt djur antal?
Jag delar helt inställningen som finns i det flesta om inte alla bevarandeföreningar att bara ha en ras per djurslag, det behöver inte vara medvetet att man korsar i en annan ras men olyckan kan vara framme. Nu ligger denna tråden under Höns men den är aktuell för alla djurslag som bevaras.
En besiktning ger en ögonblicksbild av hur det ser ut i besättningen och är naturligt viss viktig men det är i slutändan djurägaren som allt står och faller med, att ha genbank är inte en självklarhet utan ett privilegium!
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Lycka

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 07 feb-11 kl 15:10 »
Liten undring
Nu när det finns så  många som håller tex hedemora, blomme i genbank
att de inte längre är hotade.
Finns det verkligen fog för att godkänna fler genbanker ?
Varför inte slå ett slag för de som är rödlistade.
Kan hålla med om att  det måste vara bättre   att bara få ha en ras i genbank.
Hedemorahöns

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #15 skrivet: 07 feb-11 kl 15:24 »
Vist hade varit bra om man valde en numerärt hotad ras i stället för dom som det finns många av, önskar att det var flera som tänkte så när man valde ras men det viktigaste är att man tycker om sina djur och är nöjd med valet av ras.Men många av oss lever i områden där man inte har någon självklar "kandidat ras" då kan det kännas lite friare att välja en som är mera hotad.
Men om man befinner sig i tex hedemora eller skånska slättbygderna känns det ändå rätt att välja Hedemora höns respektive Skånska Blomme höns.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Hovnoret

• -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #16 skrivet: 07 feb-11 kl 15:36 »
Liten undring
Nu när det finns så  många som håller tex hedemora, blomme i genbank
att de inte längre är hotade.
Finns det verkligen fog för att godkänna fler genbanker ?
Varför inte slå ett slag för de som är rödlistade.
Kan hålla med om att  det måste vara bättre   att bara få ha en ras i genbank.

Som jag förstår så även om rasen inte är hotat utan säker så finns det i alla fall utrymme fortvarnade för nya genbanker pga att det faller bort varje år. Men vist frågan om ett tak kommer väll för eller senare antar jag. Det är faktiskt ett angenämt problem kan jag tycka, ett litet bevis på att man faktisk har lyckats säkerhetsställa rasen.

Men jag är inte på något sätt en expert i ämnet.

Förlåt för den lilla utsvävningen från ämnet.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 07 feb-11 kl 16:02 »
Görs inte detta längre? När vi ansökte om genbank kom det en lokalföreningsansvarig och besiktigade innan vi fick godkänt. (Detta var ca 7 år sen).

Inte gjordes det hos mig i alla fall för dryga året sedan. Nu bor ansvarige väldigt långt bort från mig, men som sagt en lokal representant kanske inte vore några fel.

Jag skulle gärna va en sån  ;D
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Charlotte

• -
« Svar #18 skrivet: 07 feb-11 kl 17:13 »
Men vist frågan om ett tak kommer väll för eller senare antar jag.
Varför skulle man sätta ett tak?!?
Bidragen för hotad ras kanske försvinner när inte raserna längre är hotade, men det är väl det som är meningen?
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Hovnoret

• -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #19 skrivet: 07 feb-11 kl 18:52 »
Charlotte det var därför jag skrev att jag inte är en expert.
Kanske bara kanske en ras blir så pass stor att den blir svår att administrera eller övervaka i det nuvarande systemet.
Men återigen jag är inte insatt eller någon form av expert utan svarade från hjärtat bara.

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser